صفر تا صد ثبت شرکت لیزینگ

ثبت شرکت لیزینگ

شرکت لیزینگ یکی از انواع شرکت هایی است که متقاضیان زیادی به دنبال ثبت آن هستند. اما مسئله این است که ثبت شرکت لیزینگ به این آسانی ها هم نیست و شرایط و مدارک مختص به خود را دارد. در واقع متقاضیان بایدا ابتدا مجوز ثبت شرکت های لیزینگ را دریافت کنند، سپس نسبت به فعالیت در این زمینه اقدام نمایند.

اگر قصد ثبت شرکت لیزینگ را دارید بهتر است ابتدا با این شرکت ها و مدارک و مجوزهای لازم برای ثبت آن آشنا شوید. سپس در قدم های بعدی می توانید جهت ثبت شرکت اقدام نمایید. در این مطلب از ثبت خوارزمی به نحوه ثبت شرکت لیزینگ و شرایط آن خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

ثبت شرکت لیزینگ چیست؟

ثبت شرکت لیزینگ چیست؟

قبل از آنکه نحوه ثبت شرکت لیزینگ را توضیح دهیم، می خواهیم به معرفی این شرکت بپرازیم. لیزینگ به معنی اجاره دادن و کرایه کردن است. لیزینگ یک توافق نامه است میان فردی که تجهیزات را اجاره می دهد و فردی که تجهیزات را اجاره می کند. این توافق نامه دارای مدت زمان مشخص و مبلغ مشخصی است. یعنی فرد اجاره کننده در ازای پرداخت مبلغ خاصی، تجهیزاتی را از فرد اجاره دهنده اجاره می کند.

این نوع قراردادها جهت رسیدن به اهدافی همچون صرفه جویی در منابع مالی و کاهش تورم منعقد می شوند. وظیفه اصلی شرکت های لیزینگ، واگذاری و اجاره اموال منقول و غیرمنقول است. البته برخی از این شرکت ها در زمینه فروش این اموال نیز فعالیت دارند. فعالیت شرکت لیزینگ نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی ایران است.

انواع ثبت شرکت لیزینگ

انواع ثبت شرکت لیزینگثبت شرکت لیزینگ در حال حاضر در روش های مختلفی انجام می شود. شرکت لیزینگ عملیاتی و شرکت لیزینگ سرمایه ای. در ادامه این دو روش لیزینگ را بررسی خواهیم کرد.

لیزینگ عملیاتی

لیزینگ عملیاتی که در لاتین به آن Operating lease می گویند قدیمی ترین و ساده ترین روش های لیزینگ در دنیا است. در این نوع لیزینگ، شرکت مدنظر، تجهیزات و دستگاه های موردنیاز مشتریان را به آن ها اجاره می دهد. بنابراین مالکیت تجهیزات در اختیار شرکت و حق استفاده از تجهیزات در اختیار فرد اجاره کننده خواهد بود. این نوع شرکت لیزینگ بسیار متداول تر است.

لیزینگ سرمایه ای

این نوع لیزینگ جزء پیشرفته ترین و مدرن ترین روش های لیزینگ است. نحوه کار این لیزینگ مشابه اجاره به شرط تملیک در عملیات بانکی بدون ربا است. خرید در لیزینگ مالی یا شرایط اعتباری آن اختیاری می باشد.

شرکت لیزینگ باید در چه قالب هایی به ثبت برسد؟

دقت داشته باشید ثبت شرکت لیزینگ حتما باید در قالب های سهامی صورت گیرد. برای این نوع شرکت می توانید سهامی عام و سهامی خاص را انتخاب کنید. بانک مرکزی به شرکت هایی که در قالب های دیگر ثبت شده اند، مجوز ارائه نمی کند. پس یکی از شروط اصلی تاسیس این شرکت ها، ثبت در قالب شرکت سهامی عام یا شرکت سهامی خاص است.

مدارک لازم برای اخذ مجوز شرکت لیزینگ

مدارک لازم برای اخذ مجوز شرکت لیزینگبرای ثبت شرکت لیزینگ و فعالیت قانونی در این حیطه حتما باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنید. بدون مجوز امکان راه اندازی کسب و کار به صورت قانونی وجود نخواهد داشت. مدارک لازم برای ثبت شرکت های لیزینگ به شرح زیر هستند.

