انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت، یک شخصیت حقوقی است که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، با هدف انجام فعالیت‌های تجاری و کسب‌سود تاسیس می‌شود. یکی از انواع شرکت‌های تجاری که در قانون مورد اشاره قرار گرفته‌اند، شرکت با مسئولیت محدود است. تاسیس شرکت با مسئولیت محدود توسط دو یا چند نفر شریک انجام می‌شود و هدف از تاسیس این شرکت هم مانند دیگر شرکت‌های تجاری، کسب‌سود است. از دیگر نکات مهم راجع به شرکت با مسئولیت محدود، این است که سرمایه این شرکت به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی‌شود.

در شرکت با مسئولیت محدود، همانطور که از نامش پیداست، مسئولیت هریک از شرکا، محدود به میزان آورده او به شرکت می‌باشد. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تاسیس هر شرکتی اعم‌از شرکت با مسئولیت محدود، انتخاب نام است. در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی تمامی شرایطی که توسط قانونگذار برای انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود در نظر گرفته شده‌است بپردازیم.

انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود
انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود

شرایط انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود: قسمت اول

– قید شدن عبارت (با مسئولیت‌محدود) در نام شرکت: یکی از مهم‌ترین شرایطی که در قانون تجارت برای انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود تعیین شده‌است، الزام به درج عبارت (با مسئولیت‌محدود) در نام شرکت می‌باشد. درصورتی‌که این عبارت در نام شرکت درج نشود، شرکت در برابر اشخاص ثالث، شرکت تضامنی خواهدبود و از مقررات این شرکت تبعیت خواهدکرد. این ضمانت اجرا که قانونگذار برای درج‌نکردن عبارت (با مسئولیت‌محدود) در نام شرکت در نظر گرفته‌است، آثار متعددی دارد. به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که دیون شرکت از میزان دارایی آن بیشتر باشد، طلبکاران می‌توانند برای دریافت طلب خود، به اموال شرکای ضامن شرکت مراجعه کنند. البته شرکا صرفا در برابر اشخاص ثالث، یعنی افراد خارج از شرکت دارای مسئولیت تضامنی خواهندبود.

– عدم درج اسم شرکا در عنوان: اسم هیچ‌یک از شرکای شرکت با مسئولیت محدود نباید در نام شرکت آورده‌شود. اگر اسم شریکی در نام شرکت با مسئولیت محدود قرار بگیرد، این شریک در برابر اشخاص ثالث مانند شریک ضامن در شرکت تضامنی خواهدبود و مسئولیتی بیشتر از دیگر شرکا خواهدداشت.

– لاتین نبودن و داشتن ریشه فارسی: ریشه نام شرکت با مسئولیت محدود باید به‌طورکامل فارسی باشد و از کلمات لاتین گرفته نشده‌باشد و امکان استفاده از لغات لاتین در نام شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارد. برای اطمینان پیداکردن از فارسی بودن نام، می‌توانید از لغت‌نامه دهخدا استفاده کنید.

– عدم استفاده از اعداد ریاضی: در‌صورتی‌که قرار است در نام شرکت با مسئولیت محدود از اعداد استفاده شود، این اعداد باید به‌صورت فارسی درج شوند. به‌عنوان‌مثال باید از عدد چهل به‌صورت فارسی استفاده کرد و درج عدد 40 در نام شرکت با مسئولیت محدود، موردتایید نخواهدبود.

شرایط انتخاب نام شرکت
شرایط انتخاب نام شرکت

شرایط انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود: قسمت دوم

– عدم‌ استفاده‌از عنوان‌های ایثارگران و شاهدان و..: عناوین ایثارگران و شاهدان که تحت انحصار سازمان بنیاد شهید هستند، نباید در نام شرکت با مسئولیت محدود استفاده شوند.

– امکان استفاده‌از اسامی و عناوین شعرا، دانشمندان و کاشفان در نام شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارد.

– بنابر دستورالعملی که دررابطه با انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد، برای انتخاب عنوان شرکت، باید حتما از اسم خاص استفاده کرد. اما شاید بپرسید اسم خاص به چه معناست و چه اسامی و عناوینی را شامل می‌شود؟ برای درک درست اسم خاص، بهتر است توضیحاتی را درمورد اسامی خاص و عام ارائه دهیم:

اسم خاص به اسمی می‌گویند که فقط یک شیء یا شخص را مورداشاره قرار دهد. اسامی خاص در چهار دسته کلی قرار می‌گیرند:

1- اسامی مختص انسان‌ها: اسامی افراد مانند علیرضا، محسن یا کاوه. این اسامی نباید در نام شرکت با مسئولیت محدود قرار داده‌شوند.

2- اسامی مختص حیوانات: ققنوس، سیمرغ یا طاووس.

3- اسامی مختص مکان‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی: شیراز، آسیا یا ارس.

4- اسامی مختص اشیاء: این اسامی تنها به یک شیء اشاره می‌کنند. به‌عنوان‌مثال: کوه نور یا مروارید.

نکته مهمی که باید درمورد اسامی و عناوین خاص مد نظر قراردهید، این است که امکان جمع بستن اسامی خاص وجود ندارد.

درمقابل اسم خاص، اسم عام وجود دارد که به افراد یا اشیاء متعددی اطلاق می‌شود مانند: زن، مرد، درخت.

شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود

شرایط انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود: قسمت سوم

– عدم درج برخی عناوین و اسامی ذکر شده در قانون: تعدادی اسامی از طرف قانونگذار مشخص شده‌اند که نمی‌توان از آنها در نام شرکت با مسئولیت محدود استفاده کرد. این اسامی عبارتنداز: آژانس، بسیج، کنترل، شهروند، ایمان، دکوراسیون، سپاه، فیلتر، مونتاژ، تکنیک، نفت، پتروشیمی، سازمان، مرکز بهزیستی، بانک، جهاد، آسانسور، ایران، ملی، نظام، دادگستری، ایثارگران، آزاده، جانبازان، ایثار، بنیاد و شهید.

– سه سیلاب داشتن نام

– منافی نبودن نام با شئونات اسلامی ایران

– شرایط درج نام محل: نکته آخر درمورد انتخاب نام شرکت با مسئولیت محدود، این است که تنها درصورتی می‌توانید در عنوان شرکت از نام محل استفاده کنید که شرکت در حوزه‌ثبتی همان محل واقع شده‌باشد. در غیراین‌صورت، اداره ثبت، نام شرکت را تایید نخواهدکرد.

هنگام ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سامانه ثبت شرکت‌ها، می‌توانید 5 نام پیشنهادی خود برای شرکت را به‌ترتیب اولویت درج کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان