پروانه بهره برداری بهداشت

صدور پروانه بهره برداری بهداشت برای برخی از کسب و کارهایی که به صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط هستند، الزامی است. برخی از کارخانه ها و کارگاه ها به صورت مستقیم به تولید، بسته بندی، نگهداری، عرضه و فروش اقلام خوراکی یا مصرفی می پردازند. حال این اقلام می توانند اقلام مواد غذایی، دارو، وسایل بهداشتی و … باشند. بنابراین فرقی نمی کند شرکت شما در زمینه تولید دارو فعالیت دارد یا تولید و بسته بندی مواد غذایی؛ چرا که در هر صورت باید پروانه بهره برداری بهداشت برای آن صادر شود.

در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی پروانه بهره برداری بهداشت، مدارک لازم برای صدور آن و مهلت اعتبار آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پروانه، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شماره شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

پروانه بهره برداری بهداشت چیست؟

پروانه بهره برداری بهداشت چیست؟پروانه بهره برداری بهداشت یکی از انواع پروانه های بهداشتی می باشد. این مجوز با استناد به مواد ۷،۸، ۹، ۱۴ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی و آئین نامه های اجرائی صادر می شود. این مجوز به مجموعه این اجازه را می دهد تا محصول خود را با مشخصات و شرایط تاییدشده تولید کرده و به بازار عرضه کند.

انواع پروانه های بهداشت عبارتند از: پروانه تاسیس، پروانه مسئول فنی، پروانه بهره برداری و پروانه ساخت. اخذ پروانه های تاسیس و مسئول فنی برای دریافت پروانه بهره برداری الزامی و پیش نیاز هستند. یعنی قبل از آن که جهت اخذ پروانه بهره برداری بهداشت اقدام کنید، باید پروانه تاسیس و مسئول فنی را اخذ کرده باشید.

مرجع صادرکننده پروانه بهره برداری بهداشت

مرجع صادر کننده پروانه بهره برداری بهداشت، سازمان غذا و دارو است. این سازمان یکی از زیرمجموعه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد. تمامی مجوزهای مربوط به تولید اقلام خوراکی، بهداشتی و دارویی بادی زیر نظر این وزارت خانه تولید و عرضه شوند.

در غیر این صورت هر گونه فعالیت مجموعه غیرقانونی بوده و با جریمه سنگین همراه است. مجموعه هایی که بدون پروانه بهداشت اقدام به تولید و پخش اقلام خوراکی، بهداشتی یا دارویی می کنند، پلمپ خواهند شد. جهت اخذ این مجوز حتما باید شرایط بهداشتی لازم را رعایت کنید. این پروانه هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی صادر می شود.

تفاوت پروانه بهره برداری بهداشت با پروانه ساخت بهداشت

تفاوت پروانه بهره برداری بهداشت با پروانه ساخت بهداشتپروانه بهره برداری بهداشت و پروانه ساخت بهداشت هر دو متعلق به وزارت بهداشت هستند. اما این دو مجوز با هم فرق دارند. پروانه بهره برداری اصولا قبل از پروانه ساخت صادر می گردد و به نوعی پیش نیاز آن محسوب می شود. پروانه بهره برداری برای کل شرکت و تمامی محصولات آن به صورت یکجا صادر می گردد. بنابراین نیازی نیست این پروانه را به صورت جداگانه برای تمامی محصولات شرکت اخذ کنید.

این درحالیست که پروانه ساخت تنها مختص به یکی از محصولات شرکت می باشد. مثلا اگر یک شرکتی دارویی بخواهد انواع مختلفی از داروها را تولید کند، باید برای تولید هر کدام از آن ها پروانه ساخت اخذ کند.

بیشتر بخوانید:صفر تا صد فرم درخواست پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری بهداشت با شناسه نظارت کارگاهی بهداشت چه فرقی دارد؟

بسیاری از افراد پروانه بهره برداری بهداشت را با شناسه نظارت کارگاهی بهداشت یکی می دانند. گر چه هدف صدور هر دو این مجوز یکی است. اما تا حدودی تفاوت هایی با هم دارند.

پروانه بهره برداری بهداشت معمولا برای کارخانه های بزرگ در شهرک های صنعتی صادر می شود. بنابراین برای مقیاس های گسترده و بزرگ کاربرد دارد. در حالی که شناسه نظارت کارگاهی بیشتر برای کارگاه ها و تولیدی های کوچکتر در حومه شهری صادر می گردد.

شناسه نظارت کارگاهی بهداشت همان اعتبار پروانه بهره برداری بهداشت را دارد. اما با این تفاوت این شناسه تنها در مقیاس های کوچک تر صادر می شود. همچنین مجوز نظارت کارگاهی تنها تولید و عرضه یکسری از محصولات خاص را در بر می گیرد. اما پروانه بهره برداری بهداشت اینگونه نیست و بدون محدودیت کار می کند. برای کارگاه های کوچک و مشاغل خانگی، اخذ شناسه نظارت کارگاهی بهداشت مناسب تر است.

مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری بهداشت

جهت اخذ پروانه بهره برداری بهداشت برای افراد حقیقی و حقوقی لازم است مدارک زیر را آماده و ارائه دهید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • کلیه مدارک هویتی شخص حقوقی همانند اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، اظهارنامه و …
  • کلیه مدارک هویتی افراد حقیقی و اعضای شرکت همانند شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و …
  • کلیه مدارک مربوط به اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و اعضای صاحب امضای مجاز شرکت
  • ثبت نام تجاری و آگهی روزنامه رسمی جهت ثبت برند و نام
  • ارائه پروانه تاسیس بهداشت
  • پروانه مسئول فنی (به نام یک نفر با رشته تحصیلی مرتبط)
  • تکمیل و ارائه فرم های مربوط به سازمان غذا و دارو
  • طراحی اتیکت و برچسب و بسته بندی محصول
  • بستن قرارداد با یکی از آزمایشگاه های مورد تایید سازمان غذا و دارو
  • تحویل فرم های gmp بهداشت
  • تحویل فرم های psps

نکات مهم اخذ پروانه بهره برداری بهداشت

اگر قصد اخذ پروانه بهره برداری بهداشت را دارید، حتما باید نکات زیر را بدانید.

  • به ازای هر نام تجاری، یک عدد پروانه بهره برداری بهداشت صادر می گردد. بنابراین برای چندین عدد نام تجاری، باید پروانه بهره برداری به صورت جداگانه اخذ گردد.
  • بعد از اتمام مهلت پروانه بهره برداری، اعتبار آن ساقط می گردد. بنابراین هر گونه فعالیت مجموعه نیز در جهت تولید یا عرضه غیرقانونی خواهد بود.
  • دارنده پروانه بهره برداری حق واگذاری پروانه به شخص دیگری را نخواهد داشت.
  • تولید فرآورده و عرضه آن باید دقیقا مطابق شرایط مورد تایید وزارت بهداشت صورت گیرد. در غیر این صورت دارنده پروانه بهره برداری متخلف محسوب می شود.

نحوه صدور پروانه بهره برداری بهداشت

نحوه صدور پروانه بهره برداری بهداشتبرای صدور پروانه بهره برداری بهداشت باید به سامانه صدور پروانه ها و مدیریت اطلاعات موسسات به آدرس https://parvaneh.behdasht.gov.ir مراجعه کنید. این سامانه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعلق دارد. برای استفاده از سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و به عضویت سامانه در بیایید.

بعد از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور به شما داده می شود. وارد قسمت ورود سامانه شده و نام کاربری و رمز عبور خود را بزنید. سپس با وارد شدن به سامانه، درخواست صدور پروانه بهره برداری بهداشت را ثبت کنید. برای این کار باید اطلاعات کامل در مورد مجموعه مدنظر و شرایط تولید و عرضه محصولات را ارائه دهید.

مدت اعتبار پروانه بهره برداری بهداشت چقدر است؟

مدت اعتبار پروانه بهره برداری بهداشت به مدت یکسال است. دارندگان پروانه باید قبل از اتمام اعتبار پروانه بهره برداری، نسبت به تمدید آن اقدام کنند. در صورت عدم تمدید پروانه بهره برداری، پروانه مدنظر از اعتبار ساقط می شود. در نتیجه هر گونه فعالیت با آن غیرقانونی بوده و جرم محسوب می شود. از طریق سامانه پروانه وزارت بهداشت به آدرس https://parvaneh.behdasht.gov.ir می توانید جهت تمدید پروانه اقدام نمایید.

هزینه صدور پروانه بهره برداری بهداشت

هزینه صدور پروانه بهره برداری بهداشت بیشتر از صدور شناسه نظارت کارگاهی بهداشت است. اما با این وجود صدور این پروانه هزینه زیادی برای متقاضیان در پی نخواهد داشت. هزینه این پروانه یک الی دو میلیون تومان خواهد بود. پرداخت هزینه صدور پروانه جهت صادر کردن آن الزامی است. بدون ارسال فیش های واریزی نمی توان این پروانه را صادر کرد.

صدور پروانه بهره برداری بهداشت با ثبت خوارزمی

جهت صدور پروانه بهره برداری بهداشت در کوتاه ترین زمان ممکن، با شماره تلفن های موجود در سایت ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند شما را در صفر تا صد صدور انواع پروانه های وزارت بهداشت یاری دهند. بنابراین با ثبت خوارزمی می توانید در مدت زمان کوتاهی با هزینه بسیار کم، پروانه بهره برداری خود را دریافت کنید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به معرفی کامل پروانه بهره برداری بهداشت و تفاوت آن با سایر پروانه های این وزارت پرداختیم. همچنین مدارک لازم و نحوه اخذ این مجوز را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان