نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال

نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال

یکی از مهم ترین مباحثی که هنگام ارسال اظهارنامه انحلال به سازمان امور مالیاتی پیش می آید، نحوه رسیدگی به این اظهارنامه است. اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد و توسط مودیان حقوقی به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس نوبت هر مودی، اظهارنامه وی را بررسی خواهد کرد. اما آیا اظهارنامه انحلال نیز همانند سایر اظهارنامه عملیاتی شرکت بررسی می شود؟

مهلت رسیدگی به اظهارنامه انحلال شرکت توسط سازمان امور مالیاتی چقدر است؟ در این مطلب می خواهیم به صورت کامل به بررسی نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال و معرفی این اظهارنامه بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

رسیدگی به اظهارنامه انحلال توسط سازمان امور مالیاتی

رسیدگی به اظهارنامه انحلال توسط سازمان امور مالیاتیطبق ماه 117 قانون مالیات های مستقیم، سازمان امور مالیاتی مکلف است خارج از نوبت به اظهارنامه انحلال شرکت رسیدگی کند. یعنی بررسی اظهارنامه های انحلال در اولویت این سازمان و در خارج از نوبت صورت خواهد گرفت. همچنین سازمان امور مالیاتی باید ظرف حداکثر یک سال اگر به مندرجات اظهارنامه انحلال اعتراض دارد، باید آن را ابلاغ نماید.

یعنی سازمان امور مالیاتی نهایت تا یک سال فرصت دارد که اگر مشکلی در اظهارنامه انحلال وجود داشت، آن را به مودی ابلاغ کند. اعلام هیچ گونه ابلاغیه از سوی این سازمان به منزله تایید اظهارنامه تسلیم شده توسط مدیر تصفیه شرکت است. بنابراین مدیر تصفیه اظهارنامه را قطعی تلقی کرده و مالیات شرکت نیز بر اساس همین اظهارنامه پرداخت خواهد شد.

آیا مهلت رسیدگی به اظهارنامه انحلال قابل تمدید است؟

بله. مهلت رسیدگی به اظهارنامه انحلال شرکت توسط سازمان امور مالیاتی تا سه ماه نیز قابل تمدید است. یعنی علاوه بر فرصت یکساله، می توان سه ماه دیگر برای رسیدگی به اظهارنامه مالیات شرکت های منحل شده فرصت داد. درنتیجه سر جمع مهلت رسیدگی به اظهارنامه انحلال، 15 ماه خواهد بود. در طی این 15 ماه باید تمامی ابلاغیه های لازم از سوی سازمان امور مالیاتی به مودی اعلام گردند. در غیر این صورتمدیر تصفیه آن را به منزله قطعی بودن اظهارنامه و مالیات محاسبه شده تلقی می کند.

چرا رسیدگی به اظهارنامه انحلال مهم تر است؟

چرا رسیدگی به اظهارنامه انحلال مهم تر است؟شاید شما نیز این سوال را  داشته باشید که چرا رسیدگی به اظهارنامه انحلال تا این اندازه مهم است؟ اصلا چرا سازمان امور مالیاتی بررسی این اظهارنامه ها را در اولویت و خارج از نوبت قرار می دهد؟ دقت کنید شرکت های در حال انحلال دارای امورات مالی بسیار مهمی هستند. این شرکت ها ابتدا باید دارایی های خود را نقد کرده و تمامی بدهی های خود را پر داخت کنند.

بدهی های مالیاتی و مالیات قابل پرداخت نیز جزئ همین بدهی ها محسوب می شود. بنابراین اگر شرکت بخواهد پروسه انحلال خود را سریع تر طبی کند، حتما باید بدهی های مالیاتی را بپرازد. به همین دلیل است که سازمان امور مالیاتی اظهارنامه های انحلال را سریع تر بررسی می کند.

نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال در صورت عدم درج برخی از دارایی ها

گاهی اوقات ممکن است برخی دارایی های شرمت در اظهارنامه انحلال شرکت ثبت نشوند. یا مثلا ممکن است سازمان امور مالیاتی مدارکی جهت اثبات عدم صحت مندرجات موجود در اظهارنامه به دست بیاورد. در چنین حالتی چه اتفاقی می افتد؟ مسملا در این شرایط مودی ممکن است با جریمه مالیاتی رو به رو شود. چرا که اطلاعات غیرصحیح را در اظهارنامه مندرج کرده است.

همچنین طبق قانون مالیات های مستقیم، مبلغ مالیات آن قسمت از دارایی مندرج نشده به صورت کامل مطالبه می شود. بنابراین بهتر است مدیران تصفیه نسبت به نحوه تسلیم اظهارنامه انحلال و مندرجات آن نهایت دقت را به خرج دهند.

بیشتر بخوانید:اطلاعاتی درباره ضریب مالیات مشاغل

آیا همه درآمدهای شرکت منحل شده مشمول مالیات می شوند؟

نحوه محاسبه مالیات شرکت منحل شده بر اساس اظهارنامه انحلال صورت می گیرد. اما این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آدی که آیا همه درآمدهای شرکت مشمول مالیات هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. درآمد شرکت اگر از سمت فروش دارایی ها جهت پرداخت بدهی ها و تقسیم آن بین شرکاء باشد، مشمول پر داخت مالیات نیست. چرا که این نوع درآمد به کسب سود ایجاد نشده است. اما اگر شرکت در دوره انحلال به فعالیت های اقتصادی جهت کسب سود و  پرداخت بدهی ها روی بیاورد، مشمول مالیات بر درآمد می شود. بنابراین مالیات این فعالیت های اقتصادی باید تماما پرد اخت شود.

در چه شرایطی اظهارنامه انحلال توسط سازمان امور مالیاتی رد می شود؟

گاهی اوقات مهم است در نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال، اظهارنامه تسلیم شده توسط مودی رد شود. در این خصوص سازمان امور مالیاتی در مهلت داده شده، ابلاغیه هایی به مودی اعلام می کند. تصحیح تمامی کم و کاستی های موجود در اظهارنامه بر اساس اطلاعیه ها و ابلاغیه های داده شده ضروری است. اگر مدارک و اسناد ضمیمه شده به اظهارنامه کامل نباشند، قطعا اظهارنامه مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار نمی گیرد. همچنین درج اطلاعات غیرصحیح در این اظهارنامه نه تنها موجب در آن می شود، بلکه مودی با جریمه مالیاتی مواجه خواهد شد.

مهلت تسلیم اظهارنامه انحلال چقدر است؟

مهلت تسلیم اظهارنامه انحلال چقدر است؟مهلت تسلیم اظهارنامه انحلال بستگی به نوع اظهارنامه ای دارد که باید ارسال نمایید. مهلت ارسال اظهارنامه ماده 114 ق.م.م، قبل از تاریخ برگزاری مجمع تشخیص عمومی جهت انحلال شرکت است. اما مهلت ارسال اظهارنامه ماده116 ق.م.م، شش ماه بعد از تاریخ ثبت آگهی انحلال شرکت در

روزنامه رسمی می باشد.

دقت داشته باشید وظیفه ارسال اظهارنامه ماده 114 ق.م.م برعهده مدیر یا مدیران تصفیه نیست. بلکه این اظهارنامه باید توسط آخرین مدیران شرکت در دوره عملیاتی صورت گیرد. اما تسلیم اظهارنامه ماده 116 ق.م.م که شش ماه بعد از انحلال شرکت است، بر عهده مدیر یا مدیران تصفیه می باشد.

چه کسی مسئول تنظیم و ارسال اظهارنامه انحلال است؟

مسئول تهیه و تنظیم اظهارنامه انحلال مستقیما بر عهده مدیر یا مدیرا تصفیه شرکت های منحل شده است. دقت کنید مدیر تصفیه نسبت به شخصیت حقوقی مسئولیتی تضامنی دارد. سازمان امور مالیاتی هم شخصیت حقوقی را به عنوان مودی حقوقی و هم مدیر را به عنوان مودی قلمداد می کند. بنابراین سازمان امور مالیاتی می تواند هم از شرکت و هم از مدیر تصفیه آن مالیات را اخذ کند. بنابراین مسئولیت مدیر تصفیه، مسئولیت بسیار مهمی است که هر کسی از عهده انجام آن بر نمی آید.

مدارک لازم برای ارسال اظهارنامه انحلال به اداره مالیات

برای رسیدگی به اظهارنامه انحلال، ارائه اسناد و مدارک لازم به همراه این اظهارنامه الزامی است. بدون این ضمائم، سازمان امور مالیاتی نمی تواند بررسی های لازم را برای اظهارنامه انحلال انجام دهد. مدارک لازم برای تسلیم اظهارنامه شرکت منحل شده به شرح زیر هستند:

  • اطلاعات هویتی کامل شرکت
  • مدارک شناسایی کامل مدیر یا مدیران تصفیه و اعضای شرکت شامل کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آگهی آخرین تغیرات شرکت
  • آگهی ثبت انحلال شرکت
  • صورتجلسه مجمع عمومی که به امضای تمامی اعضا و مدیر یا مدیران تصفیه رسیده باشد.
  • کارت اقتصادی

تفاوت اظهارنامه انحلال با اظهارنامه آخرین دوره عملیات شرکت

دقت داشته باشید که اظهارنامه های ماده 114 ق.م.م با اظهارنامه های ماده 116 ق.م.م کاملا با هم متفاوت هستند. اظهارنامه آخرین دوره عملیاتی شرکت مربوط به زمانی می باشد که شرکت هنوز منحل نشده است. همچنین این اظهارنامه توسط آخرین مدیران شخصیت حقوقی ارسال می شود.

اما اظهارنامه ماده 116 ق.م.م باید شش ماه بعد از انحلال در فرم مخصوص تعین شده توسط سازمان امور مالیاتی ارسال شود. همچنین مسئول ارسال آن مدیر تصفیه شرکت است. بنابراین این دو اظهارنامه بسیار با هم متفاوت هستند. اما ارسال هر دو برای انحلال شرکت الزامی است.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال شرکت توسط سازمان امور مالیاتی پرداختیم. همچنین انواع این اظهارنامه ها را معرفی کردیم. مهلت رسیدگی به اظهارنامه انحلال نهایتا 15 ماه بعد از ارسال آن می باشد. سازمان امور مالیاتی موظف است خارج از نوبت به این اظهارنامه رسیدگی کند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان