مراحل تاسیس شرکت

مراحل تاسیس شرکت

شرکت مجموعه ای از دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است که سرمایه ها و تخصص خود را برای انجام دادن فعالیت های تجاری و تقسیم سود و ضرر، با هم شریک می شوند. در قانون تجارت ایران، انواع مختلفی از شرکت ها وجود دارد که برای تاسیس تمامی آنها، به حداقل دو نفر شریک نیاز است. به طور کلی 6 مرحله برای تاسیس شرکت وجود دارد که در این نوشته قصد داریم آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه ثبت شرکت، اولین مسئله ای است که در مورد تاسیس شرکت مطرح می شود. شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت نسبی از جمله شرکت های قانون تجارت به شمار می روند. هر کدام از این شرکت ها، شرایط تاسیس ویژه ای دارند. اولین قدم برای تاسیس شرکت، انتخاب یک نوع شرکت با توجه به تعداد شرکا، میزان مسئولیت سهامداران و اهداف شرکت است.

تاسیس شرکت
تاسیس شرکت

مراحل تاسیس شرکت های تجاری

– آماده کردن مدارک مورد نیاز: بعد از اینکه نوع شرکت را مشخص کردید، باید مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت را فراهم کنید. برای تاسیس هر یک از شرکت های قانون تجارت، مدارک خاصی مورد نیاز است.

– مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها: پس از انتخاب نوع شرکت و آماده کردن مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت مورد نظر، باید به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. سپس اطلاعات مورد نیاز را در قسمت های مشخص شده وارد کرده و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را بارگذاری کنید. اطلاعاتی که از شما خواسته می شود، شامل موارد زیر می باشند:

– کد ملی شخص (ایرانی) و یا شماره گذرنامه شخص (غیر ایرانی)

– نوع شرکت: در این قسمت، در صورتی که شرکت شعبه خارجی یا نماینده شرکتی خارجی در ایران است، باید آن را مشخص کنید.

– اطلاعات متقاضی از قبیل نام، نام خانوادگی و..

– مشخص کردن سمت شخص متقاضی ثبت شرکت (اصیل یا وکیل)

– وارد کردن اطلاعات شخص امضا کننده دفتر یا همان شخصی که قرار است برای تایید کردن اطلاعات شرکت به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کند.

– سمت امضا کننده دفتر را مشخص کنید (مدیر، شریک، وکیل رسمی یا سهامدار)

پس از درج کردن این اطلاعات، با انتخاب گزینه گام بعدی، به قسمت بعد هدایت می شوید.

مراحل تاسیس شرکت
مراحل تاسیس شرکت

مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها

پس از اینکه اطلاعات متقاضی را به طور کامل درج کردید، باید مراحل زیر را طی کنید:

– انتخاب اسم شرکت: در این قسمت باید 5 نامی که برای شرکت انتخاب کرده اید را به ترتیب اولویت درج نمایید. اسم شرکت نباید خارجی باشد، از قبل ثبت نشده باشد، معنی و مفهوم داشته باشد و با فرهنگ اسلامی منطبق باشد.

– وارد کردن موضوع شرکت بر مبنای نوع فعالیت و مدت شرکت: در صورتی که مدت فعالیت شرکت، محدود است، باید حداکثر مدت فعالیت آن درج شود.

– وارد کردن آدرس مرکز اصلی شرکت به همراه کد پستی و شماره تلفن ثابت آن.

– مشخص کردن مقدار سرمایه شرکت.

– مشخص کردن تعداد و ارزش سهام شرکت.

– مجوز: در صورتی که فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز از سازمان یا ارگان خاصی دارد، در این قسمت باید شماره و تاریخ مجوز درج شود.

– مشخصات شرکا: اگر شرکای شرکت، اشخاص حقیقی هستند، باید نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، کد پستی و شماره شناسنامه آنها درج شود. اگر شریک شرکت، شخص حقوقی است، باید شماره ثبت آن درج شود.

– وارد کردن قسمت های مربوط به شروع سمت، مدت زمان تصدی، تاریخ اتمام اعتبار سمت و تعیین کردن وضعیت حق امضاء.

– تکمیل کردن تمامی اطلاعات مربوط به نماینده های قانونی شرکت (در صورتی که شرکت نماینده داشته باشد).

– تکمیل کردن تمامی اطلاعات مربوط به تاسیس شعبه شرکت (در صورتی که شرکت دارای شعبه باشد).

– کامل کردن تمام اطلاعات مربوط به سال مالی و روزنامه شرکت.

– درج اطلاعات متن اظهارنامه، شرکت نامه و اساسنامه.

ثبت شرکت
ثبت شرکت

ارسال کردن مدارک تقاضای ثبت شرکت

پس از طی کردن تمام مراحل مزبور، روی گزینه تایید مدارک مورد نیاز کلیک کرده و رسید پذیرش آنلاین را دریافت نمایید. سپس تمام شرکای شرکت باید کلیه مدارکی که پس از تایید، پرینت گرفته شده را امضا کنند. سامانه ثبت شرکت ها به شما شماره ثبتی می دهد که باید آن را برای چاپ کردن در روزنامه نگهداری کنید. بعد از اینکه تاییدیه پذیرش را از سامانه دریافت کردید، نسخه های اصلی صورت جلسات شرکا را به امضا رسانده و از طریق اداره پست به آدرسی که در تاییدیه پذیرش درج شده ارسال نمایید.

ارسال این مدارک باید به صورت پست سفارشی انجام شود. پس از ارسال کردن مدارک، پرونده شما یا رد شده یا دارای نقص تشخیص داده می شود و یا تایید خواهد شد. در صورتی که پرونده مشکلی نداشته باشد و تایید شود، شرکت باید در دفتر ثبت شرکت ها به ثبت برسد. در مرحله نهایی، آگهی ثبت شرکت باید در روزنامه رسمی به چاپ برسد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان