تعلیق کارت بازرگانی چگونه انجام می شود؟

تعلیق کارت بازرگانی

اشخاصی که دارای کارت بازرگانی هستند، بارها در مورد تعلیق این کارت و باید و نبایدهای آن شنیده اند. اما تعلیق کارت بازرگانی یعنی چه؟ اصلا چرا باید یک کارت بازرگانی تعلیق شود؟ چه کسانی کارت بازرگانی را تعلیق می کنند؟ کارت بازرگانی، کارتی است که افراد برای صادرات یا واردات از آن استفاده می کنند.

این کارت هم بنا بر تقاضای شخص صاحب کارت و هم توسط نهادهای دولتی مربوطه می تواند تعلیق گردد. در این مقاله از ثبت خوارزمی می خواهیم به چگونگی تعلیق کارت بازرگانی و نکات مهم مربوط به آن توضیح دهیم. در صورت داشتن هرگونه سوالی در این مورد، فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

تعلیق کارت بازرگانی چیست؟

تعلیق کارت بازرگانی چیست؟قبل از آنکه به روش های مختلف تعلیق کارت بازرگانی بپردازیم، بهتر است ابتدا بگوییم که اصلا تعلیق کردن کارت بازرگانی چیست؟ تعلیق این کارت به معنی لغو و تعلیق موقت حقوق، امتیازات و مزایای این کارت است. در حالت تعلیقی، صاحب کارت نمی تواند به صورت موقت از امتیازات و امکانات داشتن کارت بازرگانی استفاده کند. این تعلیق تا زمانی که مشکلات مربوط به کارت بازرگانی به صورت کامل رفع شوند، ادامه خواهد داشت.

تعلیق کارت بازرگانی می تواند هم به صورت اجباری و هم به صورت اختیاری صورت گیرد. در ادامه هر دو نوع تعلیق این کارت را به صورت کامل بررسی می کنیم.

تعلیق کارت بازرگانی به صورت اجباری

تعلیق کارت بازرگانی به صورت اجباری توسط نهادها و سازمان های دولتی ذیربط صورت می گیرد. مهم ترین عوامل تعلیق شدن کارت بازرگانی عبارتند از:

  • نقض قوانین تجارت
  • قاچاق کالا
  • تخلفات مالی
  • عدم پرداخت مالیات
  • نقض در فعالیت های تجاری

تعلیق کارت بازرگانی به صورت اجباری می تواند به دلیل هر یک از عوامل ذکر شده صورت گیرد. بنابراین اگر هر یک از این تخلفات صورت گیرند، نهادهای مربوطه می توانند تا اطلاع ثانوی کارت بازرگانی مربوطه را تعلیق کنند. این اقدامات قانونی به منظور جلوگیری از سوء استفاده های تجاری و حفظ هر چه بیشتر سلامت اقتصادی کشور صورت می گیرد.

تعلیق کارت بازرگانی به صورت اختیاری

تعلیق کارت بازرگانی به صورت اختیاریجالب است بدانید که گاهی اوقات تعلیق کارت بازرگانی به صورت اختیاری و بنا به درخواست صاحب کارت صورت می گیرد. توقف موقت فعالیت های تجاری و مفقود شدن کارت بازرگانی از مهم ترین دلایل درخواست برای تعلیق کارت هستند. برخی از تاجران ممکن است تصمیم بگیرند به صورت موقت فعالیت خود را متوقف کنند. در ای حالت می توانند به جای ابطال دائمی کارت، آن را به حالت تعلیق در بیاورند.

هنگامی که کارت بازرگانی شخص به دلیل سرقت یا گم کردن آن مفقود می شود، حتما باید درخواست تعلیق ثبت شود. در غیر این صورت صاحب کارت مسئول تمامی سوء استفاده های احتمالی از کارت بازرگانی خواهد بود. در این حالت فرد به صورت اختیاری درخواست تعلیق کارت بازرگانی را به نهادهای مربوطه ارائه خواهد کرد.

اهمیت تعلیق کارت بازرگانی

تعلیق کارت بازرگانی توسط صاحب کارت بعد از مفقود شدن آن بسیار مهم است. چه بسیار افرادی که نسبت به انجام این کار سهل انگاری کرده و بعدا عواقب سختی را متحمل شده اند. با مفقود شدن کارت ممکن است سوء استفاده های تجاری و قانونی زیادی از کارت مربوطه صورت گیرد.

اگر صاحب اصلی کارت درخواست تعلیق کارت بازرگانی را ندهد، تمامی عواقب سوء استفاده ها متوجه وی خواهند بود. بنابراین فرد با مشکلات قانونی و مالی فراوانی مواجه می شود. از دست دادن اعتبار تجاری نیز یکی از عواقب عدم تعلیق کارت بازرگانی است. بنابراین اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، حتما در اسرع وقت نسبت به تعلیق کارت خود اقدام نمایید.

چگونه کارت بازرگانی خود را تعلیق کنیم؟

اگر قصد تعلیق کارت بازرگانی خود را دارید، می توانید از طریق سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند این کار را انجام دهید. برای ورود به این سامانه ابتدا وارد آدرس https://iccima.ir/ شوید. سپس در قسمت بالای صفحه سمت چپ گزینه آبی رنگ سامانه کارت بازرگانی هوشمند را انتخاب کنید. برای استفاده از این سامانه، حتما باید قبلا در آن ثبت نام کرده و نام کاربری داشته باشید. اگر ثبت نام نکرده اید، در پایین گزینه ورود، گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

نام کاربری خود را وارد کرده و گزینه ورود را بزنید. مشخصاتی که از شما خواسته شده است را کامل کنید. با وارد شدن به صفحه اصلی سامانه می توانید جهت ثبت درخواست تعلیق کارت بازرگانی اقدام نمایید.

مدارک ضروری جهت تعلیق کارت بازرگانی

مدارک ضروری جهت تعلیق کارت بازرگانیجهت تعلیق کارت بازرگانی باید یک سری مدارک لازم را به نهادهای ذیربط تحویل دهید فراموش نکنید که وزارت صمت و اتاق بازرگانی نهادهای اصلی در تعلیق کارت های بازرگانی هستند.

اولین مدرک مهم درخواست کتبی شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی جهت تعلیق کارت است. این درخواست باید حاوی شرح مفقودی کارت و درخواست واضح و روشن صاحب کارت جهت اعلام مفقودی باشند. دومین مدرک مهم، اصلی آگهی گواهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار است. این آگهی باید شامل نام دارنده کارت و شاره کارت بازرگانی باشد.  این ثبت گزارش موجب تشکیل پرونده در نیروی انتظامی و ممانعت از هر گونه سوء استفاده احتمالی می شود.

نکات مهم در تعلیق کارت بازرگانی

در درخواست تعلیق کارت بازرگانی نکات مهمی وجود دارند که حتما باید آنان را رعایت کنید. اولین نکته مهم ثبت گزارش مفقودی در نیروی انتظامی و تشکیل پرونده است. این گونه هرگونه سوء استفاده ای که با کارت صورت گیرد، صاحب کارت متوجه عواقب آن نخواهد بود.

نکته دیگر ارسال درخواست تعلیق است که حتما باید به اتاق بازرگانی یا وزارت صمت ارسال شود. چرا که این دو نهاد مسئول صدور کارت بازرگانی هستند. نکته دیگر انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است که موجب آگهی رسانی در مورد مفقود شدن کارت بازرگانی می شود.

فرق تعلیق کارت بازرگانی با ابطال کارت بازرگانی

تعلیق کارت بازرگانی با ابطال آن بسیار متفاوت است. تعلیق کارت بازرگانی به منظور متوقف نمودن امتیازات و امکانات کارت بازرگانی به صورت موقت است. در نتیجه این امکان وجود دارد که در مدت زمان کوتاهی بتوان کارت بازرگانی را به حالت فعال درآورد. اما ابطال کارت بازرگانی به معنی ابطال دائمی امتیازات و حقوق کارت است. بنابراین شخص دارنده کارت مجددا نمی تواند از امکانات کارت بازرگانی خویش بهره ببرد.

آیا تعلیق کارت بازرگانی می تواند دائمی شود؟

آیا تعلیق کارت بازرگانی می تواند دائمی شود؟بله. تعلیق کارت بازرگانی هم به صورت اختیاری و هم به صورت اجباری می تواند به حالت دائمی درآید. در این حالت اصطلاحا می گویند که کارت بازرگانی باطل شده است. صاحب اصلی کارت می تواند به صورت اختیاری جهت دائمی نمودن تعلیق کارت خود یعنی باطل نمودن آن اقدام کند.

همچنین سازمان ها و نهادهای مربوطه ممکن است در شرایطی تصمیم بگیرند که کارت بازرگانی شخص را باطل کنند. در این حالت تعلیق به حالت دائمی در آمده و صاحب کارت دیگر نمی تواند از حقوق و مزایای کارت بازرگانی خود استفاده کند.

بیشتر بخوانید:مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟

تعلیق کارت بازرگانی با موسسه ثبت خوارزمی

برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، حتما باید مطمئن شوید که کارت بازرگانی شما تعلیق شده است. یعنی اطمینان حاصل کردن از تعلیق کارت بازرگانی به صورت کامل بسیار مهم می باشد. در این راستا می توانید از خدمات فوق العاده کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی بهره مند شوید. کارشناسان حقوقی می توانند صفر تا صد تعلیق، رفع تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی را برای شما انجام دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به معرفی کامل نحوه تعلیق کارت بازرگانی و روش های مختلف آن پرداختیم. همچنین مدارک لازم برای تعلیق این کارت را معرفی کردیم. می توانید جهت تعلیق کردن کارت خود از سامانه های آنلاین بهره ببرید. با این کار دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. اطلاعات بیشتر را در این خصوص از مشاوران حرفه ای ثبت خوارزمی دریافت کنید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان