سامانه ثبت علامت تجاری کدام است؟

سامانه ثبت علامت تجاری چیست؟

یکی از پربازدیدترین و پر استفاده‌ترین سامانه‌ها جهت انجام امورات حقوقی، سامانه ثبت علامت تجاری می‌باشد. بسیاری از امور حقوقی مربوط به ثبت برند، ثبت اختراع، ثبت نام تجاری، ثبت طرح تجاری و… از طریق این سامانه امکان‌پذیر است. در سال‌های اخیر بستر‌های الکترونیکی و تجارت الکترونیک به شدت افزایش پیدا کرده‌اند.

به همین دلیل بسیاری از امورات حقوقی نیز به حالت الکترونیک در آمده و با مراجعه به سامانه و سایت‌های مختلف انجام می‌شود. سامانه ثبت برند تجاری یکی از این سامانه‌ها می‌باشد.

در این مقاله از ثبت خوارزمی می‌خواهیم به معرفی این سامانه و انواع خدمات آن بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سؤالی تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سامانه ثبت علامت تجاری چیست؟

سامانه ثبت علامت تجاری چیست؟سامانه ثبت علامت تجاری، سامانه‌ای است که آن را به عنوان سامانه مرکز مالکیت معنوی می‌شناسند. این سامانه جهت حمایت قانونی از امورات مالکیت معنوی افراد تشکیل شده و متعلق به سازمان ثبت اسناد و مدارک کشور است.

البته فراموش نکنید که این سامانه مستقیماً تحت نظر قوه قضائیه می‌باشد. بنابراین تمامی اقداماتی که در آن صورت می‌گیرند، دارای حمایت قانونی هستند. مثلاً اگر شما در این سامانه به ثبت برند بپردازید، از حمایت قانونی کامل برخوردار خواهید بود.

این سامانه کار را برای مراجعان عزیز که دنبال ثبت علامت تجاری هستند بسیار آسان کرده است. زیرا از طریق این سامانه می‌توان بسیاری از امور مربوط به ثبت برند را به صورت آنلاین و بدون هیچ زحمتی انجام داد. بنابراین مراحل اولیه ثبت برند تجاری به صورت آنلاین و غیرحضوری صورت می‌گیرد.

انواع خدمات سامانه ثبت علامت تجاری

انواع خدمات سامانه ثبت علامت تجاریسامانه ثبت علامت تجاری به جزء ارائه خدمات مربوط به ثبت برند تجاری، خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد. ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی، استعلام برند مالکیت معنوی و… جزء این خدمات ارزنده هستند.

دقت کنید استفاده از خدمات سایت تنها در صورت ثبت نام در این سامانه و داشتن حساب کاربری امکان‌پذیر است. بنابراین اگر فاقد حساب کاربری هستید، ابتدا باید از صفحه نخست سایت، گزینه ثبت نام متقاضی را انتخاب کنید. فراموش نکنید برای ورود به سامانه مالکیت معنوی باید وارد آدرس https://ipm. ssaa.ir شوید. این آدرس صفحه اصلی این سامانه می‌باشد. از طریق این صفحه می‌توانید به انواع خدمات سایت دسترسی پیدا کنید.

ثبت علامت تجاری و برند از طریق این سامانه

یکی از خدمات بسیار مهم سامانه ثبت علامت تجاری که بسیاری از افراد به همین دلیل به سایت مراجعه می‌کنند ثبت برند است. طبق قانون، هر قسم علامتی که نشان دهنده امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی اختیار می‌شود. این علامت ممکن است تشکیل شده از اعداد، حروف، تصویر، رقم، عبارت، مهر، لفاف و… باشد.

شرکت‌ها با ثبت این علامت تجاری می‌توانند کالا‌ها و خدمات خود را از سایر کالا‌ها و خدمات شرکت‌های دیگر متمایز کنند. همچنین افراد با ثبت برند، از حمایت کامل قانونی بهره‌مند می‌شوند، به این صورت که فرد دیگری به جزء آن‌ها نمی‌تواند از علامت یا نشان مورد نظر استفاده نماید.

انتخاب نام برای ثبت برند یکی از جدی‌ترین چالش‌های ثبت برند است. نام و علامتی که انتخاب می‌کنید باید غیرتکراری بوده و کاملاً مفهومی و معنادار باشد. داشتن خلاقیت و نوآوری در انتخاب علامت تجاری بسیار مهم می‌باشد. زیرا این گونه ثبت برند می‌تواند مزایای خود را نشان دهد.

استعلام انواع برند‌ها و نام‌های تجاری

یکی دیگر از امورات مهمی که با استفاده از سامانه ثبت علامت تجاری صورت می‌گیرد، استعلام ثبت برند است. استعلام برند مالکیت معنوی از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. سامانه مالکیت معنوی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران جزء این روش‌ها هستند.

در بخش قبل اشاره کردیم برندی که ثبت می‌شود باید غیرتکراری و کاملاً جدید باشد. اما متقاضیان از کجا بدانند نامی که انتخاب کرده‌اند قبلاً به ثبت نرسیده است؟ استعلام برند دقیقاً برای همین شرایط است.

با استفاده از استعلام می‌توان دریافت که قبلاً این برند به ثبت رسیده است یا خیر. اگر به ثبت رسیده باشد باید به فکر برند دیگری باشید. زیرا امکان ثبت برند‌های تکراری وجود ندارد.

ثبت طرح‌های صنعتی از طریق سامانه ثبت علامت تجاری

از دیگر خدمات سامانه مالکیت معنوی، امکان ثبت انواع طرح‌های صنعتی با آن است. هر گونه ترکیب خطوط و رنگ‌ها را که با استفاده از شکل یک فرآورده یا محصول صنعتی و دستی تغییر یابد، طرح صنعتی می‌باشد.

طرح اگر به صورت قانونی و رسمی در سامانه ثبت طرح صنعتی ثبت شود مورد حمایت کامل قانون قرار گرفته و حقوق آن حفظ می‌شود.

به همین دلیل می‌گویند که تمامی طرح‌های صنعتی باید قبل از وقوع سوء استفاده‌های احتمالی به ثبت برسند. با تکمیل اظهارنامه ثبت طرح صنعتی و آماده‌سازی و ارائه مدارک لازم می‌توان طرح غیرتکراری و واجد شرایط را به ثبت رساند.

ثبت اختراع و بهره‌مندی از حقوق آن با سامانه مالکیت معنوی

اگر کالا یا فرآورده جدیدی خلق کرده‌اید که می‌تواند برخی از نیاز‌های مهم بشر را تأمین کند، فوراً به سامانه مالکیت معنوی مراجعه کنید. سامانه ثبت علامت تجاری خدمات مربوط به ثبت انواع اختراع‌ها را به متقاضیان عزیز ارائه می‌کند.

البته شرط اصلی تأیید این نوع ثبت، غیر تکراری بودن و داشتن طرح توجیهی مناسب است. بدون این شرایط نمی‌توانید اختراع خود را به ثبت برسانید. همچنین برای ثبت اختراع لازم است یک سری مدارک مهم را در سامانه بارگذاری کنید.

ثبت نام و ساخت حساب کاربری در سامانه مالکیت معنوی

جهت استفاده از سامانه ثبت علامت تجاری ابتدا لازم است در این سامانه ثبت نام کرده و حساب کاربری تشکیل دهید. به سایت سامانه مراجعه کرده و در صفحه اول گزینه ثبت نام متقاضی را بزنید.

در صفحه https://ipm. ssaa.ir/SignUp ویدیوی آموزشی مربوط به نحوه ثبت نام را مشاهده خواهید کرد. ویدیو را با دقت و تا آخر ببینید تا بتوانید با موفقیت حساب کاربری خود را بسازید.

دقت کنید بعضی از مراحل ساخت حساب نیاز به مراجعه حضوری به ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف دارد. بنابراین تمامی این امور غیرحضوری نیستند. اما بعد از ساخت حساب کاربری می‌توانید امورات خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

هزینه استفاده از سامانه ثبت علامت تجاری

هزینه استفاده از سامانه ثبت علامت تجاریبه صورت کلی ساخت حساب کاربری در سامانه ثبت علامت تجاری و استفاده از آن هزینه خاصی ندارد. اما اگر بخواهید از خدمات سامانه استفاده کنید، باید هزینه‌های مربوط به هر کدام را بپردازید.

این هزینه نیز مبلغی کاملاً متفاوت است و بستگی به خدمات شما دارد. مثلاً هزینه ثبت علامت تجاری با هزینه ثبت اختراع یا ثبت طرح صنعتی کاملاً متفاوت است. به صورت کلی این هزینه‌ها بسیار جزئی و مقرون به صرفه هستند.

راهنمای ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی با مؤسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد ثبت نام و تشکیل حساب کاربری در سامانه ثبت مالکیت معنوی دارید، می‌توانید از کارشناسان ثبت خوارزمی کمک بگیرید. کارشناسان ثبت خوارزمی قادراند به صورت کامل امور مربوط به ثبت نام شما را انجام دهند.

همچنین می‌توانید امورات ثبت برند، ثبت اختراع و ثبت طرح‌های تجاری را به صورت کامل به مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی بسپارید. کارشناسان این مجموعه می‌توانند صفر تا صد این کار را برایتان انجام دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به بررسی کامل سامانه ثبت علامت تجاری و نحوه استفاده از آن پرداختیم. همچنین خدمات این سایت و ثبت نام در آن را توضیح دادیم. برای استفاده از تمامی خدمات سایت لازم است مدارک خواسته شده را در این سامانه بارگذاری کنید. بنابراین آماده‌سازی مدارک بسیار ضروری است.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان