همه چیز درباره اینتاکد مالیاتی

اینتاکد مالیاتی

یکی از سوالات مهمی که ذهن بسیاری از مودیان و صاحبان مشاغل را مشغول می کند، اینتاکد مالیاتی است. احتمالا بارها از مشاوران مالیاتی شنیده اید که کد مالیاتی یا اینتاکد برای فعالیت قانونی و پرداخت مالیاتی باید تعین شود. این کد به سازمان امور مالیاتی کمک می کند تا بتوان مودیان مشاغل مختلف را دسته بندی کرده و مالیات مناسبی برای آن ها تعیین کند.

مدیریت کسب و کارها و شناسه دار کردن همه آن ها از طریق ارائه این کد قابل انجام است. در واقع درصدهای مربوط به سود فعالیت این مشاغل توسط همین کد تعین خواهند شد. بنابراین اینتاکد مالیاتی اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی و بررسی همه جانبه این کد بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرغ وقت با شما تماس گیرد.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اینتا کد مالیاتی چیست؟

اینتا کد مالیاتی چیست؟اینتاکد یک کد مالیاتی است که به دسته بندی های مشخصی از مشاغل اختصاص داشته و ضرایب و درصدهای خاصی دارد. این شناسه از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به فعالیت های اقتصادی و کسب و کارهای مختلف داده می شود. داشتن این کد برای افرادی که پرونده مالیاتی دارند بسیار ضروری است.

کاربرد اصلی اینتاکد جهت تخمین درصد سود کسب و کارها به صورت تخمینی است. یعنی هر شغل کد مشخصی داشته و مودی باید کد خود را در سامانه مودیان وارد کند. سازمان امور مالیاتی طبق این کد، میزان سود کسب و کار مدنظر را تخمین زده و مالیات را برای آن در نظر می گیرد.

مثلا اینتاکد مربوط به فروش عسل در قالب خرده فروشی به صورت 2020143 است. برای هر شغل، یک اینتاکد وجود دارد که شامل صدها کد مختلف است.

اهمیت فعال نمودن اینتاکد مالیاتی

فعال نمودن اینتاکد مالیاتی و استفاده از آن در پرونده مالیاتی بسیار مهم است. دقت داشته باشید تمامی کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی باید کد مخصوص به فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. داشتن کسب و کار و فعالیت اقتصادی بدون این کد جرم محسوب شده و دارای پیگرد قانونی است. بنابراین تمامی مودیان لازم است حتما نسبت به وارد نمودن کد دقیق خود اقدام کنند.

مورد دیگر بهره مندی از تخفیفات و معافیت های مالیاتی و کاهش میزان مالیات با این کد است. بنابراین همه مودیان سازمان امور مالیاتی باید جهت فعال نمودن این کد در پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی کدامند؟

موارد استفاده از اینتاکد مالیاتی

شاید برای شما هم سوال باشد که با وجود ارائه مدارک مالی و تسلیم اظهارنامه، دیگر چه نیازی به تخمین مالیات از طریق اینتاکد است؟ درست است که تمامی مودیان باید کد مربوط به خود را در پرونده مالیاتی مشخص کنند. اما برای همه مودیان تضمین مالیات از طریق این کد صورت نمی گیرد. بلکه موارد استفاده از اینتاکد به شرح زیر هستند:

  • زمانی که هزینه های مربوط به بهای تمام شده کالا از سوی سازمان مالیاتی غیرقابل قبول واقع شوند، سازمان مالیاتی از این کد بهره می برد.
  • اگر اشخاص حقیقی از تبصره ماده 100 استفاده کرده و مدارک کاملی ارائه ندهند، مالیات با این کد محاسبه می شود.
  • اگر مودی نسبت به ارائه اسناد و مدارک مالی خود به سازمان امور مالیاتی اقدام نکند، سازمان با این کد مالیات او را تخمین می زند.
  • اشخاصی که برای تعین مالیات خود، اظهارنامه مالیاتی یا اظهارنامه برآوردی ارائه نمی دهند.

مشخصات اینتاکد مالیاتی

مشخصات اینتاکد مالیاتیبرای آنکه بهتر با اینتاکد مالیاتی آشنا شوید، لازم است در مورد مشخصات و ویژگی های آن بیشتر بدانید. در ادامه مهم ترین ویژگی های این کد مالیاتی را ذکر خواهیم کرد.

  • این کد 7 رقمی بوده و برای هر شغل یا کسب و کار رقم متفاوتی دارد.
  • اینتاکد دارای سود فعالیت و نسبت به سود ناویژه است که برای هر کسب و کار متفاوت می باشد.
  • این کد برای مدیریت مشاغل به صورت جزئی تعریف شده و ساختاری مشابه طبقه بندی کد آیسیک یا ISIC دارد.
  • مقادیر و درصدهای مربوط به هر شغل توسط اداره دارایی مشخص می شوند.
  • آخرین نسخه ارائه شده از اینتاکدهای مربوط به کسب و کارهای مختلف به سال 1401 بازمیگردد. این کد تنها برای درج در پرونده مالیاتی کاربرد دارد.
  • اگر چندین فعالیت اقتصادی دارید، برای هر کدامشان باید از اینتاکد مخصوص آن استفاده کنید. پرونده مالیاتی هر کسب و کار با کسب و کار دیگر متفاوت است.

چه کسانی باید اینتاکد داشته باشند؟

تمامی افرادی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان مودی شناخته می شوند، به اینتاکد مالیاتی نیاز دارند. در واقع برای ایجاد پرونده مالیاتی در سامانه مودیان، به این کد نیاز خواهید داشت. همچنین تمامی مودیانی که از تبصره ماده 100 برای پرداخت مالیات بهره می برند، باید این کد را داشته باشند.

چرا که سازمان امور مالیاتی میزان سود حاصل از فروش آن ها را بر اساس این کد مشخص خواهد کرد. درصد سود تعیین شده برای هر کسب و کار یا شغل متفاوت است. در واقع مودیان به جای آن که عنوان شغل خود را وارد کنند، کد مربوط به آن را درج خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: جریمه عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی

انواع اینتاکد مالیاتی در سامانه مودیان

مشاغل در اینتاکد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. این مشاغل شامل مشاغل خدماتی، بازرگانی و تولیدی خواهند شد. در هنگام انتخاب این کد در پرونده مالیاتی ابتدا لازم است دسته مشاغل خود را انتخاب کنید. مثلا اگر تولیدکننده هستید دسته تولیدی و اگر کار خدماتی انجام می دهید وارد بخش مشاغل خدماتی شوید. امورات بازرگانی نیز شامل خرید و فروش کالا و واردات و صادرات خواهند شد. بنابراین یکی از مهم ترین بخش های تکمیل کردن پرونده مالیاتی، انتخاب اینتاکد مناسب برای کسب و کار مدنظر است.

درصد فعالیت اینتاکد چقدر است؟

درصد فعالیت اینتاکد چقدر است؟نسبت فعالیت اینتاکد، اعدادی هستند که در مجموع فروش مودیان ضرب خواهد شد. درصد فعالیت این کد برای هر شغلی با هم فرق می کند. مثلا اگر شما مشغول به خرده فروشی کیف و کفش باشید، کداینتای شما 2110073 خواهد بود. نسبت سود فعالیت این کد 13 درصد است.

در حالی که اگر شما همین شغل را به صورت فروشگاه اینترنتی داشته باشید، کد آن 226073 بوده و درصد سود فعالیت آن 3.7 خواهد بود. بنابراین مورد اول باید نسبت به مورد دوم مالیات بیشتری پرداخت نماید. چرا که درصد سود فعالیت آن بیشتر است.

نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی چگونه است؟

برای استفاده از اینتاکد ابتدا باید این کد را از سامانه مودیان دریافت نمایید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا وارد سایت https://register.tax.gov.ir/Pages/Login شده و در کادرهای سمت چپ اطلاعات خود را وارد کنید. با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود شوید.
  2. در این صفحه بر روی گزینه نمایش و ویرایش اطلاعات کلیک کنید.
  3. بر روی سربرگ فعالیت ها کلیک کرده و در این صفحه گزینه افزودن فعالیت اقتصادی جدید را انتخاب کنید.
  4. در صفحه به نمایش داده شده، در کادر اول عنوان شغل خود را وارد کنید و گزینه جستجو را بزنید.
  5. سپس از منوی جستجو، گزینه مربوط به شغل خود را انتخاب نمایید. در این صورت شغل شما به صورت خودکار توسط سامانه مشخص خواهد شد.
  6. سپس در کادرهای بعدی شرح حال فعالیت و درصد فعالیت را وارد کنید. سپس گزینه ثبت را بزنید. در این صورت یک اینتاکد مالیاتی برای شغل شما در نظر گرفته می شود.

فعال نمودن اینتاکد با موسسه ثبت خوارزمی

بسیاری از مودیان در فعال کردن اینتاکد مالیاتی خود با مشکل مواجه می شوند. اگر شما نیز نمی توانید این کد را در سامانه مودیان فعال کنید، اصلا نگران نباشید. زیرا با یک تماس با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می توانید در کمترین زمان ممکن این کد را فعال نمایید. همچنین می توانید فرم مشاوره سایت را پر کنید تا مشاوران حقوقی خودشان با شما تماس گیرند.

جمع بندی

داشتن اینتاکد مالیاتی برای پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات لازم است. بنابراین تمامی مشاغل خدماتی، بازرگانی و تولیدی ملزم به داشتن این کد هستند. از طریق سامانه مودیان می توانید به راحتی اینتاکد مربوط به حرفه خود را فعال کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان