اظهارنامه مالیاتی اعضای نظام مهندسی ساختمان

اظهارنامه مالیاتی حقیقی

اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان مانند سایر مودیان موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی هستند. سازمان امور مالیاتی کشور از طریق اظهارنامه حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، مالیات قابل پرداخت آن ها را محاسبه خواهد کرد. از این رو ارسال اظهارنامه حقیقی برای تمامی اعضای این سازمان ضروری است.

حال اظهارنامه حقیقی اعضای نظام مهندسی باید چگونه ارسال شود؟ باید و نبایدهای ارسال این اظهارنامه کدامند؟ در اظهارنامه مالیاتی باید چه اطلاعات مهمی درج شوند؟ در این مطلب از ثبت خوارزمی به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای نظام مهندسی ساختمان چیست؟

اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای نظام مهندسی ساختماناظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، فرمی ست جهت تعیین مالیات قابل پرداخت برای مودیان حقیقی. تمامی مودیان حقیقی از طریق ارسال اظهارنامه، تمامی اطلاعات مالی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می دهند. سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس این اطلاعات مالی، مبلغی را جهت مالیات برای مودی در نظر می گیرد.

اعضای نظام مهندسی که جزء مودیان حقیقی هستند، باید اطلاعات مالی خود را به صورت صحیح در اختیار این سازمان قرار دهند. هر چه درآمد خالص مودیان حقیقی بیشتر باشد، میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند بیشتر خواهد بود. اسناد و مدارک مالی مودی باید همراه با اظهارنامه مالیاتی ارسال شوند. چرا که بررسی اظهارنامه مالیاتی طبق این اسناد و مدارک صورت خواهد گرفت.

کدام اعضای نظام مهندسی ساختمان می توانند اظهارنامه مالیاتی حقیقی ارسال کنند؟

امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان برای همه مودیان حقیقی این سازمان وجود دارد. البته برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باید دارای شرایط زیر باشید. بدون این شرایط امکان ارسال اظهارنامه وجود نخواهد داشت.

  • حتما باید مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام را در سامانه مودیان انجام داده و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید
  • بدون داشتن کد اقتصادی، اینتاکد و کد آیسیک امکان تشکیل پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه وجود نخواهد داشت
  • برای ارسال اظهارنامه مالیاتی حتما باید اسناد و مدارک مالی خود را نیز ارائه دهید. چرا که تایید اظهارنامه و اطلاعات داخل آن طبق این مدارک صورت می گیرد.

اهمیت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی برای اعضای سازمان نظام مهندسی

اهمیت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی برای اعضای سازمان نظام مهندسیارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی برای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار مهم است. عدم ارسال این اظهارنامه به معنی فرار مالیاتی بوده و جریمه سنگینی برای مودی در نظر گرفته می شود.

همچنین این مودیان از کلیه معافیت های مالیاتی و تخفیفات مالیاتی بی بهره خواهند بود. مودیان این سازمان چه از طریق اظهارنامه مالیاتی و چه از طریق فرم تبصره ماده 100 باید مالیات خود را پرداخت نمایند. دانستن تفاوت اظهارنامه و ماده 100 بسیار مهم است. چرا که هر مودی باید طبق شرایط خود اقدام به ارسال هر یک از این فرم ها نماید.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه ماده 100 چیست

آیا فرم تبصره ماده 100 با اظهارنامه حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی یکی است؟

خیر. بسیاری از افراد فکر می کنند اظهارنامه مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان با فرم تبصره ماده 100 یکی است. اما این دو از خیلی از جهات با هم متفاوت هستند.

تبصره ماده 100 برای مودیانی است که مجموع فروش سالانه آن ها تا 100 برابر سقف مالیاتی باشد. این مودیان از ارسال اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند بود. بلکه تنها کافیست فرم تبصره ماده 100 را تکمیل کرده و آن را ارسال کنند.

اما اظهارنامه مالیاتی فرق زیادی با فرم تبصره ماده 100 دارد. چرا که ارسال این اظهارنامه نیازمند نگهداری از اسناد و مدارک مالی و تکمیل جداول مربوط به میزان هزینه ها و درآمد است. به عبارتی دیگر، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی نسبت به فرم ماده 100 بسیار چالش برانگیزتر و وقت گیرتر است. بنابراین مودیان واجد شرایط تبصره 100، می توانند به جای اظهارنامه مالیاتی  فرم ماده 100 را ارسال کنند.

دریافت اینتاکد برای تنظیم پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی

یکی از ملزومات ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، دریافت اینتاکد مالیاتی است. اینتاکد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان برای هر کدام از فعالیت های زیرمجموعه این سازمان متفاوت می باشد. مودیان باید با توجه به نوع فعالیت خود، اینتاکد مربوط به خود را وارد کنند.

اگر نمی دانید اینتاکد چیست باید بگوییم که اینتاکد یک کد هفت رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای مشاغل ارائه می شود. هر یک از مشاغل و فعالیت ها دارای اینتاکد مخصوص به خود هستند. هدف از ارائه این کد دسته بندی و مدیریت مشاغل جهت تعیین مبلغ مالیات برای آن ها و نظارت بر این مشاغل است. برای تشکیل پرونده مالیاتی، حتما باید اینتاکد مربوط به فعالیت خود را وارد کنید.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمانبرای ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به سامانه مودیان مراجعه نمایید. نحوه ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی به صورت زیر است.

  1. ابتدا وارد لینک https://tax.gov.ir/Pages/HomePage شده و در این صفحه وارد بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک شوید.
  2. به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه قرمز رنگ ورود به ثبت نام را بزنید. دریافت اطلاعات کاربری را بزنید و کد ملی و شماره همراه خود را وارد نمایید.
  3. نام کاربری و رمز عبور به شماره تلفن شما پیامک خواهد شد. سپس با نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید.
  4. با وارد شدن به حساب کاربری، از منوی داشبورد بر روی فهرست پرونده های مالیاتی کلیک کنید.
  5. گزینه ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100 را انتخاب کنید.
  6. اطلاعات مالی خواسته شده را در فرم اظهارنامه مالیاتی وارد نمایید.
  7. اطلاعات را ثبت کرده و گزینه تایید نهایی را بزنید. قبل از تایید نهایی، بار دیگر اطلاعات مالی که وارد کرده اید را مرور کرده و از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید.

مهلت ارسال اظهارنامه حقیقی مودیان در سال 1403

ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در مهلت قانونی تعین شده صورت گیرد. این مهلت برای مودیان حقیقی تا پایان خردادماه سال بعد است. اما در سال 1403 این مهلت برای مودیان حقیقی تا 15 مردادماه 1403 تمدید شده است.

یعنی شما تا نیمه مرداد ماه فرصت دارید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنید. امکان تمدید این مهلت وجود نخواهد داشت. چرا که مهلت ارسال هر اظهارنامه تنها یک بار تمدید می شود. پس بهتر است هر چه زودتر جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایید.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار سنگین است. چرا که عدم ارسال اظهارنامه عملا به معنی فرار مالیاتی می باشد. حال فرقی ندارد اظهارنامه مالیاتی باشد یا فرم تبصره ماده 100. مودیان متخلف از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی محروم خواهند شد. جریمه مالیاتی می تواند شامل 10 درصد الی 30 درصد از کل مالیات قابل پرداخت مودی باشد.

ارسال اظهارنامه حقیقی اعضای نظام مهندسی ساختمان با موسسه ثبت خوارزمی

اگر جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی به راهنمایی نیاز دارید، حتما با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ثبت خوارزمی می توانند شما را در صفر تا صد ارسال انواع اظهارنامه مالیاتی یاری دهند. بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در خصوص ارسال اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم نیست. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید فرم مشاوره سایت را پر کنید. مشاوران حقوقی در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی تلاش کردیم تمامی نکات مربوط به ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی اعضای سازمان مهندسی ساختمان را به شما آموزش دهیم. همچنین نحوه ارسال این اظهارنامه و مهلت آن را نیز توضیح دادیم. با ارسال اظهارنامه حقیقی تمامی مودیان می توانند مالیات خود را پرداخت کنند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان