معرفی انجمن صنفی شرکت های خدماتی

انجمن صنفی شرکت های خدماتی

انجمن صنفی شرکت های خدماتی، انجمنی برای گردهمایی و تجمع شرکت های خدماتی در جهت رسیدن به اهداف و احقاق حق خود است. در واقع انجمن می تواند مانند نقطه عطفی برای این شرکت ها عمل کند. انجمن ها از گذشته از زمان هخامنشیان تاکنون وجود داشته است. در واقع در گذشته مردم و شغل های مختلف را به گروه های جداگانه تقسیم می کردند.

بعد از ظهور اسلام نیز جهت جلوگیری از فروش کالاهای حرام و کم فروشی و گرانفروشی تشکیل این اصناف مهم تر شد. امروزه نیز هر شغل و پیشه ای که در یک دسته مشخص فعالیت کند، دارای صنف مربوط به خود است.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی انجمن صنفی شرکت های خدماتی، اهداف، شرایط عضویت، نحوه تشکیل و … آن ها بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سوالی تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انجمن صنفی شرکت های خدماتی چیست؟

انجمن صنفی شرکت های خدماتی چیست؟
7

انجمن صنفی در اصطلاح به گردهمایی و جمع شدن گروهی از افراد گفته می شود که دارای حرفه، پیشه و شغل یکسان هستند. انجمن صنفی شرکت های خدماتی یعنی گردهمایی شرکت هایی که در حوزه ارائه خدمات فعالیت دارند.

قانون نظام صنفی در کشور برای اولین بار در سال 1380 به تصویب رسیده است. امروزه تمامی کسب و کارها دارای صنف مخصوص به خود هستند. مثلا صنف طلافروشان، صنف تعمیرکاران خودروهای سبک و سنگین، صنف آرایشگران و … .

در انجمن صنفی مربوط به شرکت های خدماتی تنها شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات فعال هستند می توانند در آن شرکت کنند. یعنی شرکت مورد نظر حتما باید یک شرکت خدماتی باشد. دقت کنید انجمن صنفی خود یک نوع شرکت بوده و شخص حقوقی محسوب می شود. بنابراین ثبت رسمی آن و ارائه اساسنامه برای آن اجباری می باشد. در غیر این صورت نمی توان آن را انجمن صنفی نامید.

به چه شرکت هایی شرکت خدماتی گفته می شود؟

حال که انجمن صنفی شرکت های خدماتی را معرفی کردیم بد نیست مقداری در مورد شرکت های خدماتی نیز توضیح دهید. این گونه بهتر می توانید با انجمن صنفی این شرکت ها نیز آشنا شوید. شرکت های خدماتی به صورت کلی شرکت هایی هستند که خدمات خاصی را ارائه می دهند. این خدمات می تواند در حوزه های زیر باشد:

  • ایاب و ذهاب و حمل و نقل عمومی
  • ارائه خدمات عمومی و نگهداری و تعمیر عمومی
  • رستوران، بوفه، تهیه و توزیع غذا، کترینگ
  • چاپ، نشر و تکثیر
  • پشتیبانی و فنی
  • تاسیسات ساختمانی و صنعتی
  • پیمانکاری و مهندسی
  • ایجاد و نگهداری فضای سبز
  • شرکت های خدماتی نظافتی
  • شرکت های حسابداری و امور مالی
  • خدمات مشاوره ای

شرکت های خدماتی حوزه فعالیت بسیار گسترده ای دارند. به همین دلیل نمی توان نام همه آن ها را ذکر کرد. اما جالب است بدانید هر شرکت خدمات با هر موضوع فعالیت دارای صنف مربوط به خود شاست. مثلا انجمن صنفی شرکت های مشاوره ای با انجمن صنفی شرکت های خدمات نظافتی متفاوت است. بنابراین همه شرکت های خدمات یک صنف واحد ندارند.

هدف از تاسیس انجمن صنفی شرکت های خدماتی

هدف از تاسیس انجمن صنفی شرکت های خدماتی
8

شاید برای شما هم سوال باشد که اصلا هدف از تاسیس انجمن صنفی شرکت های خدماتی چیست؟ اصلا چرا باید یک شغل یا پیشه مخصوص دارای انجمن صنفی باشد؟ دقت کنید اهداف هر یک از انجمن های مربوط به هر صنف تا حدودی با هم متفاوت است. مثلا انجمن صنفی شرکت پیمانکاری اهداف دارای اهداف متفاوتی نسبت به رستوران ها و بوفه می باشد. اما به صورت کلی می توان اهداف تشکیل انجمن صنفی را موارد زیر دانست.

  • تلاش در راستای احقاق حقوق و خواسته های قانونی و مشروع اعضای انجمن صنفی
  • برنامه ریزی در راستای تامین نیازهای اعضای انجمن و رسیدن به اهداف آنان
  • همکاری در راستای تاسیس و تشکیل شرکت های تعاونی و صندوق های قرض الحسنه مرتبط با اهداف انجمن
  • ارائه پیشنهاد به سازمان های دولتی و جلب پشتیبانی آنان جهت حمایت از حق و حقوق و منافع واحدهای صنفی
  • همکاری با وزارتخانه ها و سازمان ها در جهت انجام وظایف و تکالیفی که این سازمان ها بر دوش انجمن صنفی می گذارند.
  • برقراری ارتباط و همکاری با سایر انجمن های صنفی و تشکل های مشابه در داخل و خارج از کشور
  • جمع آوری اطلاعات و انجام تحقیقات و بررسی های مختلف در خصوص مشکلات و خواسته های مشترک اعضای انجمن صنفی
  • معرفی واحدهای صنفی به بانک ها و موسسات مالی جهت اخذ وام و تسهیلات مختلف
  • همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آموزش های مرتبط با حفاظت فنی و بهداشت کار

شرایط عضویت در انجمن صنفی شرکت خدماتی چیست؟

مسلما عضویت در انجمن صنفی شرکت های خدماتی دارای شرایط ویژه ای است. بنابراین هر شرکتی با هر نوع فعالیت و شرایطی نمی تواند به عضویت انجمن صنفی این شرکت ها در بیاید. مهم ترین شرایط عضویت در انجمن صنفی به صورت زیر هستند.

  • موضوع فعالیت شرکت مورد نظر مرتبط با موضوع فعالیت صنف مورد نظر باشد.
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • تقبل مفاد اساسنامه انجمن صنفی و پایبند بودن به آن
  • پرداخت حق عضویت به انجمن صنفی به صورت مرتب
  • تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
  • محروم نبودن از حقوق اجتماعی به واسطه حکم قانونی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

انجمن صنفی کارفرمایی برای شرکت های خدماتی

انجمن های صنفی مربوط به شرکت های خدماتی در واقع همان انجمن های کارفرمایی هستند. کارفرما به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود که کارکرد در ازای دریافت دستمزد برای او کار می کند.

قانون گذار به کارفرمایان اجازه داده جهت حفظ منافع قانونی و حق و حقوق خود انجمن صنفی داشته باشند. تمام کارفرمایانی که دارای یک حرفه یا صنعت مشخص هستند، می توانند انجمن صنفی تشکیل دهند. البته ناگفته نماند که کارگران هم دارای انجمن صنفی مخصوص به خودشان هستند.

نحوه تشکیل انجمن صنفی شرکت های خدماتی

نحوه تشکیل انجمن صنفی شرکت های خدماتیهمان طور که قبلا اشاره کردیم، انجمن های صنفی در واقع یک نوع شخص حقوقی هستند که باید به ثبت برسند. انجمن صنفی شرکت های خدماتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این انجمن ها باید دارای اساسنامه بوده و طبق این اساسنامه عمل کنند. در اساسنامه انجمن های صنفی، اهداف انجمن، ارکان انجمن، موارد منحل شدن انجمن، شرایط عضویت در انجمن و … شرح داده می شود.

کلیه اعضای انجمن موظف به تقبل و پیروی از مفاد اساسنامه هستند. بنابراین بدون اساسنامه هیچ انجمن صنفی وجود نخواهد داشت. ثبت این انجمن در اداره ثبت شرکتها به عنوان یک شخص حقوقی لازم است. در غیر این صورت انجمن فاقد مشروعیت قانونی خواهد بود.

آیا عضویت در انجمن صنفی شرکت های خدماتی اجباری است؟

خیر. نه عضویت در انجمن صنفی شرکت های خدماتی و نه عضویت در هیچ انجمن دیگری برای اشخاص الزامی نیست. اشخاصی که دارای پیشه و حرفه مشترک هستند در صورت تمایل می توانند نسبت به عضویت در این انجمن ها اقدام کنند.

البته ناگفته نماند عضویت در انجمن صنفی می تواند منافع فراوانی برای تمامی اعضای آن صنف داشته باشد. به همین دلیل بیشتر افراد تمایل دارند در این اصناف عضو شده و فعالیت داشته باشند.

تشکیل انجمن صنفی شرکت های خدماتی با موسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد تاسیس انجمن صنفی شرکت های خدماتی را دارید اما نمی دانید باید از کجا شروع کنید اصلا نگران نباشید. زیرا کارشناسان ثبت خوارزمی در کنار شما هستند. می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس گرفته و کلیه سوالات خود را از کارشناسان حقوقی خبره بپرسید. همچنین مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در تهیه و تنظیم اساسنامه و ثبت انجمن کمک کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل انجمن صنفی شرکت های خدماتی، اهداف، کاربردها و نحوه تشکیل آن ها پرداختیم. هر شغل، حرفه و صنعتی می تواند انجمن صنفی مربوط به خودش را داشته باشد. تشکیل انجمن صنفی برای رسیدن به اهداف مشترک اعضای آن بسیار مفید است. جهت تشکیل انجمن صنفی فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان