شرایط ثبت شرکت معماری

شرایط ثبت شرکت معماری

یکی از انواع شرکت هایی در ایران که به تعداد بالا ثبت می شود ثبت شرکت معماری است. دانش آموختگان مهندسی معماری و عمران اگر بخواهند تخصص خود را در قالب شرکت ارائه دهند، باید ثبت شرکت مهندسی معماری انجام دهند. شرکت های معماری انواع مختلفی داشته و در حوزه دکوراسیون، شهرسازی، محیط زیست، صنعتی و … فعال هستند. بنابراین کار یک شرکت معماری صرفا نقشه کشی ساختمان ها و پروژه های شهری نیست.

در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم ابتدا شرکت های معماری را معرفی کرده و سپس به شرایط ثبت و نحوه ثبت آن ها بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

ثبت شرکت معماری چیست؟

ثبت شرکت معماری چیست؟ثبت شرکت معماری به فرایندی گفته می شد که در آن یک شرکت بر اساس قانون ثبت شرکت ها، به صورت رسمی ثبت می گردد. این ثبت در اداره ثبت شرکتها زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت خواهد گرفت. شرکت های معماری، شرکت هایی هستند که توسط فارغ التحصیلان رشته های مهندسی مربوط به معماری و عمران تاسیس می شوند. این شرکت ها در طراحی سازه ها، ساخت و ساز و انواع گرایش های مربوط به آن نقش بزرگی دارند.

معماری به هنر و فن طراحی و ساخت بناها، فضاهای داخلی و خارجی، فضاهای شهری و… گفته می شود. این معماری به جهت پاسخ دهی به نیازهای زیبا شناسانه و کارکردی است. معماری هنر چهارم بوده و یکی از اجتماعی ترین هنرهایی می باشد که همواره با انسان و زندگی آن در ارتباط است.

موضوع فعالیت شرکت معماری

برای ثبت شرکت معماری، باید اساسنامه آن را آماده کنید که مهم ترین ماده این اساسنامه، ماده 2 است که به موضوع فعالیت اختصاص دارد. موضوع فعالیت شرکت معماری، همان حیطه های فعالیت شرکت هستند که باید توسط متقاضی در اساسنامه ثبت شوند. در واقع با درج موضوع فعالیت است که اداره ثبت شرکت می تواند تشخیص دهد که شرکت فوق در چه حوزه هایی می خواهد فعالیت کند. متداول ترین موضوع فعالیت ثبت شرکت معماری به شرح زیر هستند:

  • طراحی اولیه و طراحی تمامی اجزاهای تشکیل دهنده بنا
  • اجرای پروژه های معماری و نظارت بر نحوه اجرای آن ها
  • طراحی دکوراسیون های داخلی و خارجی برای بناها
  • انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی در زمینه معماری
  • شرکت در نمایشگاه ها و سمینار های داخلی و خارجی
  • طراحی نقش و الگوی ساخت بناهای مختلف مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و …
  • طراحی فضای شهری از جمله پارک ها، میادین، محوطه ها، شهرک های مسکونی و تجاری
  • ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی به متقاضیان جهت انجام کار
  • بررسی و تحلیل شرایط زمین ساخت و ساز و شناخت چالش های کار

چه قالب هایی برای ثبت شرکت معماری مناسب هستند؟

ثبت شرکت معماری می تواند در قالب های مختلفی صورت گیرد. اما قالب هایی که برای این شرکت پیشنهاد می شوند، سهامی خاص و مسئولیت محدود هستند. شرکت ها می توانند در قالب های مختلفی به ثبت برسند. اما در ایران دو قالب سهامی خاص و مسئولیت محدود بسیار مناسب تر هستند. چرا که متقاضیان ثبت شرکت با چالش های بسیار کمتری مواجه خواهند بود.

انتخاب قالب مناسب برای ثبت بسیار مهم است. در صورت انتخاب قالب اشتباه، ثبت شرکت روندی بسیار دشوار خواهد داشت. بنابراین برای ثبت شرکت پیمانکاری و معماری خود بهتر است یکی از این دو قالب را انتخاب کنید.

شرایط ثبت شرکت معماری سهامی خاص و مسئولیت محدود

شرایط ثبت شرکت معماری سهامی خاص و مسئولیت محدودشرایط ثبت شرکت ساختمانی و معماری بستگی به قالبی دارد که برای ثبت انتخاب می کنید. البته بسیاری از شروط اصلی ثبت شرکت در همه قالب ها با هم یکی هستند. اما در برخی از جزئیات با هم متفاوت اند. در این بخش به شرایط اصلی ثبت شرکت های معماری می پردازیم.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

  • وجود حداقل سه سهامدار و دو بازرس برای شرکت (بازرسان نباید از اقوام سهامداران باشند)
  • حداقل سرمایه شرکت به میزان یک میلیون ریال
  • پرداخت حداقل 35 درصد از سرمایه نقدی شرکت و ارائه تعهد جهت پرداخت مابقی آن
  • عدم سوء پیشینه کیفری اعضای شرکت
  • داشتن مدارک کامل از جمله مدارک هویتی اعضاء، اساسنامه، تقاضانامه و …
  • تنظیم اقرارنامه اعضای شرکت به منزله عدم اشتغال آن ها در دیگر سازمان های مشابه

شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود

  • وجود حداقل دو شریک برای ثبت شرکت
  • تنظیم اساسنامه و شرکتنامه همراه با ارائه مدارک هویتی شرکا
  • تهیه حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت به میزان یک میلیون ریال
  • تعهد جهت پرداخت کل سرمایه درج شده برای شرکت
  • عدم اشتغال اعضای اصلی شرکت در سایر سازمان ها و شرکت های مشابه
  • عدم سوء پیشینه کیفری اعضای شرکت

ثبت شرکت معماری در سامانه ثبت شرکت ها

انجام فرایند ثبت شرکت معماری در سامانه ثبت شرکت ها به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد. با ورود به این آدرس بر روی گزینه تاسیس شخصیت حقوقی ضربه بزنید. در این صفحه فرم درخواست ثبت شرکت برای شما نشان داده خواهد شد. این فرم حاوی پرسش هایی در مورد اطلاعات متقاضی، نام شرکت، نوع قالب، مدت و موضوع فعالیت، سرمایه، شرکاء و … خواهد بود.

تمامی بخش های فرم درخواست ثبت شرکت را با دقت پر کنید. سپس تصویر مدارک خواسته شده در سامانه را بارگذاری کرده و هزینه ثبت را پرداخت نمایید. پس از پرداخت هزینه، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد. اخذ کد رهگیری به معنای ثبت موفقیت آمیز درخواست ثبت شرکت است.

انتخاب عنوان مناسب برای ثبت شرکت معماری

انتخاب عنوان مناسب برای ثبت شرکت معماری بسیار مهم است. چرا که دلیل رد شدن بسیاری از درخواست های ثبت شرکت، انتخاب نام نامناسب برای شرکت است. برای نام شرکت می توانید 5 نام 3 سیلابی را به ترتیب اولویت پیشنهاد دهید. دقت کنید اگر یکی از این اسامی تایید شوند، دیگر مابقی اسامی بررسی نخواهند شد. نام شرکت باید جدید، غیر تکراری، فارسی و کاملا معنادار باشد.

نمی توان از اسم های من در آوردی و عجیب و غریب که معنا و مفهوم خاصی ندارند برای ثبت شرکت معماری استفاده کرد. بنابراین حتما در هنگام ثبت شرکت به این مورد توجه داشته باشید.

ثبت شرکت معماری چقدر طول می کشد؟

ثبت شرکت معماری چقدر طول می کشد؟حداقل مدت زمان لازم برای ثبت شرکت معماری، 40 روز است. بنابراین نمی توان کمتر از این مدت زمان شرکت را به ثبت رساند. بررسی درخواست ثبت شرکت در بهترین حالت 10 روز طول خواهد کشید.

همچنین بین آگهی روزنامه رسمی نوبت اول و نوبت دوم حتما باید یک ماه فاصله باشد. البته در شرایطی همانند کامل نبودن مدارک یا فرم درخواست این مدت زمان می تواند بسیار طولانی تر شود. افرادی که دانش حقوقی کافی ندارند، ثبت شرکت آن ها طولانی تر می شود.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت شرکت معماری

هزینه ثبت شرکت معماری در اداره ثبت شرکت ها

تعرفه و هزینه های ثبت شرکت معماری شامل حق الثبت، هزینه ثبت فرم درخواست، هزینه ثبت آگهی روزنامه رسمی و … است. همچنین باید سرمایه اولیه شرکت و هزینه فراهم آوردن مدارک لازم را نیز به هزینه ها اضافه کرد. اما در کل هزینه های اداری ثبت شرکت بسیار ارزان و ناچیز خواهند بود. جهت ثبت شرکت ارزان حتما با کارشناسان ثبت خوارزمی تماس بگیرید.

ثبت شرکت معماری در موسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد ثبت شرکت معماری دارید، پیشنهاد می کنیم اصلا بی گدار به آب نزنید. قبل از ثبت با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. کارشناسان ثبت خوارزمی سالهاست که در زمینه ثبت انواع شرکت ها در قالب های مختلف فعالیت دارند. می توانید تنها با یک تماس، تمامی مقدمات ثبت شرکت خود را در کوتاه ترین زمان با مناسب ترین قیمت فراهم کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

جمع بندی

در این مقاله از ثبت خوارزمی به معرفی کامل شرایط ثبت شرکت معماری و موضوع فعالیت های این شرکت پرداختیم. همچنین نحوه ثبت این شرکت و باید و نبایدهای انتخاب نام برای آن را توضیح دادیم. با ثبت شرکت معماری می توان در زمینه های مختلف طراحی و اجرای پروژه های معماری به صورت رسمی فعالیت کرد.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان