همه چیز درباره انحلال شرکت سهامی

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در شرکت‌های سهامی و سایر انواع شرکت‌های دیگر می‌تواند رخ دهد، انحلال است. انحلال شرکت سهامی موجب پایان فعالیت شرکت و غیرفعال شدن آن خواهد شد. اما در چه شرایطی ممکن است انحلال شرکت رخ دهد؟ علت اصلی منحل شدن یک شرکت کدامند؟ چگونه می‌تواند امور قانونی و حقوقی مربوط به منحل کردن یک شرکت سهامی را انجام دهیم؟

مسلماً منحل کردن شرکت نیز مانند سایر تغییرات مهم دیگر نیازمند ثبت قانونی و رسمی است. به همین دلیل در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم به معرفی کامل انحلال شرکت سهامی و باید و نباید‌های پیرامون آن بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سؤالی در این مورد فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می‌توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انحلال شرکت سهامی چیست؟

انحلال شرکت سهامی چیست؟انحلال شرکت سهامی به معنی پایان یافتن فعالیت اقتصادی و تجاری شخصیت حقوقی در قالب شرکت سهامی است. با انحلال دیگر شرکت نمی‌تواند مانند سابق به فعالیت‌های تجاری خود ادامه داده و کلیه حقوقی قانونی شرکت از وی سلب خواهند شد. بعد از انحلال، شرکت وارد مرحله تصفیه می‌شود. شرکت‌ها به روش‌ها مختلفی منحل شده و دلایل زیادی برای انحلال آن‌ها وجود دارند.

مسأله واضح این است که این تغییر نیاز به ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها دارد. یعنی انحلال یک شرکت زمانی به صورت رسمی و قانونی شناخته می‌شود که در این اداره به ثبت رسیده باشد. در غیر این صورت نمی‌توان شرکت مورد نظر را منحل شده دانست.

انواع انحلال در شرکت‌های سهامی

انحلال شرکت سهامی در انواع مختلفی رخ می‌دهد. به زبانی دیگر، شرایط انحلال این شرکت‌ها بسیار با هم متفاوت هستند. به همین دلیل لازم است نوع انحلال شرکت مشخص شود. در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع انحلال‌های شرکت سهامی آشنا کنیم.

انحلال قهری

انحلال قهری به معنی انحلال به اجبار است. یعنی شرکت راه حلی جزء منحل شدن ندارد. این مورد زمانی رخ می‌دهد که شرکت ورشکسته شده و قادر به ادامه فعالیت خود و اجرای تعهدات قانونی خود نباشد. حکم ورشکستگی خود به معنی انحلال است. در این شرایط باید امور تصفیه شرکت انجام شوند.

انحلال به تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده بنا بر دلایلی می‌تواند رای بر انحلال شرکت دهد. جالب است بدانید این مجمع حتی نیازی نیست برای تصمیم خود علت توجیهی داشته باشد. در نتیجه حتی با وجود مخالفت سایر سهامداران این مجمع می‌تواند رای بر انحلال شرکت دهد.

انحلال به حکم دادگاه

در شرایط ویژه‌ای ممکن است دادگاه رای بر انحلال شرکت سهامی دهد. در شرایطی ممکن است نصف سرمایه شرکت از بین رفته و مجمع عمومی رای بر انحلال یا کاهش میزان سرمایه شرکت ندهد. در این حالت فرد ذینفع می‌تواند از طریق دادگاه جهت اخذ حکم انحلال اقدام نماید.

همچنین اگر بعد از یکسال از ثبت شکرت گذشته و شرکت فعالیتی نداشته باشد، دادگاه تا شش ماه به او فرصت می‌دهد. در این مدت زمان شرکت باید موجبات انحلال را رفع نماید. در غیر این صورت دادگاه حکم بر انحلال آن خواهد داد. برای شرکت‌هایی که بیش از یکسال از توقف فعالیت آن‌ها می‌گذرد نیز این قانون اجرا می‌شود.

دلایل انحلال شرکت‌های سهامی

دلایل انحلال شرکت‌های سهامیدلایل انحلال شرکت سهامی بسیار متنوع هستند. به همین دلیل نمی‌توان دلیل خاصی را برای منحل شدن این شرکت‌ها در نظر گرفت. در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین دلایل انحلال شرکت‌های سهامی را معرفی کنیم.

  • زمانی که موضوع فعالیت شرکت به اتمام رسیده باشد. گاهی اوقات شرکت‌ها جهت انجام پروژه خاصی به ثبت می‌رسند. زمانی که موضوع فعالیت انجام شد، شخصیت حقوقی می‌تواند منحل شود.
  • اگر موضوع فعالیت شرکت دیگر قابل انجام نباشد یا شرکت نتواند فعالیتی جهت تحقق آن انجام دهد.
  • زمانی که سرمایه شرکت به کمتر از حداقل سرمایه لازم برای ثبت آن برسد. در شرکت سهامی عام این مقدار ۵ میلیون ریال و در شرکت‌های سهامی خاص ۱ میلیون ریال است.
  • زمانی که شرکت برای مدت زمان معینی تشکیل شده باشد و صاحبان اقدام به تمدید مدت اعتبار آن نکنند.
  • در صورت تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده جهت منحل نمودن شرکت
  • ورشکسته شدن شرکت به معنی انحلال آن است.
  • منتفی شدن تعداد شرکا از دیگر دلایل منحل شدن شرکت است. زمانی که تنها یک عدد شریک در شرکت باقی بماند، آن شرکت منحل می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت انحلال شرکت سهامی

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که انحلال شرکت سهامی باید به صورت قانونی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. اما برای ثبت این امر، ارائه برخی مدارک ویژه ضروری است. این مدارک مهم عبارتند از:

  • اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که به امضای تمامی شرکا و مدیر تصفیه رسیده باشد.
  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • اصل روزنامه کثیرالانتشار که حاوی آگهی دعوت از اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده است.
  • ارائه کپی مدارک شناسایی مدیر تصفیه شامل شناسنامه، کارت ملی و…

تهیه صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که به امضای تمامی شرکا رسیده باشد بسیار مهم است. در واقع بدون صورتجلسه تصویب شده نمی‌توان جهت انحلال شرکت سهامی اقدام کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این صورتجلسه و نحوه تصویب آن با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید.

نحوه انحلال شرکت‌های سهامی چگونه است؟

نحوه انحلال شرکت‌های سهامی چگونه است؟انحلال شرکت سهامی دارای فرایند مشخصی است. اگر قصد انحلال شرکت را دارید، باید تمامی این مراحل را به دقت طی کنید.

  1. ابتدا باید تمامی شرکا در مورد انحلال شرکت به موافقت رسیده باشند. همچنین مدیر تصفیه بعد از انحلال تعیین شده و شخص معین جهت انجام این وظیفه اعلام آمادگی کند.
  2. سپس آگهی دعوت از اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده در روزنامه کثیرالانتشار درج می‌شود. این کار به منظور تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده جهت انحلال شخصیت حقوقی است.
  3. در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده، تصمیم انحلال شرکت به گذاشته می‌شود اکثر اعضای مجمع که بیشترین سهم را در شرکت دارند، باید رای به انحلال شرکت دهند.
  4. صورتجلسه تنظیم شده و تمامی اعضای حاضر در مجمع عمومی فوق‌العاده باید آن را امضا کنند.
  5. سپس فرد متقاضی باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نماید. همچنین ارسال این مدارک به صورت فیزیکی به اداره ثبت شرکت‌ها الزامی است.
  6. بعد از آنکه مدارک و درخواست انحلال توسط کارشناسان تأیید شود، نوبت به درج آگهی می‌رسد. آگهی در دو نوبت چاپ شده و شرکت منحل می‌شود.

تصفیه شرکت سهامی بعد از انحلال آن

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بعد از انحلال شرکت سهامی باید انجام دهید، تصفیه شرکت است. تصفیه توسط مدیر تصفیه انجام خواهد شد. اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده هستند که مدیر تصفیه را تأیید می‌کنند.

تصفیه شرکت شامل نقد کردن دارایی‌های شرکت، پرداخت قروض و دیون شرکت و تقسیم دارایی‌های باقی مانده میان سهامداران است.

مدیر تصفیه می‌تواند از میان سهامداران شرکت و یا فرد غیر باشد. اگر مدیر توسط اعضا تعیین نشود یا به وظایف خود به خوبی عمل نکند، هر ذی نفعی می‌تواند از دادگاه درخواست تعیین مدیر کند.

ثبت انحلال شرکت با مؤسسه ثبت خوارزمی

ثبت انحلال شرکت با مؤسسه ثبت خوارزمیاگر قصد دارید انحلال شرکت سهامی را انجام دهید، بهتر است ابتدا با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی مشاوره کنید. مشاوره این مجموعه می‌توانند شما را در قدم به قدم انجام امورات مربوط به انحلال راهنمایی کنند.

با کارشناسان ثبت خوارزمی دیگر نیازی نیست نگران چالش‌های انحلال شرکت باشید. جهت انجام مشاوره حقوقی تنها کافیست فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل انحلال شرکت سهامی، فرایند انجام این انحلال و مدارک لازم برای انجام آن پرداختیم. همچنین دلایل مختلف این انحلال و انواع آن را توضیح دادیم. تعیین مدیر تصفیه یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از انحلال است که حتماً باید توسط مدیران شرکت‌های سهامی انجام شود.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان