مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

یکی از موارد مهمی که متقاضیان در همواره در مورد آن سوال دارند، انحلال شرکت با مسئولیت محدود است. شرکت با مسئولیت محدود یکی از متداول ترین و محبوب ترین قالب های ثبت شرکت است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع قالب بیشتر برای ثبت شرکت میان آشنایان، دوستان، فامیل یا اعضای یک خانواده کاربرد دارد.

گاهی اوقات به دلایل مختلفی پیش می آید که این شرکت ها منحل می شوند. اما دلیل انحلال این شرکت ها چیست؟ مراحل منحل کردن یک شرکت مسئولیت محدود چگونه است؟ برای این کار به چه مدارکی نیاز داریم؟ در این مقاله از ثبت خوارزمی می خواهیم به تمامی پرسش های فوق پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود

موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدودموارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود زیاد و متنوع هستند. به همین دلیل در این بخش می خواهیم برخی از مهم ترین این موارد را به شما معرفی کنیم.

  • شرکت به مقصودی رسیده باشد که جهت آن ثبت شده و آن کار تمام شده باشد. در این حالت فعالیت شرکت پایان یافته و منحل می شود.
  • ممکن است بر اساس قانون، فعالیت شرکت مدنظر بعدا غیر قانونی شود. در نتیجه شرکت خود به خود منحل خواهد شد.
  • در صورتی که شرکت ورشکسته شود، خود به خود وارد دوره انحلال می شود.
  • انحلال می توان به درخواست شرکایی صورت گیرد که بیش از نیمی از سرمایه شرکت را در اختیار دارند.
  • در صورتی که نصف سرمایه شرکت از بین رفته باشد، یکی از شرکاء می تواند به دادگاه تقاضای انحلال شرکت را داشته باشد. شرکای دیگر می توانند سهم فرد مدنظر را پرداخت کنند. در غیر این صورت شرکت منحل خواهد شد.
  • اگر یکی از شرکاء فوت کند و در اساسنامه شرکت این موضوع پیش بینی شده باشد، شرکت مدنظر لغو می شود.

مدارک لازم برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

برای آنکه بتوانید انحلال شرکت با مسئولیت محدود را ثبت کنید، به یک سری مدارک نیاز خواهید داشت. فراهم آوردن این مدارک به صورت کامل الزامی است:

  • اصل صورتجلسه مجمع عمومی شرکت که توسط تمامی اعضای شرکت کننده در آن و مدیر تصفیه امضاء شده باشد.
  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه مستندات لازم مبنی بر ارائه دعوت نامه مجمع عمومی در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده به صورت حد نصاب تشکیل شده باشد.

مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدوداگر قصد انحلال شرکت با مسئولیت محدود را دارید، حتما باید با مراحل و فرایند این کار آشنا باشید. به صورت کلی برای انحلال شرکت ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده به انحلال شرکت رای دهد. سپس صورتجلسه توسط اعضای حاضر در جلسه امضاء شده و صورتجلسه برای ثبت انحلال به اداره ثبت شرکتها ارسال می شود. در واقع ثبت فرم انحلال شرکت جهت منحل کردن آن الزامی است. سپس آگهی های روزنامه رسمی به جهت انحلال چاپ شده و شرکت وارد مرحله تصفیه می شود.

در ادامه هر یک از مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

دعوت جهت تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

یکی از اولین امور مهمی که جهت انحلال شرکت با مسئولیت محدود باید صورت گیرد، دعوت از اعضای شرکت و شرکاء جهت شرکت در مجمع عمومی فوق العاده است. تمامی شرکاء و اعضای شرکت باید از برگزاری مجمع عمومی مطلع شوند. چرا که موافقت اعضای مجمع عمومی با انحلال شرکت لازم است.

البته این در مواردی است که خود شرکت تصمیم به انحلال بگیرد. وگرنه در شرایط دیگری که حکم دادگاه حکم فرما باشد، نیازی به موافقت اعضای شرکت نیز نخواهد بود. حداقل باید دو سوم از اعضای حاضر در مجمع یا شرکایی که بیش از نیمی از سرمایه شرکت را در اختیار دارند، با انحلال موافقت کنند.

تهیه و امضای صورتجلسه انحلال شرکت

تهیه و امضای صورتجلسه انحلال شرکت بسیار مهم است. این صورتجلسه باید در مجمع عمومی فوق العاده به امضای تمامی حاضران این جلسه برسد. همچنین در این مجمع مدیر یا مدیران تصفیه انتخاب خواهند شد. دقت داشته باشید رضایت خود مدیر یا مدیران تصفیه برای تقبل این مسئولیت الزامی است.

مدیران تصفیه همگی باید صورتجلسه انحلال را امضاء کنند. این امضاء به منزله تقبل مسئولیت و موافقت با آن است. صورتجلسه فاقد امضاء نشده، فاقد اعتبار کافی خواهد بود. اگر صورتجلسه در چند صفحه باشد، تمام صفحات آن باید امضاء شوند. همچنین صورتجلسه در سربرگ اصلی شرکت تهیه و تنظیم خواهد شد.

ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت ها

بعد از تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود، تنها سه روز فرصت خواهید داشت تا درخواست انحلال شرکت را ثبت کنید. در واقع تاریخ تنظیم صورتجلسه با تاریخ ثبت انحلال نهایتا باید سه روز فاصله داشته باشند. بنابراین دقت داشته باشید که همیشه صورتجلسه را در اول هفته بدون تعطیل رسمی تنظیم و به ثبت برسانید.

در غیر این صورت مجبور به برگزاری مجدد مجمع و تنظیم صورتجلسه خواهید بود. برای ثبت درخواست انحلال به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کرده و فرم مربوط به انحلال شرکت را تکمیل کنید. سپس فرم را به ثبت برسانید. مدارک لازم برای انحلال از جمله صورتجلسه انحلال را باید از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید.

بیشتر بخوانید:نحوه رسیدگی به اظهارنامه انحلال

تصفیه شرکت با مسئولیت محدود

بعد از ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود، آگهی های انحلال توسط روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به چا خواهند رسید. در این حالت شرکت وارد مرحله جدیدی به نام تصفیه می شود. در مرحله تصفیه، مدیر یا مدیران تصفیه وظیفه دارند تمامی دارایی های شرکت را نقد کنند.

سپس تمامی بدهی های شرکت به اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان ها پرداخته خواهند شد. سپس باقی مانده دارایی ها میان شرکای شرکت تقسیم می شوند. بنابراین مرحله تصفیه یکی از مهم ترین مراحل در انحلال شرکت با مسئولیت محدود است.

نمونه صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود
Group of business people working with laptop at meeting

جهت تهیه صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود، می توانید از نمونه زیر بهره ببرید.

نام شرکت…………………………

شماره ثبت……………………….

سرمایه ثبت شده……………………..

مجمع عمومی فوق العاده شرکت ……………. با مسئولیت محدود در ساعت………………..روز ……………………مورخ …………………..در محل شرکت با حضور (اکثریت شرکاء/کلیه شرکاء) تشکیل و نسبت به انحلال شرکت اتخاذ تصمیم شد.

  1. در خصوص انحلال شرکت بحث و بررسی به عمل آمد و النهایه مقرر گردید که شرکت منحل شود.
  2. آقای/خانم………………………….به آدرس………………………..به سمت مدیر تصفیه انتخاب و مدیر تصفیه ضمن اعلام قبولی سمت،اقرار به دریافت کلیه اسناد، مدارک و دفاتر و دارایی های شرکت می نماید.
  3. آقای/خانم…………………(احدی از شرکا مدیر تصفیه، وکیل رسمی شرکت) وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت هزینه های قانونی و امضای ذیل دفاتر ثبت اقدام کند.

نام و نام خانوادگی شریک

میزان سهم الشرکه

امضاء

هزینه انحلال شرکت مسئولیت محدود چقدر است؟

انحلال شرکت با مسئولیت محدود به خودی خود هزینه ای ندارد. چرا که تهیه مدارک انحلال و ثبت آن در سامانه ثبت شرکت ها هزینه ای نخواهد داشت. بیشتر هزینه های انحلال شرکت شامل پرداخت بدهی های شرکت است. این بدهی می تواند به سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی و سایر شرکت ها باشد. میزان بدهی هر شرکت هم با شرکت دیگر فرق می کند. بنابراین نمی توان هزینه خاصی برای انحلال شرکت در نظر گرفت.

انحلال شرکت مسئولیت محدود  با ثبت خوارزمی

اگر قصد انحلال شرکت با مسئولیت محدود را دارید اما با فرایند آن آشنا نیستید، اصلا نگران نباشید. چرا که مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند در صفر تا صد انحلال شرکت و طی کردن روند تصفیه به شما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تنها کافیست با شماره های درج شده در سایت ثبت خوارزمی تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی کامل مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود، مدارک لازم برای انحلال و هزینه آن پرداختیم. برای انحلال شرکت ابتدا باید صورتجلسه انحلال توسط مجمع عمومی فوق العاده تنظیم شود. سپس ثبت انحلال در سامانه اداره ثبت شرکتها ثبت شده و انحلال صورت می گیرد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان