هزینه عدم فعالیت شرکت

عدم فعالیت شرکت

بسیاری از صاحبان شرکت های غیرفعال در مورد هزینه عدم فعالیت شرکت سوال دارند. چرا که ممکن است نگه داشتن شرکت در حالت عدم فعالیت نیز آن ها را با هزینه های مشخصی مواجه سازد. اگر شرکت به صورت قانونی و کاملا اصولی در حالت غیرفعال قرار گیرد، هزینه ای برای صاحب شرکت ایجاد نخواهد کرد. اما اگر نتوانید به صورت قانونی شرکت را غیرفعال کنید باید هزینه های زیادی را بابت مالیات بپردازید.

در این مطلب از سایت ثبت خوارزمی می خواهید به هزینه های عدم فعالیت شرکت و چگونگی جلوگیری از این هزینه ها بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اعلام عدم فعالیت شرکت

عدم فعالیت شرکتعدم فعالیت شرکت زمانی اعلام می شود که شرکت مدنظر هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته باشد. شرکت هایی که هیچ فعالیت مالی نداشته و میزان کسب سود آن ها صفر است، شرکت غیرفعال نامیده می شوند. شرکت های غیرفعال از پرداخت مالیات معاف هستند و لازم نیست مالیاتی را پرداخت کنند. چرا که شرکت عملا هیچ کسب سودی نداشته که لازم باید مالیات آن را بپردازد. شرکت هایی که مدت طولانی از غیرفعال بودن آن ها می گذرد، منحل خواهند شد.

اعلام عدم فعالیت شرکت برای زمانی است که شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع فعالیت شرکت نکرده باشد. شرکت های تازه تاسیس تنها دو ماه بعد از ثبت فرصت دارند تا کد اقتصادی خود را دریافت کنند. بدون کد اقتصادی شرکت های تازه ثبت شده قادر به ارائه هیچگونه اظهارنامه ای نخواهند بود. این شرکت ها حتی نمی توانند عدم فعالیت خود را اعلام کنند. بنابراین اخذ کد اقتصادی بسیار مهم است.

همچنین بخوانید: سامانه دریافت کد اقتصادی

تکالیف مالیاتی شرکت های غیرفعال کدامند؟

تکالیف مالیاتی شرکت های غیرفعال همانند شرکت های فعال است. تمامی شرکت های فعال و غیرفعال باید اظهارنامه مالیاتی سالانه و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند که عدم داشتن فعالیت تجاری و مالی خود به خود موجب معافیت مالیاتی آن ها خواهد شد. اما این قضیه کاملا نادرست است. شرکت هایی که غیرفعال هستند، باید عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند این سازمان نیز با استعلام عدم فعالیت شرکت، آن را از پرداخت مالیات معاف خواهد کرد.

هزینه عدم فعالیت شرکت چقدر است؟

هزینه عدم فعالیت شرکت چقدر است؟مهم ترین بخش های هزینه عدم فعالیت شرکت شامل پرداخت مالیات شرکت می باشد. زمانی که شرکتی عدم فعالیت خود را در سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت اعلام می کند، سازمان امور مالیات درخواست عدم فعالیت را بررسی می کند.

اگر سازمان با عدم فعالیت شرکت مدنظر موافقت کند، شرکت ملزم به پرداخت هیچگونه مالیاتی نخواهد بود. به عبارتی دیگر، میزان مالیات قابل پرداخت توسط شرکت های غیرفعال عملا صفر است. چرا که این شرکت ها هیچگونه فعالیت تجاری نداشته اند تا بخواهند مالیات مربوط به آن را پرداخت کنند. درنتیجه هزینه عدم فعالیت شرکت در این حالت صفر می شود.

هزینه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

در هزینه عدم فعالیت شرکت، باید هزینه اظهارنامه مالیاتی را نیز در نظر بگیرید. شرکت های غیرفعال موظف هستند اظهارنامه سالیانه و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی همان اظهارنامه صفر مالیاتی است.

البته برخی از افراد فکر می کنند اظهارنامه صفر یعنی حساب سود و زیان در آن اظهارنامه باید صفر باشد. تا این گونه سازمان امور مالیاتی مجاب شود که شرکت مربوطه هیچ کسب درآمدی نداشته است. از طرفی پلمپ دفاتر قانونی و ارائه آن ها به این سازمان الزامی می باشد. بدون این دفاتر قادر به ثبت درخواست عدم فعالیت و معافیت مالیاتی نخواهید بود. ثبت اظهارنامه عدم فعالیت در سامانه امور مالیاتی هیچ هزینه ای ندارد.

هزینه ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی

هزینه ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتیهزینه عدم فعالیت شرکت شامل ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور نیز می شود. نامه عدم فعالیت شرکت، نامه ای است که غیرفعال بودن شرکت را به سازمان مربوطه اعلام می کند. این نامه باید در سربرگ رسمی شرکت تنظیم شده و مهر شرکت را داشته و توسط مدیرعامل امضاء شود.

در غیر این صورت فاقد اعتبار لازم خواهد بود. ارائه این نامه به سازمان امور مالیاتی هیچ هزینه خاصی ندارد اما الزامی است. در واقع بدون این نامه شما هرگز نمی توانید درخواست عدم فعالیت از سازمان امور مالیاتی داشته باشید. در مطلب نمونه متن نامه عدم فعالیت شرکت به دارایی، بیشتر با این نامه آشنا خواهید شد.

در چه شرایطی مالیات شرکت غیر فعال صفر می شود؟

شاید برای شما هم جالب باشد که در چه حالتی هزینه عدم فعالیت شرکت صفر می شود؟ چه شرایطی را باید رعایت کنیم تا از پرداخت مالیات مربوط به شرکت معاف شویم؟ برای آن که مشمول معافیت های مالیاتی شرکت های غیرفعال شوید، باید غیرفعال بودن شما توسط این سازمان تایید شود. وجود هر گونه گردش مالی، رویداد مالی، فاکتور خرید و فروش و … موجب رد درخواست عدم فعالیت شرکت می شود.

شرکت هایی که می خواهند عدم فعالیت خود را اعلام کنند، نباید هیچگونه گردش مالی در حساب های شرکت داشته باشند. حتی انجام خریدهای شخصی بسیار کوچک با حساب های شرکت و خرید تجهیزات برای شرکت نیز فعالیت اقتصادی محسوب می شود. بنابراین شرط اصلی معافیت مالیاتی این شرکت ها این است که غیرفعال بودن آن ها محرز باشد.

در چه شرایطی شرکت های غیرفعال باید مالیات پرداخت کنند؟

هزینه عدم فعالیت در مواردی ممکن است مشمول پرداخت هزینه مالیات شود. متاسفانه برخی از شرکت ها به درستی با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت و رعایت شرایط آن آشنایی ندارد. به همین دلیل درخواست عدم فعالیت آن ها از سوی سازمان امور مالیاتی رد می شود. به همین دلیل این شرکت ها مجبور به پرداخت مالیات خواهند شد. بنابراین اگر شروط اصلی اعلام عدم فعالیت را رعایت نکنید، قادر به استفاده از معافیت مالیاتی شرکت های غیرفعال نخواهید بود.

همچنین برخی از شرکت ها تا نیمه سال مالی فعال بوده و بعد از مدتی تصمیم به اعلام عدم فعالیت می گیرند. این شرکت ها موظف هستند مالیات مربوط به فعالیت های تجاری آن دوره را پرداخت کنند. بنابراین امکان چشم پوشی از این فعالیت های اقتصادی وجود نخواهد داشت. این مسئله می تواند موجب افزایش هزینه عدم فعالیت شرکت شود.

هزینه عدم اعلام غیرفعال بودن شرکت و عدم ارائه اظهارنامه

هزینه عدم فعالیت شرکت در صورتی که متقاضی نسبت به اعلام عدم فعالیت آن کوتاهی کند، بیشتر نیز خواهد شد. برخی از شرکت ها از اعلام عدم فعالیت شرکت و ارائه اظهارنامه مالیاتی، نامه عدم فعالیت و دفاتر قانونی امتناع می کنند. این کار به منزله فرار مالیاتی شرکت مدنظر بوده و باید جریمه مربوط به عدم پرداخت مالیات نیز پرداخت شود. بنابراین اگر نمی خواهید مشمول جریمه مالیاتی شوید، بهتر است تکالیف مالیاتی خود را به دقت انجام دهید.

انحلال شرکت غیرفعال جهت عدم پرداخت مالیات

انحلال شرکت غیرفعال جهت عدم پرداخت مالیاتاگر نگران هزینه عدم فعالیت شرکت هستید و معلوم نیست شرکت تا چه زمانی غیرفعال بماند بهتر است سراغ انحلال شرکت بروید. این گونه ریسک هزینه های مربوط به پرداخت مالیات یا جریمه مالیاتی را کاهش خواهید داد. هر چند شرکت هایی که مدت زمان زیادی از غیرفعال بودن آن ها می گذرد خود به خود منحل می شوند. اعلام عدم فعالیت شرکت باید برای هر سال مالی به صورت جداگانه ارائه شود. همچنین امکان اعلام عدم فعالیت شرکت برای سال مالی جدید وجود نخواهد داشت. بلکه افراد می توانند تنها برای سال مالی گذشته اعلام عدم فعالیت کنند.

جمع بندی

در این مطلب از سایت ثبت خوارزمی به هزینه عدم فعالیت شرکت و باید و نبایدهای مربوط به آن پرداختیم. اگر دانش کافی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و نامه عدم فعالیت ندارید، اصلا نگران نباشید. تنها کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان