مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه

شکایت کارگر از کارفرما برای عدم پرداخت بیمه

تمامی کارفرماها وظیفه دارند کارگران خود را بیمه کرده و حق بیمه آن ها را نیز بپردازند. چرا که طبق قانون کار، کارفرما موظف به بیمه کردن کارگر خود است. حال متاسفانه برخی از کارفرماها از پرداخت حق بیمه کارگران خود سرباز زده و آن را پرداخت نمی کنند. مسلما در این حالت حق و حقوق کارگر زیر پا گذاشته می شود. بنابراین کارگر می تواند از کارفرمای خود شکایت کرده و حق بیمه خود را به صورت تمام و کمال دریافت کند.

سوال مهم این است که کارگر برای شکایت از کارفرمای خود چقدر مهلت دارد؟ اصلا کارگر چگونه باید از کارفرما شکایت کند؟ شرایط شکایت از کارفرما چگونه است؟ در این مقاله از ثبت خوارزمی به شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

پرداخت بیمه کارگر توسط کارفرما

پرداخت بیمه کارگر توسط کارفرمایکی از بهترین امکاناتی که کارگران می توانند از آن بهره مند شوند، بیمه است. کارگران می توانند از پوشش های بیمه خود در مواجه شدن با حوادث ناگوار استفاده کنند. کارفرما موظف است ماهانه مبلغ خاصی را به سازمان تامین اجتماعی جهت حق بیمه کارگر پرداخت کند.

در واقع کارفرما با پرداخت این مبلغ، قسمتی از حق بیمه کارگر را به سازمان تامین اجتماعی می پردازد. اما مشکل اصلی این است که بسیاری از کارفرماها با سرپیچی کردن از این قانون از پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی سرباز می زنند. همچنین ممکن است کارفرماها حق بیمه را به صورت نقدی به کارگر بپردازد. در صورتی که طبق قانون، کارفرما موظف است حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

شکایت کارگر از کارفرما برای عدم پرداخت بیمه

شکایت کارگر از کارفرما برای عدم پرداخت بیمهمسلما اگر کارفرما حق بیمه کارگر را نپردازد، کارگر می تواند از وی شکایت کرده و جبران خسارت کند. چرا که طبق قانون، عدم پرداخت حق بیمه کارگر جرم محسوب می شود. در نتیجه کارگر می تواند با در دست داشتن مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما، به مراجع ذیربط مراجعه کند. بنابراین قانونا کارگر می تواند از کارفرمای خود شکایت کرده و حق بیمه خود را به عنوان خسارت از وی دریافت کند.

دقت کنید مهم نیست که کارگر در هنگام شکایت هنوز مشغول کار باشد یا خیر. چرا که پرداخت حق بیمه در هر صورت حق کارگر است. چه هنوز در آن محل کار کند و چه نکند.

بیشتر بخوانید: هزینه تاسیس شرکت بیمه

مرجع رسیدگی به شکایت کارگر کدام اداره است؟

مرجع رسیدگی به شکایات کاری در حالت عادی اداره کار است. اما اگر موضوع شکایت کارگر مربوط به عدم پرداخت بیمه باشد، مرجع رسیدگی اداره بیمه یا سازمان تامین اجتماعی می باشد. کارگران باید با در دست داشتن مدارک لازم به اداره تامین اجتماعی محل کار خود مراجعه کنند. اگر آسیب های حیثیتی ایجاد شده باشند، هر دو طرفین دعوی باید به قوه قضاییه مراجعه نمایند. بنابراین اعاده حیثیت از طریق سازمان تامین اجتماعی قابل پیگیری نیست.

کارگر در چه شرایطی می تواند از کارفرمای خود شکایت کند؟

کارگر در هر شرایطی می تواند از کارفرمای خود بابت عدم پرداخت حق بیمه شکایت کند. اگر کارگر دارای قرارداد باشد، پیگیری روند شکایت بسیار آسان تر و کم دردسرتر خواهد بود. اگر کارگر فاقد قرارداد کاری باشد، باز هم از طریق روش هایی مانند بکارگیری شاهدان می توان روند شکایت را تسریع کرد.

اگر کارگر بتواند ثابت کند که با کارفرمای خود رابطه کارفرما- کارگری داشته است، شکایت او به صورت کامل پیگیری خواهد شد. بنابراین حتی بدون داشتن قرارداد کاری نیز می توان جهت عدم پرداخت حق بیمه از کارفرمای خود شکایت کرد.

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه چقدر است؟

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه چقدر است؟مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه هیچ محدودیتی ندارد. فرقی ندارد که چه مدت از کار کردن کارگر و عدم پرداخت حق بیمه آن می گذرد. چرا که در هر صورت کارگر می تواند از کارفرمای خود بدون محدودیت زمانی شکایت کند. همچنین حتی اگر کارفرما در قید حیات نباشد، کارگر یا وارثان او می توانند از طریق وارثان کارفرما نسبت به اخذ حق بیمه اقدام کنند.

بنابراین حق بیمه یک جق محفوظ برای کارگر است که هیچ محدودیت زمانی ندارد. حتی اگر کارگر اکنون برای کارفرمای خود کار نکند، می تواند حق بیمه مدت زمانی که رابطه کارفرما و کارگری با هم داشته اند را دریافت کند.

نحوه شکایت از کارفرما برای پرداخت نکردن بیمه

امکان شکایت کردن از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه به دو صورت حضوری و آنلاین وجود دارد. کارگران با داشتن مدارک لازم می توانند با هر دو روش نسبت به شکایت از کارفرمای خود اقدام کنند.

در روش حصوری کارگر باید به یکی از شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و فرم مربوط به شکایت از کارفرما را تکمیل کند. بعد از تکمیل این فرم و ارائه مدارک لازم، سازمان تامین اجتماعی یک جلسه رسیدگی تشکیل می دهد. در این جلسه باید هم کارگر و هم کارفرما حضور پیدا کرده و صحبت طرفیت شنیده شود. بعد از شنیدن حرف هر دو طرف و بررسی مدارک مستندات لازم، رای نهایی صادر می شود.

شکایت از کارفرما به صورت آنلاین بابت بیمه

کارگران به صورت آنلاین نیز می توانند شکایت خود را از کارفرمای خود ثبت کنند. برای این کار لازم است مراحل زیر را طی کنید.

  1. به سایت جامع اداره کار مراجعه کرده و احراز هویت تامین اجتماعی خود را انجام دهید.
  2. در بخش خدمات سامانه، ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنید.
  3. تمامی اطلاعات خواسته شده را طبق مدارکی که جمع آوری کرده اید وارد کنید.
  4. دادخواست خود را پس از تکمیل اطلاعات آن ثبت نهایی کنید. سپس کارشناسان سازمان تامین اجتماعی دادخواست و مدارک شما را بررسی می کنند.
  5. زمان و تاریخ جلسه توسط سازمان تامین اجتماعی به دو طرف اعلام شده و جلسه دادرسی برگزار می شود.
  6. رای نهایی جلسه دادرسی با شنیدن صحبت های هر دو طرف دعوی و بررسی اسناد و مدارک ارائه شده صادر می شود.

آیا کارفرما با بیمه نکردن کارگر جریمه می شود؟

آیا کارفرما با بیمه نکردن کارگر جریمه می شود؟بله. اگر کارگر بتواند ثابت کند که کارفرما حق بیمه وی را پرداخت نکرده است، کارفرما مشمول جریمه خواهد شد. هر چه میزان حق بیمه ای که کارفرما پرداخت نکرده است بیشتر باشد، میزان جریمه نیز بیشتر خواهد بود. این جریمه به میزان 2 الی 10 برابر میزان حق بیمه قابل پرداخت کارگر است. از این رو همه کارفرماها باید مراقب باشند که حق بیمه کارگران خود را سر فرصت پرداخت کنند.

قرارداد عدم پرداخت بیمه بین کارفرما و کارگر

برخی از کارفرماها و کارگران قراردادهایی مبنی بر توافق جهت عدم پرداخت حق بیمه عقد می کنند. از نظر قانون، این قراردادها غیرقانونی بوده و عقد چنین قراردادهایی عملا جرم است. حتی اگر چنین قراردادی بین کارگر و کارفرما عقد شود، باز هم کارگر در صورت تمایل می تواند از کارفرمای خود شکایت کند. پس وجود چین قراردادی باعث نمی شود که کارگر نتواند به حق و حقوق خود در زمینه بیمه دست یابد.

حق بیمه کارگر چقدر است؟

حق بیمه کارگر بستگی به میزان حقوق کارگر و نوع بیمه دارد. اما در کل حق بیمه کارگر به میزان 30 درصد از کل حقوق وی است. از این 30 درصد، 23 درصد آن باید توسط کارفرما و 7 درصد آن توسط خود کارگر پرداخت شود. یعنی کارفرما خود 23 درصد را پرداخت کرده و 7 درصد باقی مانده را از حقوق کارگر کسر می کند.

جمع بندی

اگر قصد شکایت از کارفرمای خود جهت پرداخت نکردن حق بیمه را دارید، حتما با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند باید و نبایدهای مهمی را در خصوص شکایت از کارفرما به شما آموزش دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس می گیرند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان