جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر

جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر

طبق ماده 147 قانون کار تمامی کارفرمایان موظف به بیمه کردن کارگران خود و پرداخت حق بیمه آن ها به سازمان تامین اجتماعی هستند. پوشش بیمه یکی از بهترین مزایایی است که همه کارگران حق دارند از آن بهره مند باشند. اما گاهی مواقع برخی از کارفرماها به دلایل مختلف از بیمه کردن کارگران خود می پرهیزند.

در این حالت کارفرما مغایر قانون عمل کرده و کارگر می تواند بابت دریافت حق و حقوق خود از وی شکایت کند. در این حالت قانون کارفرما را جریمه کرده و وی را ملزم به پرداخت حق بیمه کارگر خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر را محاسبه کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد جریمه عدم پرداخت بیمه فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما

جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرماطبق ماده 183 قانون کار، کارفرمایانی که از بیمه کردن کارگران خود اجتناب می ورزند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شوند. جریمه نقدی در نظر گرفته شده برای کارفرمایان در جهت تشویق آن ها برای پرداخت حق بیمه کارگران است. میزان جریمه عدم پرداخت حق بیمه بسیار بیشتر از مبلغ حق بیمه می باشد.

به همین دلیل کارفرمایان ترجیح می دهند که حق بیمه را پرداخت کنند تا با مشکلات ناشی از آن مواجه شوند. مورد دیگری که وجود دارد، شکایت کارگر از کارفرما است. اگر کارفرما نسبت به پرداخت حق بمیه کارگر اجتناب بورزد، کارگر می تواند از وی شکایت کرده و حق و حقوق خود را بطلبد. در این صورت کارفرما ملزم به جبران خسارت کارگر نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:هلدینگ ساختمانی چیست؟

جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

به صورت کلی جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر می تواند 2 الی 10 برابر میزان حق بیمه کارگر باشد. یعنی کارفرمایی که حق بیمه را پرداخت نمی کند، در نهایت مجبور است 2 الی 10 برابر آن را به عنوان جریمه پرداخت کند. جریمه نقدی هر ماه عدم پرداخت حق بیمه کارگر به شرح زیر خواهد بود:

  • تا مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۷ درصد تمام یا کسر بدهی پرداخت‌نشده همان ماه.
  • از مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه.
  • از مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۷ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه.
  • از مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال به بالا بدهی ماهانه معادل ۲۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه.

مسلما هر چقدر بدهی پرداختی ماهانه بیشتر باشد، میزان جریمه کارفرما نیز بیشتر خواهد بود. این میزان جریمه از 7 درصد تا 22 درصد متغیر است. کارفرما در صورت جریمه شدن باید تمام مبلغ جریمه را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

آیا میزان جریمه برای ماه های مختلف با هم فرق می کند؟

آیا میزان جریمه برای ماه های مختلف با هم فرق می کند؟مسلما بله. جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر به این بستگی دارد که حق بیمه چه ماهی پرداخت نشده است. به عبارتی دیگر، نرخ حق بیمه و جریمه آن برای ماه های 29 روزه، 30 روزه و 31 روزه با هم فرق می کند. حق بیمه برای ماه های 31 روزه معادل 2.911.517 تومان و برای ماه های 30 روزه معادل 2.839.855 تومان است. نرخ جریمه برای هر یک از ماه ها در سال 1403 به شرح جدول زیر می باشد:

ماه مبلغ جریمه (تومان)
31 روزه 10.474.332
30 روزه 8.519.625
29 روزه 1.662.127

بنابراین با توجه به این مبلغ می توان دریافت که جریمه عدم پرداخت حق بیمه برای هر ماه چقدر می باشد. همچنین با جمع بندی این مبلغ می توان جریمه یک سال و دوسال بیمه نکردن کارگر را به راحتی محاسبه کرد.

آیا بیمه کردن کارگر توسط کارفرما الزامی است؟

بله. تمامی کارفرمایان طبق قانون موظف هستند که تمامی کارگران خود را بیمه کنند. مبلغ حق بیمه معادل 30 درصد از حقوق دریافتی کارگر است. از این 30 درصد، 23 درصد آن توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. اما 7 درصد باقی مانده از حقوق خود کارگر کسر خواهد شد.

بنابراین تمامی کارگران می توانند از حقوق و مزایای داشتن بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. البته توجه داشته باشید زمانی می توان درخواست بیمه داشت که رابطه کارگر- کارفرمایی برقرار باشد. در غیر این صورت کارفرما الزامی برای بیمه کردن فرد نخواهد داشت.

آیا ممکن است کارفرما به حبس محکوم شود؟

آیا ممکن است کارفرما به حبس محکوم شود؟بله. اگر کارفرما از پرداخت حق بیمه و جریمه امتناع ورزیده و جهت جبران خسارت اقدام نکند، قانون می تواند وی را به حبس محکوم کند. این حبس از سه ماه تا یک سال متغیر است. اگر کارگر از کارفرما جهت جبران خسارت شکایت کند، قوه قضاییه مسئول رسیدگی به این پرونده خواهد بود. بنابراین امکان حبس کارفرما نیز وجود دارد.

همچنین جریمه های بیمه به عنوان بدهی های کارفرما در نظر گرفته می شوند. در نتیجه پرداخت بدهی ها نیز الزامی است. مرجع رسیدگی به تمامی شکایات مربوط به بیمه، سازمان تامین اجتماعی می باشد.

جبران خسارت کارفرما برای کارگر چگونه است؟

کارگرهایی که در به دلیل نداشتن پوشش بیمه دچار خسارت شده اند، می توانند برای جبران خسارت و جریمه از کارفرمای خود شکایت کنند. مثلا فرض کنید کارگر دچار بیماری، حادثه و یا آسیب جدی در محل کار می شود.

در صورت نداشتن بیمه نمی توانند از پوشش ها و کمک هزینه های آن بهره ببرد. بنابراین خود مجبور است تمامی هزینه های درمانی را بپردازد. در این حالت کارگر با شکایت از کارفرما می تواند وی را مجبور به جبر ان خسارت کند. خسارت می تواند مادی و معنوی باشد.

چگونه کارفرما را برای عدم پرداخت بیمه جریمه کنیم؟

کارگران برای جریمه کردن کارفرمای خود می توانند هم به صورت حضوری و هم به صورت از وی شکایت کنند. کارگر برای شکایت حضوری ابتدا باید تمامی مدارک و اسناد مربوطه را جمع آوری کند. در واقع این اسناد و مدارک جهت اثبات وجود رابطه کارگر- کارفرمایی با شخص کارفرما است. سپس با در دست داشتن این مدارک می تواند به یکی از شعب اداره تامین اجتماعی مراجعه کرده و با تکمیل فرم هایی، دادخواست شکایت را ثبت نماید.

در روش آنلاین فرد باید به آدرس https://prkar.mcls.gov.ir/Login مراجعه کرده و ثبت نام و احراز هویت انجام دهد. سپس با ورود به سامانه، امکان تکمیل فرم دادخواست شکایت از کارفرما وجود دارد. دقت داشته باشید که اطلاعات این فرم را دقیقا مطابق اسناد و مدارکی که جمع آوری کرده اید باید تکمیل کنید. در غیر این صورت دادخواست شما رد خواهد شد.

برای شکایت علیه کارفرما روش حضوری بهتر است یا آنلاین؟

فرقی نمی کند برای شکایت از کارفرما و جریمه کردن او از چه راهی اقدام می کنید، چرا که در هر صورت جلسه دادرسی برگزار خواهد شد. اما برای تسریع این فرایند بهتر است از طریق آنلاین اقدام نمایید. چرا که این گونه دیگر نیازی نیست برای مراجعه حضوری به اداره تامین اجتماعی اقدام کنید.

اخذ حق بیمه و جریمه از کارفرما چقدر طول می کشد؟

اخذ حق بیمه و جریمه از کارفرما چقدر طول می کشد؟مدت زمان اخذ حق بیمه و جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر از کارفرما به مدت زمان برگزاری جلسه  دادرسی بستگی دارد. بنابراین این روند ممکن است یک ماه الی سه ماه نیز طول بکشد. همچنین اگر کارفرما در جلسات حاضر نشود یا مدارک ناقص و غیرمشهود باشد، این روند طولانی تر نیز خواهد شد.

برای کوتاه کردن روند دادرسی باید مدارک خود را به صورت تمام و کمال آماده کنید. همچنین اگر قرارداد کاری داشته باشید، روند اخذ جریمه و خسارت بسیار آسان تر می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره سایت را پر کنید تا بهتر راهنمایی شوید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر را در ماه های مختلف سال محاسبه کردیم. جهت محاسبه دقیق میزان جریمه و جبران خسارت عدم پرداخت بیمه، با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند به خوبی شما را در روند شکایت از کارفرما و اخذ جریمه راهنمایی کنند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان