اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی

ارسال اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین اقداماتی است که جهت پرداخت مالیات تجهیزات پزشکی صورت می گیرد. مهم نیست در قالب شخص حقوقی می خواهید واردات تجهیزات پزشکی انجام دهید یا در قالب یک شخص حقیقی؛ چرا که در هر صورت باید مالیات مربوط به آن را بپردازید.

محاسبه مالیات واردات و ثبت اظهارنامه آن مقداری با پرداخت انواع دیگر مالیات تفاوت دارد. چرا که در این حالت مالیات بر عوارض گمرک نیز لحاظ خواهد شد. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم اظهارنامه مالیات شرکت تجهیزات پزشکی و نحوه ارسال این اظهارنامه را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه مالیاتی واردات تجهیزات پزشکی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی واردات تجهیزات پزشکی چیست؟اظهارنامه مالیاتی واردات تجهیزات پزشکی، جهت محاسبه و پرداخت مالیات بر واردات تجهیزات پزشکی تکمیل و ارسال می گردد. تجهیزات پزشکی، شامل کالاها و تجهیزاتی می باشند که در حوزه تشخیص، جراحی، درمان بیماری و زیبایی به کار می روند. مالیات تمامی کالاهای وارداتی که معاف از مالیات نباشند، باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت گردد.

البته برخی از مودیان حقیقی در صورت واجد شرایط بودن، به جای ارسال اظهارنامه می توانند از تبصره ماده 100 بهره ببرند.  اما مودیان حقوقی امکان استفاده از این ماده را نداشته و حتما باید جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.

آیا واردات تجهیزات پزشکی شامل مالیات می شود؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که ارسال اظهارنامه مالیاتی واردات تجهیزات پزشکی برای همه تجهیزات ضروری است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. همه تجهیزات مشمول مالیات نمی شوند.

طبق قانون بودجه سال 1402، واردات کلیه تجهیزات پزشکی که مشابه آن در داخل کشور تولید نمی شود، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود. بسیاری از نمونه های خارجی تجهیزات پزشکی در داخل کشور یافت نمی شوند. یعنی در کشور تولید نخواهند شد.

اما با این وجود مالیات این تجهیزات به صورت کامل اخذ می شود. سیستم مالیاتی با این توجیه که بسیاری از هزینه های سیستم بهداشت و درمان را تامین می کند، مالیات تجهیزات پزشکی را دریافت خواهد کرد. اما برخی از تجهیزات پزشکی مربوط به بیماری های خاص مانند بیماری سرطان مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد. تا این گونه هزینه درمان این بیماری ها کمتر شود.

ضرایب مالیات واردات تجهیزات پزشکی

جهت ثبت اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی و پرداخت مالیات، بهتر است ابتدا در مورد ضرایب مالیاتی این حوزه بدانید. ضرایب مالیاتی، اعدادی هستند که میزان مالیات بر تجهیزات هر حوزه پزشکی را مشخص می کنند. اگر مودی اظهارنامه، اسناد و مدارک دقیق به سازمان امور مالیاتی ارائه نکند، این سازمان برای محاسبه مالیات تنها به این ضرایب اکتفا خواهد کرد.

  • حیطه تجهیزات پزشکی ضرایب مالیاتی
  • انواع چراغ های بیمارستانی (اتاق عمل و نظایر آن) 5
  • انواع لوازم و تجهیزات پزشکی، جراحی و ارتوپدی، بیمارستانی،آزمایشگاهی و توانبخشی، تجهیزات کمک شنوایی، اعضاء مصنوعی بدن و لوازم مورد استفاده معلولین

برای محاسبه درآمد مشمول بر مالیات، باید ابتدا بدانید که درآمد خالص شما چقدر است. برای اینکار ابتدا معافیت های مالیاتی را از میزان درآمد خود کم کنید. سپس با توجه به جدول زیر میزان درآمد مشمول مالیات را مشخص کنید.

  • سطح درآمد پس از کسر سقف معافیت مالیاتی سالانه یا درآمد مشمول مالیات ضریب درآمد (اشخاص حقیقی و حقوقی)
  • تا سقف 200 میلیون تومان در سال 15/0
  • بین 200 میلیون تا 400 میلیون تومان در سال 20/0
  • بالا 400 میلیون تومان در سال 25/0

با استفاده از داده های جداول بالا به راحتی می توانید مالیات بر درآمد خود را محاسبه کنید. البته برای این کار بهتر است از نرم افزارهای حسابداری پیشرفته بهره ببرید. چرا که این نرم افزارها با کمترین میزان خطا می توانند مالیات قابل پرداخت شما را محاسبه کنند.

محاسبه مالیات تجهیزات پزشکی با ارائه دفاتر قانونی

محاسبه مالیات تجهیزات پزشکیبرای پرداخت مالیات تجهیزات پزشکی، بهتر است نسبت به ثبت اظهارنامه مالیات تجهیزات پزشکی اقدام کنید. چرا که این گونه مالیات شما با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه داده اید، محاسبه خواهد شد. برخی از مودیان به محاسبه مالیات خود از طریق ضرایب مالیاتی اعتراض دارند.

چرا که معتقدند درآمد آن ها بسیار بیشتر از حد واقعی در نظر گرفته شده و این میزان درآمد غیر واقعی است. این مودیان با ارائه دفاتر قانونی حسابداری خود به صورت کامل می توانند به سازمان امور مالیاتی کمک کنند تا میزان مالیات آن ها را با دقت بیشتری محاسبه نماید.

مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی چقدر است؟

یکی از سوالات مهمی که هنگام ثبت اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی به وجود می آید، میزان مالیات بر عوارض گمرکی است. در ماده 1 قانون حقوق گمرکی، این حقوق معادل 4 درصد از ارزش گمرکی کالا به علاوه سود بازرگانی تعین شده توسط هیئت وزیران می باشد. نرخ حقوق گمرکی، نرخی ثابت بوده و از ابتدا تغییری نداشته است. پرداخت مالیات بر حقوق گمرکی بر عهده وارد کننده می باشد.

مدارک و اسناد لازم برای ارسال اظهارنامه مالیاتی

جهت ثبت اظهارنامه مالیات تجهیزات پزشکی، ابتدا باید اسناد و مدارک لازم برای ثبت آن را فراهم کنید. بدون این اسناد و مدارک، محاسبه اظهارنامه بر اساس ضرایب مالیاتی و به صورت خودکار توسط سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد. این اسناد و مدارک عبارتند از:

  • لیست درآمدها و هزینه ها
  • حساب های مالی پرداخت شده
  • گزارش عملکرد دارایی
  • لیست درآمدهای مشمول مالیات به ترتیب
  • صورت سود و زیان سال مالی
  • مبلغ خرید تجهیزات و کالاها
  • صورت بهای تمام شده کالا
  • کلیه قراردادها و تعهدات مالی شرکت با دیگر اشخاص
  • کارت بازرگانی

البته دقت داشته باشید که هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی می توانند به واردات تجهیزات بپردازند. بنابراین اسناد و مدارک لازم برای هر کدام از مودیان تا حدودی با هم متفاوت است. اما مدارک فوق جزء اسناد بسیار مهم می باشند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکیمهلت ارسال اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات برای اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه و برای اشخاص حقیق یتا پایان خردادماه سال بعد است. یعنی شما برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود به عنوان یک مودی حقوقی و حقیقی، تا پایان ماه 4 و 3 سال بعد فرصت دارید. البته مهلت ارسال هر کدام از اظهارنامه ها در هر سال ممکن است به دلایلی تمدید شود. هرگونه تغییر در مهلت قانونی ثبت نام این اظهارنامه در سامانه امور مالیاتی اطلاع رسانی خواهد شد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سامانه مودیان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: مهلت اظهارنامه مالیات 1402 و 1403

سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی واردات تجهیزات پزشکی

سامانه ثبت اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی همان سامانه مودیان به آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage است. با مراجعه به این سامانه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. سپس در میان لیست پروندهای مالیاتی پرونده مدنظر خود را انتخاب کرده و فرم اظهارنامه را تکمیل کنید.

دقت داشته باشید که تمامی اطلاعات هویتی و مالی خواسته شده در فرم اظهارنامه باید کاملا دقیق و درست باشند. چرا که سازمان امور مالیاتی با توجه به منابعی که در اختیار دارد، استعلامات لازم را گرفته و صحت اطلاعات را می سنجد.

پرداخت مالیات واردات تجهیزات پزشکی با ثبت خوارزمی

یکی از مهم ترین خدماتی که توسط کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی ارائه می شود، ثبت اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی است. اگر در خصوص ثبت این نوع اظهارنامه و محاسبه مالیات خود به راهنمایی نیاز دارید، اصلا نگران نباشید. چرا که مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در ثبت این اظهارنامه و محاسبه دقیق مالیات قابل پرداخت خود یاری کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تنها کافیست با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

ثبت اظهارنامه مالیات واردات تجهیزات پزشکی جهت پرداخت مالیات واردات این تجهیزات صورت می گیرد. هم مودیان حقیقی و هم حقوقی می توانند جهت ثبت این نوع اظهارنامه اقدام کنند. واردات اکثر تجهیزات پزشکی مشمول مالیات نخواهد بود. بنابراین باید با توجه به ضرایب مالیاتی، میزان مالیات هر کدام را مشخص کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان