همه چیز در مورد اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان

اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان چیست؟

دندانپزشکان نیز همانند بسیاری از افرادی که در جامعه مشغول کسب درآمد هستند باید مالیات خود را به دولت پرداخت کنند. ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان به سازمان امور مالیاتی کشور جهت پرداخت مالیات صورت می گیرد. دندانپزشکان از طریق ارسال اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده 100 می توانند مالیات خود را پرداخت کنند.

همچنین روش های مختلفی برای محاسبه مالیات دندانپزشکان وجود دارند. در این مقاله می خواهیم به نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی دندانپزشکان و تکالیف مالیاتی مهم آن ها بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان حقوقی در اسرع وقت می توانند با شما تماس گرفته و به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان چیست؟

اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان چیست؟اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان فرمی است که تمامی مودیان حقیقی واجد شرایط باید جهت پرداخت مالیات خود ارسال نمایند. تکمیل و ارسال این اظهارنامه از طریق سامانه مودیان متعلق به سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد. دندانپزشکان با وارد کردن اطلاعات مالی خود به صورت کامل در این اظهارنامه، نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام می کنند.

دقت کنید دندانپزشکان نیز همانند تمامی مودیان دیگر مشمول پرداخت مالیات در کشور هستند. همچنین تمامی پزشکان باید مالیات بر درآمد خود را به دولت بپردازند. برای ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی به مدارک و اسناد مالی نیاز خواهد بود. اطلاعات موجود در اظهارنامه و اطلاعات موجود در این مدارک تطبیق داده می شوند.

چالش های محاسبه و پرداخت مالیات برای دندانپزشکان

دندانپزشکان چالش های زیادی در محاسبه مالیات خود دارند. به همین دلیل بسیاری از آن ها در ارسال اظهارنامه مالیاتی دندانپزشکان با مشکل مواجه می شوند. دندانپزشکان ممکن است هم در مراکز دولتی و هم در کلینیک های خصوصی و یا در مطب شخصی خود مشغول به فعالیت باشند. مسلما دندانپزشک در هر یک از این فعالیت ها دارای درآمد جداگانه ای است.

به همین دلیل در بسیاری از مواقع سردرگمی های زیادی در نحوه محاسبه درآمد و پرداخت مالیات به وجود می آید. چیزی که مسلم است این است که تمامی این درآمدها باید به صورت کامل در اظهارنامه مالیاتی قید شوند. بنابراین مودی حق ندارد از یک یا برخی از منابع درآمدی خود چشم پوشی کند.

کدام دسته از دندانپزشکان به عنوان مودی شناخته می شوند؟

تمامی دندانپزشکانی که مشغول فعالیت و کسب درآمد هستند، به عنوان مودی حقیقی شناخته می شوند. بنابراین همه آن ها باید اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان را در قالب های مشخصی تکمیل کرده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. تمامی مودیان حقیقی که دارای جواز کسب یا پروانه بهره برداری هستند، موظف به پرداخت مالیات خود می باشند.

همچنین دندانپزشکان موظف به استفاده از پایانه های فروشگاهی (کارتخوان) در محل کار خود هستند. بسیاری از درآمد دندانپزشک از طریق این کارتخوان محاسبه خواهد شد. چرا که تمامی تراکنش های بانکی دندانپزشکان و مودیان حقیقی از طریق این پایانه ها قابل پیگیری است.

تکالیف مالیاتی بسیار مهم دندانپزشکان کدامند؟

تکالیف مالیاتی بسیار مهم دندانپزشکان کدامند؟دندانپزشکان دارای تکالیف مالیاتی بسیار گسترده ای هستند که ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان تنها یکی از آنهاست. برخی از این تکالیف مالیاتی بسیار مهم به شرح زیر هستند:

  • ثبت نام در سامانه مودیان و تشکیل پرونده مالیاتی
  • ارائه اسناد و مدارک مالیاتی دفترهای قانونی و بایگانی آن ها
  • پلمپ دفاتر قانونی و دسته بندی آنها
  • استفاده از پایانه های فروشگاهی
  • متصل بودن تمامی دستگاه های پوز به پایانه های الکترونیکی در سامانه مودیان
  • معرفی تمامی حساب های بانکی که به دستگاه های پوز متصل هستند به سازمان امور مالیاتی کشور
  • آمادگی برای حضور در جلسات مربوط به دفاع از اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه لیست بیمه و حقوق مربوط به کارمندان و پرسنل مطب یا کلینیک
  • ثبت تمامی هزینه ها و فاکتورهای مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور از سمت تامین کنندگان تجهیزات، مواد دندانپزشکی و لابراتوارهای مربوطه
  • اعلام مالیاتی دیگر دندانپزشکان که در مراکز درمانی فعال هستند و کسر آن

آیا دندانپزشکان می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

جالب است بدانی تمامی دندانپزشکان موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان نیستند. بلکه برخی از دندانپزشکان می توانند با ارسال فرم تبصره ماده 100، مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. تبصره ماده 100 برای دندانپزشکان است که مجموع فروش سالانه آن ها تا 100 برابر سقف مالیاتی باشد.

دندانپزشکانی که مجموع درآمد آن ها کمتر از 100 برابر سقف مالیاتی باشد می توانند از مزایای تبصره ماده 100 بهره ببرند. البته دندانپزشکان که واجد شرایط استفاده از این تبصره نیستند، حتما باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند. در غیر این صورت دچار تخلف مالیاتی خواهند شد.

مدارک لازم برای ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان

جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان، باید مدارک و اسناد مالی مربوطه را جمع آوری کنید. در واقع تکمیل اظهارنامه باید تماما بر اساس این اسناد و مدارک صورت گیرد. مهم ترین مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی عبارتند از:

  • صورت سود و زیان مربوط به سال مالی
  • مبالغ مربوط به خرید تجهیزات یا مواد اولیه لازم
  • مبلغ درآمد حاصل از فروش خدمات
  • اطلاعات شناسایی و هویتی مودی حقیقی
  • صورت بهای تمامی شده کالاها یا خدمات ارائه شده
  • گواهی گردش حساب بانکی
  • کلیه قراردادها و تعهدات مالی و قانونی با شرکت ها یا اشخاص
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی
  • گواهی های مربوط به فعالیت ها و تراکنش های مالی
  • شماره ثبت دفاتر قانونی

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکانبرای ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان ابتدا مودیان حقیقی باید به سامانه مودیان مراجعه نمایند. انجام مراحل مربوط به پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی برای ساخت حساب در سامانه ضروری است. برای این کار به لینک https://tax.gov.ir/Pages/HomePage مراجعه کرده و طبق دستورالعمل آن عمل کنید.

پس از ثبت نام و ورود به سامانه، داشبورد مالیاتی خود، بر روی فهرست پرونده های مالیاتی کلیک کنید. در این مرحله پرونده مالیاتی که قصد تکمیل آن را دارید، انتخاب نمایید. اطلاعات مالی خواسته شده در فرم مربوطه را به صورت کامل وارد کنید. بعد از تکمیل نمودن فرم، بار دیگر اطلاعات درج شده را بررسی کنید تا اشتباهی رخ نداده باشد.

فرم اظهارنامه را ثبت نهایی کرده و پس از پرداخت مالیات، کد رهگیری را دریافت کنید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان هر ساله تا اواخر خردادماه سال مالی بعد است. یعنی شما تا 31 خردادماه سال 1403 فرصت دارید که اظهارنامه عملکرد مربوط به سال 1402 را ارسال نمایید. البته امسال مهلت ارسال اظهارنامه مودیان حقیقی تا 15 مردادماه سال 1403 تمدید شده است. بنابراین تا 15 مرداد ماه فرصت دارید اظهارنامه عملکرد سال 1402 را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی، فرم مشاوره سایت را پر کنید. مشاوران در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

بیشتر بدانید: مهلت اظهارنامه های 1402 و 1403

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان

ارسال اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان باید در مهلت قانونی آن صورت گیرد. عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده 100 به معنی فرار مالیاتی بوده و مودی مرتکب جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی می شود. این جریمه از 10 درصد تا 30 درصد مبلغ مالیات متغیر بوده و مودی متخلف از هر گونه معافیت و تخفیف مالیاتی نیز منع خواهد شد. بنابراین سعی کنید مالیات خود را قبل از اتمام مهلت قانونی آن ارسال نمایید.

ارسال اظهارنامه مالیاتی برای دندانپزشکان توسط ثبت خوارزمی

اگر جهت ارسال هر نوع اظهارنامه مالیاتی حقیقی و حقوقی به کمک نیاز دارید، موسسه ثبت خوارزمی همواره در کنار شماست. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در صفر تا صد ارسال انواع اظهارنامه مالیاتی به صورت کامل یاری دهند. بنابراین دیگر نیازی نیست نگران کمبود دانش حقوقی خود در امور مالیاتی باشید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی تلاش کردیم نحوه ارسال اظهارنامه حقیقی دندانپزشکان و میزان اهمیت آن را به شما توضیح دهیم. همچنین این اظهارنامه و مهلت ارسال آن را نیز به صورت کامل معرفی کردیم. قبل از ارسال اظهارنامه باید تشکیل پرونده مالیاتی داده و کد اقتصادی دریافت کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان