جریمه دو سال بیمه نکردن کارگر

آیا میزان جریمه برای ماه های مختلف با هم فرق می کند؟

بر اساس ماده 148 قانون کار، تمامی کارفرمایان ملزم به بیمه کردن کارگران خود هستند. در واقع کارفرمایان باید ماهانه حق بیمه تمامی کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند. حق بیمه شامل 30 درصد از حقوق دریافتی کارگر خواهد شد. از این 30 درصد، 23 درصد آن توسط کارفرما و 7 درصد باقی مانده توسط کارگر پرداخت می شود. اما اگر کارفرما نسبت به پرداخت حق بیمه کارگر اقدام نکند چه اتفاقی می افتد؟

مسلما کارفرما در این حالت با جریمه های نقدی مواجه خواهد شد. چرا که مرتکب جرم شده است. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم جریمه دوسال بیمه نکردن کارگر را محاسبه کنیم. برای انجام مشاوره، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

آیا بیمه نکردن کارگر جریمه دارد؟

آیا بیمه نکردن کارگر جریمه دارد؟طبق ماده 183 قانون کار، کارفرمایانی که کارگران خود را بیمه نکرده و از پرداخت حق بیمه آن ها سرباز می زنند، مشمول جریمه نقدی خواهند شد. بنابراین بله، عدم بیمه کارگر عملی غیرقانونی بوده و کارفرما باید جریمه آن را بپردازد.

جریمه نقدی کارگر به صورت درصدی محاسبه می شود. هر چقدر میزان حق بیمه پرداخت نشده کارگر بیشتر باشد، جریمه کارفرما نیز بیشتر خواهد بود. مثلا جریمه دوسال بیمه نکردن کارگر بیشتر از یک سال بیمه نکردن آن است. کارفرما در این حالت باید علاوه بر پرداخت حق بیمه، جریمه آن را نیز به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

جریمه بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده که جریمه بیمه نکردن کارگر در سال 1403چقدر است؟ این جریمه به صورت درصدی و با توجه به حق بیمه پرداخت نشده محاسبه می شود. به صورت کلی جریمه بیمه نکردن کارگر به میزان 2 الی 10 برابر مبلغ بدهی است. اما این میزان به صورت درصدی نیز محاسبه می شود. درصد جریمه بیمه نکردن کارگر به صورت 7، 12، 17 و 22 می باشد. جریمه نقدی عدم پرداخت حق بیمه در سال 1403 به صورت ماهانه به شرح زیر است:

  • تا مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۷ درصد تمام یا کسر بدهی پرداخت نشده
  • از مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده
  • از مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۷ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده
  • از مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال به بالا بدهی ماهانه معادل ۲۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده

 

محاسبه حق بیمه در ماه های مختلف سال

اگر بخواهید میزان جریمه بیمه نکردن کارگر را محاسبه کنید، ابتدا باید بتوانید حق بیمه هر ماه را مشخص نمایید. جالب است بدانید که حق بیمه ماه های 30 روزه با حق بیمه ماه های 31 روزه تفاوت دارد. بنابراین در محاسبه حق بیمه حتما باید تعداد ماه های 31 روزه و تعداد ماه های 30  روزه را در نظر بگیرید. حق بیمه در ماه های مختلف سال به شرح زیر است:

ماه حق بیمه در ماه های 31 روزه حق بیمه در ماه های 30 روزه
حق بیمه پرداختنی 2.911.517 تومان 2.839.855 تومان

 

دقت داشته باشید که پرداخت 100% حق بیمه بر عهده کارفرما نیست. بلکه تنها 23 درصد از این مقدار باید توسط کارفرما پرداخت شود. 7 درصد دیگر از حقوق کارگر کسر خواهد شد.

محاسبه دوسال جریمه کارفرما برای بیمه

محاسبه دوسال جریمه کارفرما برای بیمهحقوق ماهانه کارگر، میزان حق بیمه پرداختنی او را تعین می کند. حال این سوال پیش می آید که جریمه دوسال بیمه نکردن کارگر چقدر می شود؟ برای این کار ابتدا بادی جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر را طبق ماه های 30 روزه و 31 روزه محاسبه کنیم. در جدول زیر محاسبات مربوط به جریمه یک سال عدم بیمه کارگر آورده شده است.

مدت زمان مجموع حق بیمه
6 ماه 31 روزه 17.469.102 تومان
6 ماه 30 روزه 17.039.130 تومان
کل سال 34.508.232 تومان

 

همان طور که اشاره کردیم، این مبلغ برای جریمه یک سال است. حال برای پرداخت جریمه دوسال اگر نرخ ها تغیر نکنند، می توان این مقدار را دوبرابر کرد. در این حالت مقدار آن می شود: 69.016.464 تومان.

البته در اکثر مواقع ابتدا باید نرخ حقوق پرداختنی مربوط به هر دو سال را محاسبه، سپس آن ها را با هم جمع کرد. مثلا اگر کارفرما حق بمیه سال های 1402 و 1403 را پرداخت نکند. ابتدا باید مجموع حق بیمه هر دو را محاسبه کرده و سپس آن ها را با هم جمع کرد. چرا که نرخ های حق بیمه در هر سال فرق می کنند. حق بیمه هر چقدر که باشد، کارفرما موظف است 2 الی 10 برابر آن را به عنوان جریمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.

دلیل بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما چیست؟

از محاسبه جریمه دوسال بیمه نکردن کارگر که بگذریم، دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شوند یک کارفرما، کارگر خود را بیمه نکند. اولین و مهم ترین دلیل آن را می توان عدم آگاهی کارفرماها دانست. کارفرماها در مورد لزوم بمیه کردن کارگر و غیرقانونی بودن عدم بیمه آن اطلاعات حقوقی کافی ندارند. همنی مورد باعث می شود که در آینده با شکایت، جریمه و پرداخت خسارت به کارگر رو به رو شوند.

دلیل دیگر آن عدم تمایل کارفرماها به پرداخت هزینه بیمه به سازمان تامین اجتماعی است. برخی از کارفرماها بیمه را یک هزینه اضافی و غیر ضروری می دانند. همین مورد باعث شده تا بسیاری از کارفرماها از بیمه کردن کارگران خود امتناع ورزند. در حالی که بهره مندی از مزایای بیمه حق واقعی و غیرقابل انکار کارگران است.

در چه شرایطی بیمه نکردن کارگر جریمه دارد؟

همه کارگران چه آن هایی که دارای قرارداد کاری هستند و چه آن هایی که قرارداد کاری ندارند می توانند از کارفرمای خود شکایت کنند. پس اگر کارفرما بیمه شما را پرداخت نکرده است، در هر شرایطی می توانید از وی شکایت کنید. البته باید کارگر ثابت کند که رابطه کارفرما- کارگری برقرار بوده است. در واقع کارگر باید ثابت کند که برای کارفرای خود کار کرده و هر ماه حقوق دریافت می کند. در غیر این صورت امکان جریمه کردن کارفرما و دریافت حق بیمه از وی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمهمهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه محدودیت زمانی خاصی ندارد. کارگران در هر زمان که بخواهند می توانند جهت عدم پرداخت حق بیمه خود از کارفرما شکایت کنند. البته بهتر است زمان زیادی از عدم پرداخت حق بیمه کارگر نگذشته باشد.

آیا ممکن است جریمه کارفرما حبس باشد؟

در مواردی برخی از کارفرماها علاوه بر پرداخت جریمه بیه نکردن کارگر، ممکن است به حبس نیز محکوم شوند. اگر میزان بدهی های بیمه کارفرما بسیار بالا بوده و او از پرداخت حق بیمه و جریمه خودداری کند، احتمالا با حبس مواجه خواهد شد. چرا که عدم پرداخت بیمه کارگر غیرقانونی بوده و جرم محسوب می شود. این حبس از 3 ماه تا یک سال متفاوت است.

آیا کارگر می تواند خسارت دریافت کند؟

بله. در صورتی که کارگر به دلیل عدم بیمه کارفرما دچار خسارت های مالی، جسمی و روحی شده باشد، می تواند درخواست خسارت کند. مثلا اگر کارگر به دلیل بیماری از کار افتاده باشد یا دچار حادثه شود، بیمه از او حمایت نخواهد کرد. چرا که حق بیمه او توسط کارفرما پرداخت نشده است. در این حالت پرداخت تمامی هزینه های درمان بر عهده خود کارگر خواهد بود. حتی اگر کارگر حین کار فوت کند و فاقد بیمه باشد، وارثان وی می توانند از کارفرما شکایت کرده و خسارت خود را دریافت کنند.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به جریمه دوسال بیمه نکردن کارگر و میزان حق بیمه آن پرداختیم. اگر قصد شکایت از کارفرمای خود و جریمه کردن وی را دارید، اصلا نگران نباشید. چرا که کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می توانند به صورت کامل شما را راهنمایی کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان