چگونه اصالت مهر شرکت را بررسی کنیم؟

مهر شرکت

بررسی و استعلام اصالت مهر شرکت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار‌هایی است که کسب و کار‌های مختلف باید انجام دهند. احتمالاً بار‌ها در هنگام عقد قرارداد‌ها و یا به رسمیت رساندن به سند مشاهده کرده‌اید که آن‌ها را مهر می‌زنند. مهر برای هر شرکت حقوقی که به کسب و کار و یا ارائه خدمات می‌پردازد، ضروری است. زیرا شرکت از طریق این مهر می‌تواند به تمامی اسناد و قرارداد‌های خود رسمیت ببخشد. اما آیا همه مهر‌ها دارای اصالت هستند؟ مسلماً خیر

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم چگونگی بررسی اصالت مهر شرکت را توضیح دهیم. در صورت داشتن سؤالات بیشتر می‌توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. کارشناسان به تمامی سؤالات شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهر شرکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهر شرکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟مهر شرکت یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که به شرکت مورد نظر هویت حقوقی و اعتبار بالایی می‌بخشد. مهر خود یک سند حقوقی بوده و می‌تواند به اسناد، قرارداد‌ها و برگه‌های مختلفی هویت و اعتبار بدهد. مهر شرکت و تمامی اطلاعات درج شده در آن باید با اطلاعات شخصیت حقوقی مطابقت داشته باشد.

همچنین ثبت تمامی اطلاعات شرکت موجود در مهر در اداره ثبت شرکت‌ها ضروری است. یعنی تا شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به صورت رسمی به ثبت نرسیده باشد، مهر او فاقد اعتبار است. مهر شرکت اطلاعات مهم زیر را در بر دارد:

  • نام شرکت
  • نوع قالب شرکت
  • شماره ثبت شرکت
  • آدرس شرکت
  • تلفن شرکت
  • ‌ایمیل شرکت
  • لوگوی شرکت

این مهر در شکل‌های بیضی، دایره، مربع یا مستطیل ساخته می‌شود. شرکت‌ها روزانه از مهر خود جهت انجام امور حقوقی مختلفی بهره می‌برند. به همین دلیل برخی از افراد سودجو و کلاهبردار ممکن است از مهر‌های تقلبی که فاقد اطلاعات ثبت شده هستند، استفاده کنند.

کاربرد‌های مهر شرکت کدامند؟

بررسی اصالت مهر شرکت مهم است چرا که این مهر کاربرد‌های زیادی در شرکت‌ها و کسب و کار‌های مختلف دارد. بدون اطمینان از صحیح بودن مهر نمی‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد. کاربرد‌های مهم مهر شرکت به صورت زیر هستند:

  • مهر شرکت برای امضای قرارداد‌ها و اسناد حقوقی مهم شرکت به کار می‌رود. در واقع مهر به نشانه تأیید صلاحیت و اعتبار آن هاست.
  • اثبات هویت شرکت از طریق مهر آن امکان‌پذیر است. در معاملات مختلف یا قرارداد‌ها برای نشان دادن هویت شخصیت حقوقی از مهر بهره می‌برند.
  • یکی از کاربرد‌های مهم شرکت، اثبات مالکیت اموال شرکت است. شرکت می‌تواند جهت حفظ اموال و کالا‌های مهم شرکت و جهت مهر و موم کردن آن‌ها از مهر استفاده کند. این گونه از سرقت و یا جابه جایی کالا‌های شرکت جلوگیری می‌شود.

نقش مهر در اسناد رسمی و حقوقی شرکت

نقش مهر در اسناد رسمی و حقوقی شرکتبررسی اصالت مهر شرکت مهم است چرا که این مهر در اسناد رسمی و حقوقی شرکت نقش بسیار مهمی دارد. مهر در اسناد حقوقی و اسناد رسمی شرکت نقش هویت بخش و اعتبار دهنده را دارد. در واقع یک سند رسمی ساده با استفاده از مهر می‌تواند به یک سند قابل استناد تبدیل شود. مهر نشان می‌دهد که سند مورد نظر از طرف شخصیت حقوقی تأیید شده و دارای اعتبار است. به همین دلیل جلوگیری از جعل کردن مهر و سوء استفاده از آن تا این اندازه مهم می‌باشد.

استعلام اصالت مهر شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان به اصالت مهر شرکت و خود شرکت پی برد استعلام آن از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها است. اطلاعات مربوط به شرکت همانند نام آن، قالب شرکت، شماره ثبت و… در مهر شرکت باید درج شوند. متقاضی با مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها و وارد نمودن این اطلاعات می‌تواند به صحت و سقم شرکت مورد نظر پی ببرد.

اگر شرکت به صورت رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد، می‌توان به اطلاعات آن پی برد. اما اگر همچین شرکتی اصلاً وجود خارجی نداشته باشد، نمی‌توان اطلاعات آن را از سامانه استعلام گرفت. برای استعلام اصالت مهر مراحل زیر را طی کنید.

۱) ابتدا وارد سایت اداره ثبت شرکت‌ها به آدرس https://irsherkat. ssaa.ir شده و گزینه اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی را انتخاب کنید.

۲) در صفحه جدید کادر‌های خواسته شده را با توجه به اطلاعات موجود در مهر شرکت پر کنید. این اطلاعات شامل‌شناسه ملی، شماره ثبت، نام شرکت، نوع شرکت، استان، واحد ثبتی و… هستند.

۳) تصویر امنیتی را وارد کرده و گزینه مشاهده اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی را بزنید.

۴) با استفاده از درج این اطلاعات می‌توانید پی ببرید که شرکت مورد نظر به ثبت رسیده است یا خیر.

بررسی اصالت مهر شرکت از طریق بررسی ویژگی‌های آن

از طریق بررسی مهر شرکت نیز می‌توان به اصالت آن پی برد. البته توصیه ما این است که از سامانه ثبت شرکت‌ها برای استعلام شرکت استفاده کنید. زیرا استناد به ویژگی‌های مهر بیشتر یک روش تجربی است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. اما به صورت کلی نداشتن ویژگی‌های زیر برای یک مهر می‌تواند نشان از جعل بودن یا تقلبی بودن آن باشد. ویژگی‌های یک مهر اصل و معتبر به صورت زیر هستند:

  • نام شرکت باید در مرکز مهر قرار گرفته و نام آن به صورت خوانا و بزرگ نوشته شده باشد.
  • نوع شرکت (سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود یا… ) باید در زیر نام آن درج شود.
  • شماره ثبت شرکت در گوشه سمت راست مهر نوشته می‌شود و برای استعلام آن از اداره ثبت شرکت لازم است.
  • آدرس شرکت را در گوشی سمت چپ مهر ذکر می‌کنند که البته ضرورت قانونی ندارد.
  • تلفن شرکت در زیر آدرس آن نوشته می‌شود که برای ارتباط گرفتن با شرکت ضروری است.
  • آدرس‌ایمیل شرکت را نیز در زیر شماره تلفن درج می‌کنند که آن هم الزام قانونی ندارد. اما برای ارتباط گرفتن اینترنتی با شرکت مفید است.

بررسی اثر مهر جهت پی بردن به اصالت آن

جدای از ویژگی‌های گفته شده، با بررسی اثر مهر نیز می‌توان به اصالت مهر شرکت به راحتی پی برد. مهر شرکت باید واضح، خوانا و دارای لبه‌های مشخص باشد. مهر اصلی نباید دارای خوردگی، پارگی، خط خوردگی، لک شدگی، پخش رنگ غیرطبیعی و… باشد. زیرا تمامی این ویژگی‌ها می‌توانند جعلی بودن و بی‌کیفیت بودن مهر را نشان دهند.

کیفیت ساخت بالا و اندازه استاندارد از ویژگی‌های مهم اصل بودن مهر است. قبل از انجام هر گونه معامله و عقد قراردادی با یک شرکت ابتدا باید اصالت مهر و ثبت شرکت رسمی شرکت مورد نظر را استعلام بگیرید.

چرا بررسی اصالت مهر شرکت مهم است؟

چرا بررسی اصالت مهر شرکت مهم است؟شاید فکر کنید که اصلاً چرا بررسی اصالت مهر شرکت تا این اندازه مهم است. متأسفانه در سال‌های اخیر افراد سودجو بسیاری از طریق مهر‌های تقلبی اقدام به کلاهبرداری و اعتباربخشی به اسناد جعلی کرده‌اند. به همین دلیل تمامی شخصیت‌های حقوقی قبل از انجام هرگونه معامله ابتدا باید استعلام‌های لازم را در مورد شرکت طرف مقابل انجام دهند. با این استعلام می‌توان از کلاهبرداری مالی، تغییر دادن قرارداد‌ها و ایجاد بدهی‌ها و قروض برای شرکت جلوگیری کرد.

استعلام ثبت شرکت و مهر آن توسط مؤسسه ثبت خوارزمی

اگر در مورد اصالت مهر یک شرکت و یا ثبت رسمی آن مطمئن نیستید، تنها کافیست با کارشناسان ثبت خوارزمی در تماس باشید. کارشناسان و مشاوران حقوقی این مؤسسه می‌توانند اطلاعات کاملی در مورد شرکت مورد نظر در اختیارتان قرار دهند. درنتیجه با خیال راحت می‌توانید قرارداد‌ها و معامله‌های تجاری خود را انجام دهید. برای استعلام شرکت‌ها و اعتبارسنجی آن‌ها با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل مهر شرکت و اهمیت بررسی اصالت آن توسط کسب و کار‌ها پرداختیم. همچنین روش‌های گرفتن استعلام اصالت این مهر را نیز توضیح دادیم. از طریق ویژگی‌های ظاهری مهر تا حدودی می‌توانید به اصالت یا عدم اصالت آن پی ببرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان