صفر تا صد تمدید پروانه کسب

تمدید پروانه کسب

یکی از مهم ترین مجوزهایی که تمامی واحدهای کسب باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند، پروانه کسب است. تمدید پروانه کسب حداقل باید 30 روز پس از اتمام اعتبار آن صورت گیرد. پروانه کسب، مجوزی است که از سوی اصناف و اتحادیه ها به واحد کسب مربوطه ارائه می شود. بر اساس این مجوز، واحد کسب می تواند به صورت قانونی به کسب درآمد از کسب و کار خود بپردازد. بدون داشتن این پروانه، کسب و کار مدنظر غیرقانونی خواهد بود.

حال این سوال پیش می آید که تمدید پروانه کسب چگونه است؟ برای تمدید به چه مدارکی نیاز داریم؟ در این مطلب از ثبت خوارزمی به این سوالات پاسخ خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

تمدید پروانه کسب چیست؟

تمدید پروانه کسب چیست؟تمدید پروانه کسب مانند پروانه بهره برداری یکی از ملزوماتی است که در قانون اصناف تصویب شده در سال 1392 به آن اشاره شده است. طبق این قانون، کلیه واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب هستند، باید نهایتا تا یک ماه جهت تمدید پروانه اقدام کنند. در غیر این صورت نمی توانند از مزایای پروانه کسب خود استفاده کنند.

پروانه کسب توسط اداره اصناف به واحدهای صنفی داده می شود. این پروانه به منزله تایید واحد صنفی و اجازه کار قانونی وی است. این پروانه موجب بالا رفتن اعتبار واحد صنفی و امکان استفاده وی از امکانات دولتی و تسهیلات بانکی است. با تمدید پروانه کسب می توان مدت زمان استفاده از این پروانه را تمدید کرد. تمدید به صورت غیرحضوری بوده و هیچ نیازی به مراجعه حضوری فرد ندارد.

مدت زمان اعتبار پروانه کسب چقدر است؟

بسیاری از کسانی که جهت تمدید پروانه کسب اقدام می کنند، در خصوص مدت زمان اعتبار پروانه کسب سوال دارند. مدت زمان اعتبار این پروانه بستگی به نوع پروانه کسب دارد. جواز کسب به صورت کلی به دو شیوه موقت و دائمی صادر می گردد. جواز کسب موقت دارای مدت اعتبار یکساله است.

یعنی متقاضی باید بعد از یک سال جهت تمدید جواز کسب خود اقدام نماید. اما جواز کسب دائمی، دارای مدت زمان اعتبار 5 ساله است. دارنده پروانه باید بعد از 5 سال نسبت به تمدید جواز کسب اقدام نماید. دقت داشته باشید حتی یک روز فعالیت بدون جواز کسب غیرقانونی است. پس واحدهای صنفی تا زمانی که جواز کسب آن ها تمدید نشده است، نباید به فعالیت و کسب و کار بپردازند.

سامانه تمدید پروانه کسب

سامانه تمدید پروانه کسبخوشبختانه متقاضیان تمدید پروانه کسب نیازی نیست برای تمدید به صورت حضوری به اداره اصناف مراجعه نمایند. چرا که امکان تمدید جواز کسب از طریق سامانه اصناف ایرانیان به آدرس https://iranianasnaf.ir/fa/ ممکن است. این سامانه به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور تعلق دارد. از طریق ورود به این سامانه می توانید پروانه کسب خود را به راحتی تمدید کنید. همچنین امکان پیگیری روند تمدید جواز کسب از طریق این سامانه وجود دارد.

برای استفاده از خدمات سامانه، ابتدا باید با شماره ملی و شماره همراه خود وارد سامانه شوید. بدون ورود به سامانه، امکان استفاده از خدمات آن وجود نخواهد داشت. چرا که این ورود به منزله احراز هویت شما خواهد بود.تمدید پروانه کسب تنها کاربرد سامانه اصناف ایرانیان نیست. این سامانه خدمات دیگری همچون ثبت نام جواز کسب، تغییر مشخصات صاحب پروانه، تغییر صاحب پروانه و … را نیز ارائه می دهد. پس می توانید از این سامانه استفاده های مختلفی داشته باشید.

مدارک لازم برای تمدید پروانه کسب

مدارک لازم برای تمدید پروانه کسبهم برای ثبت نام جواز کسب و هم برای تمدید آن باید یکری مدارک لازم را فراهم کنید. بدون تهیه این مدارک، امکان تمدید پروانه کسب وجود نخواهد داشت. مهم ترین مدارک لازم برای تمدید پروانه کسب به شرح زیر هستند:

  • ارائه اصل پروانه کسب قبلی (منقضی شده)
  • در صورت مفقود شدن پروانه کسب، ارائه تعهد محضری اعلام مفقودی لازم است. همچنین متقاضی باید تمامی آثار مربوط به مفقود شدن پروانه را بپذیرد.
  • گواهی پرداخت عوارض شهرداری واحد تجاری مربوطه
  • گواهی اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت تمامی بدهی های مالیاتی قطعی شده. برای استعلام بدهی های مالیاتی می توانید به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه نمایید.
  • اصل و کپی آگهی تغییرات شرکت در صورت داشتن هرگونه تغییر
  • دو قطعه عکس جدید 3 در 4 پرسنلی از متقاضی پروانه کسب
  • تاییدیه کدپستی محل کسب
  • شماره تلفن همراه ثبت شده به نام صاحب پروانه کسب
  • فرم رضایت محضری در صورت داشتن شریک. تمامی شرکای کسب و کار مدنظر باید فرم رضایت امضا شده ارائه دهند.

مراحل تمدید پروانه کسب

مراحل تمدید پروانه کسبدر ای بخش می خواهیم به صورت مفصل به نحوه تمدید پروانه کسب و مراحل آن بپردازیم.

  1. اولین مرحله برای تمدید جواز کسب، اخذ شناسه صنفی است. اگر پروانه شما قدیمی است، به احتمال زیاد شناسه صنفی ندارید. در این صورت با در دست داشتن مدارک لازم می توانید به اداره اصناف مراجعه کرده و شناسه صنفی خود را اخذ کنید.
  2. پس از اخذ شناسه صنفی، به سامانه اصناف ایرانیان به آدرس https://iranianasnaf.ir/fa// مراجعه کنید.
  3. ابتدا از قسمت بالا سمت چپ، گزینه ورود را انتخاب کنید. کادرهای مربوطه شامل کد ملی، شماره همراه و رمز عبور خود را وارد کنید. اگر رمز عبور را فراموش کرده اید، در قسمت پایین صفحه گزینه فراموشی رمز عبور را انتخاب نمایید. از این طریق می توانید رمز عبور خود را بازیابید.
  4. بعد از ورود به سایت، گزینه تمدید پروانه کسب را از سمت راست صفحه انتخاب نمایید
  5. در این هنگام پیغامی به شما نمایش داده می شود که از شما می خواهد به سامانه پیشخوان مجوزها مراجعه کنید. در واقع درخواست تمدید مجوز باید از طریق این پیشخوان صورت گیرد.
  6. بعد از تکمیل درخواست تکمیل مجوز، مجددا به سامانه اصناف ایرانیان مراجعه کرده و گزینه تکمیل درخواست را انتخاب نمایید.
  7. در این صفحه اطلاعاتی که از شما خواسته می شود را وارد نمایید. این اطلاعات شامل شماره درخواست، کد ملی یا شماره گذرنامه برای اتباع است.
  8. گزینه ثبت نهایی درخواست را انتخاب کرده و کد رهگیری خود را دریافت کنید. اخذ کد رهگیری به معنی ثبت نهایی درخواست تمدید پروانه کسب است.

پیگیری درخواست تمدید پروانه کسب

بسیاری از متقاضیان تمدید پروانه کسب دوست دارند در جریان روند بررسی درخواست تمدید جواز کسب خود قرار گیرند. برای این کار می توانید پیگیری تمدید جواز را از طریق کد رهگیری انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا به سامانه اصناف ایرانیان مراجعه کنید.
  • سپس در قسمت بالای سایت، گزینه ورود به سایت را انتخاب کرده و وارد سامانه شوید.
  • با ورود به سایت، گزینه پیگیری ثبت نام را انتخاب کرده و کد رهگیری خود را وارد کنید.
  • کد ملی یا شماره پاسپورت و گذرنامه خود را وارد کنید.
  • وضعیت درخواست خود را مشخص نمایید.

عواقب عدم تمدید پروانه کسب

عدم تمدید پروانه کسب و کسب درآمد بدون جواز می تواند عواقب جبران ناپذیری برای واحد صنفی مربوطه داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود حتما جهت تمدید جواز خود اقدام نمایید. عواقب باطل شدن جواز کسب عبارتند از:

  • جریمه نقدی واحد صنفی مربوطه
  • پلمپ واحد تجاری مربوطه در صورت عدم پرداخت جریمه و عدم تمدید پروانه کسب
  • پرداخت تمامی هزینه های عضویت مجدد در اتاق صنفی مدنظر

برای جلوگیری از این عواقب، حتما در کمتر از 30 روز نسبت به تمدید جواز کسب خود اقدام نمایید.

تمدید جواز کسب با ثبت خوارزمی

جهت تمدید پروانه کسب خود می توانید با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید. کارشناسان حقوقی این مجموعه می توانند پروانه کسب شما را در کمترین زمان ممکن تمدید کنند. بنابراین دیگر نیازی نیست بابت مشکلات و چالش های تمدید جواز کسب نگران باشید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به نحوه تمدید جواز کسب و مدارک لازم برای آن پرداختیم. همچنین باید و نبایدهای مربوط به تمدید جواز کسب را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید

مشاوره رایگان