  • اساسنامه شرکت که باید موضوعاتی همچون نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، مشخصات شرکت و… در آن شرح داده شده باشد. آیین نامه ها و ستورالعمل های اجرایی مربوط به بانک مرکزی باید به صورت کامل شرح داده شوند.
  • متقاضیان در صورت اقدام جهت تغییر اساسنامه ابتدا باید توافقات لازم را از بانک مرکزی دریافت نمایند. بنابراین اخذ موافقت قبلی بانک مرکزی الزامی است.
  • ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و… و حداقل سه سال سابقه کار به عنوان مدیرعامل. این موضوع برای اعضای هیئت مدیره نیز صدق خواهد کرد.
  • مدیران شرکت حتما باید تعهد دهند که در حوزه مدنظر خود فعالیت مناسبی داشته باشند.
  • برنامه عملیاتی شرکت لیزینگ
  • انتخاب فردی به عنوان مدیرعامل که صلاحیت تخصص آن توسط بانک مرکزی تایید شده باشد.
  • نام، مشخصات و سابقه فعالیت متقاضیان ثبت شرکت به همراه درصد مشارکت هر کدام

بانک مرکزی باید صحت تمامی مدارک فوق را بررسی کرده و آنان را تایید کند. در غیر این صورت امکان ثبت شرکت وجود نخواهد داشت.

شرایط ثبت شرکت لیزینگ چگونه است؟

ثبت شرکت لیزینگ قواعد و شرایط مربوط به خود را دارد که به شرح زیر هستند:

  • عدم سوء پیشینه کیفری اعضای شرکت
  • عدم منع در عضویت هیدت مدیره ناشی از محکومیت های کیفری
  • عدم بدهی غیرجاری به موسسات مالی و اعتباری
  • عدم چک برگشتی نقد نشده در کل سیستم بانکی کشور
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های تعین شده توسط بانک مرکزی
  • داشتن تابعیت ایرانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت لیزینگ حتما با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت لیزینگ

مطابق با ماده ۵ دستورالعمل اجرایی تاسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ، حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت لیزینگ به شرح زیر هستند:

1)     شرکت هایی که تنها در زمینه اجاره کالاهای مصرفی، تجهیزات رایانه ای، لوازم خانگی و … فعالیت می کنند: حداقل 20 میلیارد ریال

2)     شرکت هایی فعال در زمینه انواع خودرو، کامیون های سبک، تجهیزات راه و شهرسازی، ماشین آلات کارخانه جات و …: 60 میلیارد ریال

3)     شرکت هایی فعال در زمینه کالاهای سرمایه ای گران همانند هواپیما، خودروهای لوکس، تریلی، کامیون های سنگین، ماشین آلات سنگین و …: 100 میلیارد ریال

شرکت بند دوم می تواند فعالیت های شرکت بند اول و شرکت بند سوم می تواند فعالیت های دو بند دیگر را نیز انجام دهد. در واقع هر چه سرمایه شرکت بیشتر باشد، محدودیت فعالیت آن کمتر خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت لیزینگ

مدارک لازم برای ثبت شرکت لیزینگ

برای ثبت شرکت لیزینگ لازم است مدارک زیر را فراهم کنید که عبارتنداز:

  • تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت
  • اساسنامه و تقاضانامه شرکت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • صورت جلسه هیئت موسس
  • صورت حساب بانکی افراد متقاضی ثبت شرکت
  • مدارک هویتی، تحصیلی و صورت حساب های سرمایه ای و بانکی اعضای شرکت
  • سایر مدارک مورد نیاز به تشخیص بانک مرکزی

ثبت شرکت لیزینگ در سامانه ثبت شرکت ها

ثبت شرکت لیزینگ همانند سایر شرکت های دیگر در سامانه ثبت شرکت ها صورت می گیرد. متقاضیان برای ثبت شرکت می تواننند به این سامانه مراجعه کرده و فرم تقاضای ثبت شرکت را به صورت آنلاین پر کنند. بعد از تکمیل پرسش نامه، بارگذاری تصویر مدارک خواسته شده الزامی است. هزینه پرسش نامه پرداخت شده و درخواست ثبت شرکت ثبت می شود. در صورت تایید کارشناسان اداره ثبت شرکت، مدارک به صورت فیزیکی باید به اداره فرستاده شوند. بعد از تایید نسخه فیزیکی مدارک، پرونده ثبت شرکت تکمیل شده و آگهی های نوبت اول و نوبت دوم چاپ می شوند. بعد از ثبت آگهی نوبت دوم در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، شرکت به ثبت می رسد.

هزینه ثبت شرکت لیزینگ چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت لیزینگ نسبت به بقیه شرکت ها بسیار بیشتر می باشد. چرا که داشتن امکانات، تجهیازت و پشتوانه مالی برای ثبت این شرکت ها بسیار الزامی است. کمترین سرمایه لازم برای ثبت شرکت دو میلیارد تومان می باشد. هزینه های ثبت این نوع شرکت بالا نیستند اما هزینه اخذ مجوز بالا خواهد بود. جهت اطلاع از هزینه ثبت شرکت لیزینگ با شماره تلفن های موجود در سایت حتما تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی اطلاعات دقیق در مورد هزینه های ثبت این نوع شرکت هادر اختیار شما قرار می دهند.

جمع بندی

در این مطلب به ثبت شرکت لیزینگ و مدارک و شرایط لازم برای ثبت آن پرداختیم. همچنین نحوه اخذ مجوز بانک مرکزی و مدارک لازم برای آن را شرح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان