راهنمای ثبت اختراع مالکیت معنوی

ثبت اختراع مالکیت معنوی یکی از مهم ترین اقداماتی است که متقاضیان ثبت اختراع باید انجام دهند. ثبت کردن اختراع هم به صورت ملی و هم بین المللی برای مخترعان امکان پذیر است. اما ما در این مطلب قصد داریم تنها به ثبت کردن اختراع در ایران بپردازیم.

مرکز مالکیت معنوی، مرجع ذیصلاح ثبت اختراع در کل کشور می باشد. برای دسترسی به خدمات این مرکز تنها کافیست به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید. بسیاری از خدمات مالکیت معنوی نظیر ثبت برند و نام تجاری نیز از طریق همین سامانه صورت می گیرند.

در این مطالب از ثبت خوارزمی به نحوه ثبت برند در این سامانه و باید و نبایدهای آن خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع زمان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

ثبت اختراع مالکیت معنوی چیست؟

ثبت اختراع چیست؟ثبت اختراع مالکیت معنوی، به فرایندی گفته می شود که در آن حقوق مادی و معنوی یک طرح یا اختراع به مالک آن تعلق می گیرد. در واقع ثبت به معنی تعلق یافتن حقوق مادی و معنوی اختراع به صاحب آن به صورت قانونی و رسمی می باشد. این کار طی ارائه برخی از مدارک لازم و انجام اقدامات قانونی مورد نیاز صورت می گیرد.

مالکیت معنوی یک اختراع برای مالک آن بسیار مهم است. چرا که این مالکیت معنوی است که حقوق مادی و معنوی را برای صاحب آن ایجاد می کند. اختراع را می توان حاصل تراوشات ذهنی فردی دانست که در قالب یک محصول، طرح، کالا یا … آن را متبلور می کند. با ثبت نمودن این اختراع، فرد دیگری نمی تواند از امکانات و مزایای آن استفاده کند. چرا که اختراع به حالت خصوصی در می آید. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می توانند ثبت اختراع انجام دهند و از این نظر مانعی وجود ندارد.

ثبت اختراع در مرکز مالکیت معنوی

ثبت اختراع مالکیت معنوی زیر نظر قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت می گیرد. مرکز مالکیت معنوی به سازمان ثبت اسناد و املاک تعلق داشته و مستقیما زیر نظر این سازمان فعالیت دارد. سامانه مرکز مالکیت معنوی به آدرس  https://iripo.ssaa.ir/ سامانه ای است که تمامی خدمات ثبت اختراع مالکیت معنوی را ارائه می کند.

خوشبختانه امروزه بسیاری از خدمات ثبتی به صورت آنلاین و از طریق سامانه های مختلف صورت می گیرند. بنابراین دیگر لازم نیست همانند گذشته برای ثبت اختراع به صورت حضوری اقدام کنید. بلکه از طریق سامانه مالکیت معنوی به راحتی می توانید امور ثبت اختراع را انجام دهید. با مراجعه به سامانه، ابتدا امور مربوط به ثبت نام را انجام دهید. سپس با ورود به سامانه می توانید از تمامی خدمات آن بهره ببرید.

دلایل ثبت اختراع مالکیت معنوی

این سوال پیش می آید که اصلا ثبت اختراع مالکیت معنوی چه ضرورتی دارد؟ مهم ترین مزیت ثبت اختراع در مرکز مالکیت معنوی، برخورداری از حقوق معنوی و حمایت قانونی است. در واقع حقوق معنوی ثبت اختراع را می توان بسیار مهم تر از حقوق مادی آن دانست.

اگر ثبت اختراع را در مرکز مالکیت معنوی انجام ندهید، راه را برای سوء استفاده افراد سودجو باز کرده اید. زیرا در این صورت همه افراد  می توانند از طرح شما کپی کرده و از مزایای آن استفاده کنند. با ثبت اختراع، هیچ فرد دیگری به جزء صاحب اختراع نمی تواند از مزایای آن بهره ببرد. چرا که هر گونه تقلب و سوء استفاده در این مورد با پیگرد قانونی همراه خواهد بود.

مزایای ثبت اختراع مالکیت معنوی

مزایای ثبت اختراع مالکیت معنویثبت اختراع مالکیت معنوی علاوه بر ایجاد حقوق معنوی و حمایت قانونی برای فرد، مزایای دیگری نیز دارد. مهم ترین مزایای ثبت نمودن اختراع به صورت قانونی و رسمی به شرح زیر هستند.

  • بهره مندی از تسهیلات مالی و دولتی و توانایی بیشتر در جذب سرمایه
  • امکان انتقال یا فروش امتیاز اختراع به شخص دیگر و کسب درآمد از این طریق
  • امکان ثبت شرکت دانش بنیان و کسب حمایت های دولتی
  • شرکت در نمایشگاه ها و سمینارهای داخلی و خارجی جهت معرفی محصول
  • اعطای تسهیلات تحصیلی، بیمه، خدمت سربازی و … به صاحب اختراع

دقت داشته باشید که صاحب اختراع همواره مخترع آن نیست. مخترع و متقاضی ثبت اختراع در مواردی با هم یکی نیستند. مثلا ممکن است اختراع به نام شخصیت حقوقی ثبت شود. در این حالت مخترع و صاحب اختراع یکی نخواهند بود.

مهم ترین شرایط ثبت اختراع مالکیت معنوی

ثبت اختراع مالکیت معنوی آسان نبوده و نیازمند داشتن برخی از شرایط ویژه است. بدون این شرایط نمی توانید اقدام به ثبت اختراع در این مرکز کنید. مهم ترین شرایط لازم برای ثبت اختراع به صورت زیر هستند.

  • اختراع باید کاملا جدید و نو بوده و در سطح ملی و بین المللی نمونه مشابه آن تولید نشده باشد.
  • داشتن کارکرد خاص و مفید بودن برای اختراع مهم است. اختراع باید بتواند کارکرد خوبی از خود نشان داده و به رفع برخی از مشکلات و موانع بپردازد. به زبانی دیگر، کاربردی بودن اختراع بسیار مهم است.
  • خلاقیت، ابتکار و نوآوری در اختراع بسیار مهم است. اختراعاتی که خلاقانه نیستند، شانس کمتری برای ثبت شدن خواهند داشت.

مدارک لازم برای ثبت اختراع مالکیت معنوی

ارائه برخی از مدارک ویژه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای ثبت اختراع مالکیت معنوی ضروری است. بدون ارائه این مدارک نمی توان هیچ اختراعی را به ثبت رساند. مهم ترین مدارک لازم برای ثبت اختراع عبارتند از:

  • اظهارنامه ثبت اختراع
  • ارائه توصیف نامه یا معرفی نامه
  • نقشه ها و طرح های مربوط به اختراع
  • ادعا یا ادعاهای مربوط به اختراع
  • مدارک هویتی مربوط به مخترع و متقاضی (برای شخصیت حقوقی ارائه آگهی تاسیس، آگهی آخرین تغییرات و روزنامه رسمی)
  • درخواست کتبی جهت عدم ذکر نام مخترع در صورتی که متقاضی تمایلی برای درج نام مخترع نداشته باشد.
  • مدارک مربوط به حق تقدم که حداکثر 15 روز بعد از ثبت اظهارنامه باید ارائه شوند.

نحوه ثبت اختراع مالکیت معنوی چگونه است؟

برای ثبت اختراع مالکیت معنوی ابتدا لازم است مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع را به صورت کامل جمع آوری کنید. سپس به سامانه مالکیت معنوی به آدرس https://iripo.ssaa.ir/ مراجعه کنید. گزینه ورود اعضاء را زده و نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را وارد نمایید. (جهت اخذ نام کاربری و رمز عبور ابتدا باید ثبت نام کنید.)

گزینه ثبت اظهارنامه را انتخاب کرده و اطلاعات لازم را وارد کنید. تکمیل دقیق تمامی اطلاعات خواسته شده در اظهارنامه بسیار مهم است. سپس در مرحله بعد مدارک ضمیمه اظهارنامه را بارگذاری کنید. بعد از بارگذاری مدارک، هزینه های مربوط به ثبت اختراع را پرداخت نمایید.

اگر درخواست ثبت اختراع شما تایید شود، شماره ثبت گواهینامه را دریافت کرده و آگهی روزنامه رسمی چاپ خواهد شد. در مرحله آخر، گواهینامه ثبت اختراع صادر خواهد شد.

ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی چقدر طول می کشد؟

ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی چقدر طول می کشد؟ثبت اختراع مالکیت معنوی معمولا یک ماه تا 40 روز طول می کشد. اگر تمامی امور مربوط به ثبت اختراع را به خوبی انجام داده باشید، درخواست ثبت اختراع شما با موفقیت تایید می شود. اما اگر کمبودهایی در این زمینه وجود داشته باشند، ثبت اختراع با چالش های مختلفی مواجه خواهد شد. بنابراین کامل بودن مدارک و طی نمودن روندهای قانونی به صورت صحیح و دقیق بسیار مهم است.

ثبت اختراع مالکیت معنوی با موسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد ثبت اختراع مالکیت معنوی را دارید، حتما قبل از آن یک مشورت با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی داشته باشید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند صفر تا صد امور مربوط به ثبت اختراع را برای شما توضیح دهند. همچنین می توانید تمامی سوالات خود را در این مورد از کارشناسان بپرسید. کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می توانند ثبت اختراع را در مدت زمان کوتاهی با کمترین دردسر برای شما انجام دهند.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی کامل ثبت اختراع مالکیت معنوی و مرکز مالکیت معنوی پرداختیم. همچنین نحوه ثبت اختراع، مدارک و شرایط مورد نیاز برای آن را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان