اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری برای کارت بازرگانی

اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری چیست؟

یکی از مدارک و اسناد بسیار مهمی که برای اخذ کارت بازرگانی لازم است، اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری می‌باشد. کارت بازرگانی کارتی است که امکانات و تسهیلات ویژه یا را در اختیار تاجران حقیقی و حقوقی قرار می‌دهد. به همین دلیل بیشتر تاجران در صدد اخذ این کارت هستند. اما قبل از آن ثبت نام اظهارنامه دفاتر تجاری در اولویت است. به همین دلیل در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم به نحوه اخذ این اظهارنامه، مدارک و شرایط لازم برای اخذ آن بپردازیم.

همچنین یک نمونه از این اظهارنامه را به شما معرفی خواهیم کرد. در صورت داشتن هرگونه سؤالی در این مورد می‌توانید فرم مشاوره سایت را تکمیل کنید. کارشناسان مؤسسه ثبت خوارزمی در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری چیست؟

اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری چیست؟طبق قانون کلیه تاجران حقیقی و حقوقی پس از یک ماه از شروع فعالیت خود باید نسبت به ثبت نام دفتر تجاری اقدام کنند. در واقع هر تاجری باید تعهدات خود را نسبت به موضوع فعالیت تجارتی خود به صورت کامل رعایت کند. یکی از این تعهدات بسیار مهم، ثبت نام دفاتر تجاری است. عدم پذیرش اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری موجب ایجاد مجازات‌های نقدی و غیرنقدی برای فرد خاطی خواهد شد.

اهمیت ثبت اظهارنامه دفتر تجاری جهت اخذ کارت بازرگانی

دریافت اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری برای انجام بسیاری از امور مالی و مالیاتی یک کسب و کار تجاری الزامی است. یکی از این امور، دریافت کارت بازرگانی می‌باشد. هیچ تاجری بدون پلمپ دفاتر قانونی و تجاری خود نمی‌تواند جهت دریافت کارت بازرگانی اقدام کند. بنابراین ارائه اظهارنامه ثبت دفتر‌های تجاری برای اخذ این کارت لازم می‌باشد.

مورد بعدی نظارت ارگان‌های دولتی بر فعالیت تاجران از طریق ثبت نام دفاتر تجارتی است. در واقع ارگان‌های ذیصلاح از طریق این دفاتر بر روند کار تجار و امور مالی آن‌ها نظارت خواهند کرد.

شرایط مهم جهت اخذ اظهارنامه دفتر ثبت تجاری

شرایط مهم جهت اخذ اظهارنامه دفتر ثبت تجاریپذیرش اظهارنامه مربوط به ثبت دفاتر تجاری دارای شرایط ویژه‌ای است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر هستند:

  • وکالتنامه وکیل جهت اخذ اظهارنامه شخص حقیقی و حقوقی باید توسط خود شخص و مدیرعامل شرکت امضا و مهر شود.
  • تمامی صفحات اظهارنامه نیز باید توسط شخص حقیقی یا مدیرعامل شرکت امضا و مهر شوند.
  • دفاتر تجاری شامل دفاتر روزنامه، کل، کپیه و معین هستند که تاجران باید نسبت به درج صورتحساب‌های خود در آن‌ها اقدام کنند.
  • تکمیل اطلاعات فرم‌های مربوط به ثبت نام دفاتر تجاری و ارائه آن‌ها الزامی است.

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه دفتر‌های تجاری

مدارک لازم برای ثبت اظهارنامه دفتر‌های تجاریبرای صدور اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی باید یک سری مدارک لازم را به سامانه ارائه دهند. مدارک لازم برای اشخاص حقیقی و حقوقی تا حدودی با هم فرق می‌کنند. مدارک لازم برای اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت زیر هستند.

اشخاص حقیقی

  • تصویر اول دفتر تجارتی شخص حقیقی در سال جاری
  • تصویر مدارک شناسایی و هویتی شخص مانند شناسنامه و کارت ملی
  • تعیین طبقات مورد درخواست
  • گواهی پلمپ دفاتر تجاری
  • ارائه کپی وکالتنامه در صورت داشتن وکیل
  • فیش پرداختی هزینه حق الثبت

اشخاص حقوقی

  • تصویر آگهی تأسیس شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه فیش پرداختی حق الثبت
  • وکالتنامه وکیل در صورت داشتن وکیل
  • پلمپ تمامی دفاتر تجاری سال گذشته شخص حقوقی و ارائه گواهی مربوط به آن

در اظهارنامه دفاتر تجاری چه مواردی درج می‌شود؟

در اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری موارد و اطلاعات بسیار مهمی در مورد تاجر و فعالیت‌های مالی وی درج می‌شود. به همین دلیل است که ثبت اظهارنامه دفتر تجاری تا این اندازه مهم می‌باشد. مهم‌ترین موارد ذکر شده در این اظهارنامه عبارتند از:

  • رشته مورد فعالیت یا رشته تجارت
  • نام و نام خانوادگی شخص حقیقی، تاریخ تولد، محل تولد، شماره شناسنامه، محل صدور
  • نام و نوع شخصیت حقوقی به همراه‌شناسه ملی و شماره ثبت
  • آدرس و کد پستی متقاضی
  • میزان سرمایه شخص حقیقی یا حقوقی
  • شماره سریال پلمپ
  • شماره پیگیری پلمپ دفتر کل
  • شماره پیگیری پلمپ دفتر روزنامه
  • تعیین نوع معاملات و کالا‌های مورد معامله در تجارت داخلی
  • امضا شخص حقیقی و مهر و امضای شخص حقوقی
  • تعیین ارقام کالای وارد‌کننده، صادر‌کننده و حق العمل کار در تجارت خارجی
  • مرکز قانونی شخصیت حقوقی و کد پستی آن

مراحل اخذ اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری برای کارت بازرگانی

مراحل اخذ اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری برای کارت بازرگانیانجام اموری مانند اخذ کارت بازرگانی نیازمند دریافت اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری است. به همین دلیل ثبت این اظهارنامه در سامانه ثبت شرکت‌ها اهمیت بالایی دارد. در این بخش می‌خواهیم نحوه ثبت این اظهارنامه و مراحل آن را به صورت کامل توضیح دهیم.

اگر دانش حقوقی کافی برای انجام این امور اداری و حقوقی را ندارید، اصلاً نگران نباشید. زیرا تنها کافیست با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان به بهترین شیوه شما را راهنمایی کنند.

  1. ابتدا وارد سامانه ثبت شرکت‌ها https://irsherkat. ssaa.ir شده و بر روی گزینه ثبت اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی کلیک کنید.
  2. شماره پیگیری درخواست پلمپ مکانیزه را با توجه به دفتر کل شرکت در کادر نشان داده شده وارد نمایید.
  3. اگر اطلاعات را فراموش کرده‌اید، گزینه فراموش کرده‌ام را بزنید تا بتوانید اطلاعات را بازیابی کنید.
  4. در این صفحه فرمی به شما نشان داده می‌شود که حاوی کادر‌ها و فیلد‌های مختلفی است. اطلاعات خواسته شده را در هر کادر با دقت وارد کنید. اطلاعات هویتی، اطلاعات تماس، اطلاعات آدرس و محل سکونت و… جزء اطلاعات خواسته شده هستند.
  5. سپس لازم است اطلاعات مربوط به مدیرعامل را به صورت کامل وارد نمایید. دقت کنید کارت بازرگانی شخصیت حقوقی نیز به نام مدیرعامل صادر خواهد شد.
  6. سپس اطلاعات افرادی که امضای الکترونیک ثبت کرده‌اند را وارد نمایید. اگر شخص حقوقی دولتی متقاضی باشد، باید این اطلاعات در وکالتنامه ثبت شوند.
  7. در این صفحه نوع فعالیت و نوع کالا‌هایی که خرید و فروش می‌شوند را وارد نمایید.
  8. سپس وارد کردن رشته تجارت و سرمایه خود الزامی است. در مرحله بعد باید صحت اطلاعات وارد شده را تأیید نمایید. بعد پذیرش نهایی اظهارنامه، رسید آن را دریافت کنید.

حداقل ظرف ده روز از دریافت پذیرش نهایی باید به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید. همچنین ارائه نسخه فیزیکی مدارک جهت تأیید آن‌ها الزامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل اخذ اظهارنامه دفتر‌های ثبت تجارتی با کارشناسان مؤسسه ثبت خوارزمی در ارتباط باشید.

نمونه اظهارنامه ثبت دفتر‌های تجاری

معرفی نمونه اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری به شما کمک می‌کند که بهتر با این نوع اظهارنامه آشنا شوید. به همین دلیل ما در این بخش یک نمونه از این اظهارنامه را به شما معرفی می‌کنیم.

ماده ۱: نام ونام خانوادگی بازرگان/ رئیس بنگاه و اسم تجارتخانه/نام بنگاه. … نام پدر: … شماره شناسنامه: … شماره ملی: … تاریخ تولد: … محل صدور: … نشانی: … کدپستی: … نشانی شعب: … تلفن ثابت: … تلفن همراه: … پست الکترونیک: ……..

ماده ۲: نام شخصیت حقوقی: … شماره ثبت: …. شماره‌شناسه ملی: … نام و نام خانوادگی مدیر: … نام پدر: … شماره شناسنامه: … شماره ملی: … تاریخ تولد: … محل صدور: … نشانی: … کدپستی: … نشانی شعب: … تلفن ثابت: … تلفن همراه: … پست الکترونیک …

ماده ۳: تابعیت اصلی: ……..

ماده ۴: تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت (در صورتی که اظهارکننده تبعه خارجی باشد): …..

ماده ۵: سرمایه: …….. ریال

ماده ۶: شماره ثبت: پلمب دفاتر تجاری …

ماده ۷: رشته تجارت (تجارت داخلی یا خارجی یا هردو): ………….

ماده ۸: شماره ثبت علائم تجاری: ………

ماده ۹: نوع تجارت خارجی (صادرات – واردات – حق العمل کاری) و ارقام کالا‌های عمده آن …

ماده ۱۰: نوع معاملات تجارت داخلی و ارقام کالا‌های عمده آن …

به تاریخ……. ماه………. سال………

محل امضاء………..

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری برای کارت بازرگانی و نحوه ثبت این اظهارنامه پرداختیم. کارت بازرگانی از آن کارت‌هایی است که امکانات و اختیارات زیادی در اختیار تجار و بازرگانان قرار می‌دهد. اما برای دریافت آن پلمپ دفاتر قانونی و اخذ اظهارنامه دفاتر تجاری الزامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان بهتر شما را راهنمایی کنند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید

مشاوره رایگان