اطلاعاتی در مورد مجوز تولید مواد غذایی خانگی

مجوز تولید مواد غذایی خانگی

مجوز تولید مواد غذایی خانگی، مجوزی است که به متقاضیان کسب و کارهای خانگی در زمینه تولید انواع مواد غذایی ارائه می شود. در گذشته بیشتر افراد به دنبال انجام مشاغل دولتی و رسمی خارج از منزل بودند. اما در گذر زمان، مشاغل خانگی توانستند نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کنند. به همین دلیل امروزه توجه همگان معطوف به مشاغل خانگی و سهم آن ها در اقتصاد جهانی شده است.

به صورتی که امروزه بیشتر افراد در منزل اقدام به کسب درآمد می کنند. اما آیا مشاغل خانگی به مجوز نیاز ندارد؟ مدارک و شرایط لازم برای اخذ مجوز مشاغل خانگی کدامند؟ در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل مجوز تولید مواد غذایی خانگی و اخذ آن خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کرده تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

منظور از تولید مواد غذایی خانگی چیست؟

منظور از تولید مواد غذایی خانگی چیست؟مجوز تولید مواد غذایی خانگی به متقاضیانی داده می شود که در محل منزل مسکونی خود مشغول به تولید مواد غذایی هستند. البته تولید مواد غذایی شامل تولید، آماده سازی یا بسته بندی مواد غذایی نیز خواهد شد. محل کار این افراد، آشپزخانه آن هاست که انواع مواد غذایی را در آن تولید کرده و از طریق روش هایی به فروش می رسانند.

امروزه فضای مجازی و اینترنت به محل مناسبی برای فروش مواد غذایی خانگی و کسب مشتری های جدید بدل شده است. به همین دلیل اکثر این افراد از طریق فضای مجازی اقدام به فروش مواد غذایی خانگی می کنند.

مجوز تولید مواد غذایی خانگی چیست؟

تمامی مشاغل خانگی که در زمینه تولید و بسته بندی مواد غذایی فعالیت دارند، باید جهت اخذ مجوز از ارگان های مربوطه اقدام کنند. مجوز تولید مواد غذایی خانگی مجوزی است که از سوی دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی صادر می شود. این دبیرخانه زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می کند.

فعالان مشاغل خانگی با استفاده از این مجوز می توانند به صورت رسمی و قانونی فعالیت خود را ادامه دهند. همچنین صاحبان مشاغل خانگی با اخذ این مجوز باید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند. البته در مواردی می توان از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی نیز بهره برد.

مزایای دریافت مجوز تولید مواد غذایی خانگی

مزایای دریافت مجوز تولید مواد غذایی خانگیاخذ مجوز تولید مواد غذایی مزایای زیادی برای دارندگان این مجوز به دنبال دارد. به همین دلیل بیشتر فعالان این حوزه اخذ مجوز و انجام فعالیت رسمی را ترجیح می دهند. مهم ترین مزایای اخذ مجوز تولید مواد غذایی خانگی به شرح زیر هستند.

  • با اخذ این مجوز از حمایت های هر چه بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهره مند خواهید شد.
  • می توانید از تسهیلات بانکی همانند وام های قرض الحسنه، صندوق مهر امام رضا (ع) و … بهره ببرید.
  • امکان فعالیت در بازارچه های محلی شهرداری، ارائه محصولات در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها، کافه ها رستوران ها برای شما به وجود می آید.
  • عضویت در شرکت سهامی خاص خوشه ای تخصصی کسب و کار خانگی
  • برخورداری از بیمه مشاغل خانگی
  • بهره مندی از تعرفه های ویژه مشاغل خانگی همانند هزینه مصرف سوخت، آب، برق و …
  • بهره مندی از معافیت های مالیاتی و پرداخت عوارض تجاری و اداری

انواع ثبت نام برای اخذ مجوز تولید مواد غذایی خانگی

ثبت نام برای اخذ مجوز تولید مواد غذایی خانگی به سه شیوه امکان پذیر است: ثبت نام متقاضی مستقل، ثبت نام متقاضی تحت پوشش فرد پشتیبان و ثبت نام متقاضی پشتیبان. در هنگام ثبت نام برای اخذ مجوز باید یکی از این سه موارد را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید. حال برای ان که بهتر با این سه شیوه آشنا شوید هر کدام را مختصرا معرفی خواهیم کرد.

ثبت نام مستقل برای افرادی است که خودشان صفر تا صد تولید، بسته بندی و فروش مواد غذایی را انجام می دهند. در واقع این افراد نه کارفرما هستند و نه زیر نظر فرد دیگری کار می کنند. بنابراین فعالیت آن ها کالا مستقل است.

ثبت نام تحت پوشش فرد پشتیبان برای افرادی است که زیر نظر یک پشتیبان به عنوان کارفرما فعالیت می کنند. این افراد هنوز حرفه و تجربه لازم برای راه اندازی کسب و کار مستقل خود را ندارند. بنابراین لازم است فرد دیگری در قالب پشتیبان از آن ها حمایت کند.

ثبت نام متقاضی پشتیبان برای اشخاصی است که در قالب شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان کارفرما و حامی فعالیت می کنند. این شغل با حرفه و تجربه بالایی که در این زمینه دارد، مسئول پشتیبانی از مشاغل خانگی می باشد. پشتیبان می تواند در تمامی مراحل تهیه مواد اولیه، تولید محصول، بسته بندی، توزیع و فروش آن به فرد تحت پوشش خود کمک کند.

در هنگام ثبت مجوز تولید مواد غذایی خانگی حتما باید از میان این سه روش، یکی را انتخاب کنید. چرا که مراحل اخذ مجوز برای هر کدام تا حدودی با هم متفاوت هستند.

شرایط لازم برای اخذ مجوز تولید مواد غذایی خانگی

شرایط لازم برای اخذ مجوز تولید مواد غذایی خانگیبرای آنکه بتوانید مجوز تولید مواد غذایی خانگی را دریافت کنید باید یکسری شرایط ویژه را داشته باشید. بدون این شرایط امکان اخذ مجوز وجود نخواهد داشت.

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل 20 سال سن
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی
  • حضور و اقامت در محل اجرای طرح برای افراد مستقل
  • داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط برای اشخاص پشتیبان
  • داشتن توان اجرایی جهت تولید و ارائه محصولات و خدمات
  • تامین حداقل 20 درصد از سرمایه اولیه برای افراد پشتیبان
  • داشتن گواهی سلامت که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
  • گواهی آموزش و مهارت در زمینه مدنظر
  • اخذ گواهینامه معتبر دوره اصول بهداشت مواد غذایی و دوره اصول بهداشت فردی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • مکان مورد فعالیت محدود به آشپزخانه واحد مسکونی بوده و تمامی ابزار آلات و تجهیزات برای کار شخصی باشند.
  • عرضه محصولات تنها در شهر مورد فعالیت متقاضی مجاز است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز تولید مواد غذایی خانگی

جهت اخذ مجوز تولید مواد غذایی، باید مدارک خود را به سازمان های مربوطه ارائه دهید. بدون ارائه این مدارک امکان اخذ مجوز برای هیچ متقاضی وجود نخواهد داشت. تمامی این مدارک باید به صورت کامل جمع آوری شده و ارائه گردند.

  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای افراد پشتیبان
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
  • کارت مهارت مرتبط با رشته مورد تقاضا
  • کد اقتصادی اشخاص حقیقی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای اخذ مجوز تنها کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت بسته بندی+ مدارک و مجوزهای لازم

سامانه دریافت مجوز تولید مواد غذایی خانگی کدام است؟

سامانه دریافت مجوز تولید مواد غذایی خانگی، سامانه دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به آدرس https://mkh.mcls.gov.ir/ است. از طریق این سامانه می توانید جهت اخذ انتخاب نوع متقاضی و طی مراحل اخذ مجوز به راحتی اقدام نمایید. همچنین برای اخذ مجوز می توانید به درگاه ملی مجوزهای کشور که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می کند، مراجعه نمایید. تمامی مجوزهای لازم برای کسب و کارهای خانگی از طریق این درگاه قابل دریافت خواهند بود.

مدت زمان صدور مجوز تولید مواد غذایی خانگی چقدر است؟

بعد از آنکه درخواست اخذ مجوز تولید مواد غذایی خانگی را تکمیل کردید اخذ مجوز ممکن است ده روز طول بکشد. در طی این ده روز کارشناسان پرونده درخواست اخذ مجوز شما را بررسی خواهند کرد. در صورت تایید درخواست، می توانید جهت دریافت مجوز اقدام نمایید.

جهت اخذ مجوز مشاغل خانگی در کوتاه ترین زمان ممکن حتما با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید. کارشناسان می توانند مجوز مورد نیازتان را در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما اخذ کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل مجوز تولید مواد غذایی خانگی و مزایای دریافت این مجوز پرداختیم. همچنین شرایط و مدارک لازم برای اخذ این مجوز را توضیح دادیم. از طریق درگاه ملی مجوزها می توانید برای اخذ مجوز مدنظر خود اقدام نمایید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان