راهنمای محاسبه مالیات حقوق آنلاین

یکی از انواع مالیات های مستقیم که پرداخت آن بر تمامی مشمولین الزامی است، مالیات حقوق می باشد. محاسبه مالیات حقوق و پرداخت آن به صورت آنلاین از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور صورت می گیرد. این نوع مالیات به افرادی تعلق می گیرد که حقوق و دستمزد ثابت از کارفرمای خود دریافت می کنند. یعنی رابطه کارگر و کارفرمایی برقرار است.

حال این سوال پیش می آید که نحوه محاسبه مالیات حقوق آنلاین چگونه است؟ نرخ محاسبه این مالیات چقدر است؟ چه کسانی مشمول پرداخت این مالیات می شوند؟ در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به پاسخ تمامی این سوالات بپردازیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مالیات حقوق آنلاین چیست؟

مالیات حقوق آنلاین چیست؟طبق ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، همه افرادی که با فعالیت اقتصادی به کسب درآمد می پردازند، مشمول پرداخت مالیات هستند. حال مالیات بر حقوق نیز از انواع مالیات بردرآمد می باشد. به زبانی دیگر، مالیات بر حقوق جزء مالیات های مستقیم قرار می گیرد. مشمولین این مالیات افرادی هستند که با صورت ماهیانه از کارفرمای خود حقوق دریافت می کنند. در ماده 82 قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر حقوق این چنین تعریف شده است:

“درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام‌ یافته به‌ طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.”

به زبانی دیگر، یعنی هر فردی که در قبال انجام کاری، دستمزد دریافت کند، مشمول این مالیات است.

محاسبه و پرداخت مالیات حقوق بر عهده چه کسی است؟

برخی از مودیان فکر می کنند که پرداخت مالیات حقوق بدین صورت است که مشمولین باید در پایان سال مالی اظهارنامه ارسال کنند. اما پرداخت این نوع مالیات کاملا متفاوت است. مالیات بر حقوق جزء مالیات های تکلیفی محسوب می شود. یعنی شناسایی مبلغ و پرداخت آن بر عهده کارفرما است و پرسنل در این خصوص وظیفه و دخالتی ندارند.

کارفرما باید مبلغ خاصی از حقوق کارگر خود را به عنوان مالیات حقوق وی به سازمان امور مالیاتی بپردازد. بنابراین لازم نیست خود مودی یا کارگر به صورت مستقیم نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کند. کارفرما بعد از محاسبه مالیات بر درآمد، مبلغ آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده و مابقی حقوق را به کارگر می پردازد.

نرخ مالیات حقوق در سال 1403 چقدر است؟

نرخ مالیات حقوق در سال 1403 چقدر است؟

احتمالا این سوال نیز برای شما پیش آمده که نرخ محاسبه مالیات حقوق چقدر است؟ مشمولین این قانون باید چه میزان از حقوق و درآمد خود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی بپردازند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درصدهای مربوط به نرخ مالیات با هم فرق می کنند. مسلما هر چه درآمد و حقوق مودی بیشتر باشد، باید مبلغ بیشتری را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. در ادامه نرخ مالیات بر حقوق را در سال 1403 به شما معرفی می کنیم.

حقوق مشمول مالیات (ریال) نرخ مالیات حقوق
0 تا 120.000.000 معاف  از مالیات
120.000.001 تا 165.000.000 10 درصد
165.000.001 تا 270.000.000 15 درصد
270.000.001 تا 400.000.000 20 درصد
400.000.001 تا بیشتر 30 درصد

درآمدهای معاف از مالیات حقوق در سال 1403

تمامی مشمولین مالیات حقوق موظف به پرداخت این نوع مالیات نیستند. به عبارتی، برخی از افراد از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند. برخی از موارد مشمولین معافیت مالیات بر حقوق به شرح زیر هستند:

  • مدیران و اعضای هیئت‌های سیاسی خارجی
  • هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل
  • کارمندان محلی سفارتخانه‌ها وکنسولگری‌ها
  • خانه ‌های سازمانی با اجازه قانونی
  • مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان
  • درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ایران
  • وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و درمان
  • ملک واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران

آیا مالیات حقوق کارگران و کارمندان فرق دارد؟

نحوه محاسبه مالیات حقوق کارگران، کارمندان دولتی، کارمندان غیردولتی و … با هم هیچ فرقی ندارد. به صورت کلی تمامی افرادی که به صورت ثابت در یک مجموعه استخدام شده و حقوق دریافت می کنند، مشمول این قانون هستند. نحوه محاسبه مالیات نیز برای کارمندان موسسات و سازمان های مختلف فرق نمی کند.

به عبارتی دیگر چه فرد کارگر یک کارخانه باشد و چه کارمند یک موسسه دولتی، مالیات او به یک شیوه محاسبه می شود. داشتن  رابطه کارفرما –کارگری در این نوع مالیات بسیار مهم است. مسلما هر چه میزان حقوق و درآمد مودی بیشتر باشد، مالیات بیشتری به وی تعلق می گیرد.

مالیات حقوق بازنشستگان چقدر است؟

مالیات حقوق بازنشستگان چقدر است؟ماده 91 قانون مالیات های مستقیم بدین صورت است:

“حقوق بازنشستگی، وظیفه، مستمری، پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت، وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده است.”

بر اساس این بند، حقوق بازنشستگان از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی از پرداخت مالیات حقوق معاف می باشد. بنابراین بازنشستگان لازم نیست بخشی از حقوق و درآمد ماهانه خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

اگر در محاسبه مالیات حقوق و پرداخت آن به راهنمایی نیاز دارید، وقت را از دست ندهید. فورا با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی شما را راهنمایی کنند.

جریمه عدم پرداخت مالیات حقوق 1403

همان طور که قبلا اشاره کردیم، محاسبه مالیات حقوق و پرداخت آن برعهده کارفرما می باشد. کارفرما باید ماهانه لیست مالیات حقوق کارکنان را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید. بنابراین در صورت عدم انجام تکالیف مالیاتی، این پرداخت کنندگان حقوق یا کارفرماها هستند که جریمه مالیاتی می شوند.

کارفرماهایی که نسبت به ارائه لیست کارکنان اقدام نمی کنند یا  اطلاعات غیر واقعی ارائه می دهند، مشمول جریمه 2 درصد حقوق پرداختی می شوند. اما کارفرماهایی که پرداخت مالیات حقوق را به موقع انجام می دهند، مشمول جریمه 10  درصدی حقوق پرداختی خواهند شد. به ازای هر ماه تاخیر، 2.5 درصد به این میزان افزوده می شود.

بیشتر بخوانید:مالیات کارتخوان ماده 100 چقدر است؟

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق آنلاین

محاسبه مالیات حقوق آنلاین و پرداخت آن از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد. کارفرماها و پرداخت کنندگان حقوق باید به آدرس https://salary.tax.gov.ir/Account/LogOn?ReturnUrl=%2f مراجعه کنند. در این سامانه ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و گزینه ورود را بزنید. در این پورتال می توانید لیست اسامی و میزان حقوقشان را وارد نمایید. سپس سامانه با توجه به این اطلاعات، میزان مالیات حقوق را محاسبه می کند. بنابراین محاسبه آنلاین مالیات بر حقوق توسط سامانه امور مالیاتی به صورت می گیرد.

جهت استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی و پرداخت مالیات بر حقوق کارمندان خود، فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان می توانند شما را از صفر تا صد پرداخت مالیات کارکنان خود راهنمایی کنند.

مهلت ارسال لیست مالیات حقوق

مهلت ارسال لیست مالیات حقوقمهلت محاسبه مالیات حقوق و پرداخت آن را به عهده دارند، تنها تا پایان آخرین روز ماه بعدی است. یعنی پرداخت کنندگان حقوق تنها 30 روز فرصت دارند که فرم مالیات حقوق را ارسال کرده و مبلغ آن را پرداخت کنند. در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. بنابراین تمامی  کارفرماها باید تا قبل از اتمام ماه جدید، مالیات حقوق ماه قبل را پرداخت کنند.

فهرست موارد مشمول مالیات حقوق 1403 کدامند؟

به صورت کلی به جزء مواردی که مشمول معافیت مالیاتی می شوند، همه افراد باید مالیات حقوق کارکنان را پرداخت کنند. اما به صورت کلی برخی از مواردی که مشمول پرداخت این مالیات می شوند عبارتند از:

  • حقوق اصلی
  • اضافه کار
  • حق تولید
  • فوق العاده سیاری
  • فوق العاده بدی آب و هوا
  • فوق العاده محل خدمت
  • فوق العاده مرزی
  • ایاب و ذهاب
  • حق پول نهار و شام
  • حق فنی
  • بهای صابون

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به محاسبه مالیات حقوق آنلاین در سامانه مودیان و نحوه محاسبه این مالیات پرداختیم. همچنین موارد معافیت های مالیاتی و مشمولین این مالیات را بررسی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان