راهنمای فروش طرح برای ثبت اختراع

طرح فروش ثبت اختراع

فروش طرح برای ثبت اختراع یکی از متداول ترین داد و ستدهایی است که توسط مخترعان و صاحبان اختراع صورت می گیرد. داشتن یک اختراع و استفاده از امکانات مادی آن می تواند بسیار به نفع صاحب اختراع باشد. چرا که هم ارزش و احترام آن را در جامعه افزایش می دهد و هم می تواند وی را به یک سرمایه دار تبدیل کند. به همین دلیل امروزه بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال خرید طرح هایی جهت ثبت اختراع هستند.

شخصیت های حقوقی با خرید طرح و اجرایی نمودن آن می توانند سود زیادی به جیب بزنند. در این مطلب از ثبت خوارزمی قصد داریم به بحث پیرامون خرید و فروش طرح برای ثبت اختراع بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

فروش طرح برای ثبت اختراع چیست؟

فروش طرح برای ثبت اختراع چیست؟فروش طرح برای ثبت اختراع به فرایندی گفته می شود که در آن یک مخترع طرح خود را به شخص دیگری جهت ثبت اختراع می فروشد. یعنی شما به عنوان یک مخترع ممکن است بخواهید که طرح اختراعی خود را به شخص دیگری واگذار نمایید.

در این حالت انتقال طرح صورت می گیرد. فروشنده طرح یا همان مخترع در ازای فروش طرح خود مبلغ خاصی را از خریدار دریافت خواهد کرد. خریدار می تواند با استفاده از طرح برای خود ثبت اختراع کند. این گونه خریدار به صورت کامل از مزایای ثبت اختراع بهره مند می شود. بهره مندی از معافیت های سربازی، دریافت تسهیلات مالی، امکان ثبت شرکت دانش بنیان، شرکت در نمایشگاه های جهانی از مزایای ثبت اختراع اند.

آیا خرید و فروش طرح برای ثبت اختراع قانونی است؟

شاید در نگاه اول بسیاری از افراد فکر کنند که خرید و فروش طرح برای ثبت اختراع کاری غیرقانونی باشد. اما در قانون هیچ ماده ای جهت منع کردن یا غیرقانونی بودن این خرید و فروش وجود ندارد.

در واقع مخترع و خریدار با رضایت خود می توانند به معامله طرح بپردازند و این کار یک معامله شخصی است. بنابراین از نظر قانونی فروشنده یا خریدار مجرم نخواهند بود.

اما از نظر اخلاقی بسیاری از افراد با این کار مشکل دارند. چرا که این گونه فرد خریدار در قالب مخترع ظاهر می شود. در حالی که اختراع از خود وی نبودی و او طرح را خریده است. البته این حالت برای شرایطی است که مالکیت معنوی طرح نیز به نام خریدار ثبت شود. در واقع خریدار طرح به عنوان مخترع جا زده می شود که می تواند نوعی تقلب باشد. اما غیر قانونی نیست.

در فروش اختراع دقیقا چه چیزی به فروش می رسد؟

این  سوال خیلیا است که در فروش طرح برای ثبت اختراع دقیقا چه چیزی به فروش می رسد. پاسخ این سوال کاملا بستگی به معامله ای دارد که بین دو فرد فروشنده و خریدار صورت می گیرد. فروشنده یا مخترع می تواند قبل از ثبت طرح را به صورت کامل به خریدار بفروشند. در این حالت هم حقوق مادی و هم حقوق معنوی به خریدار تعلق می گیرد. در واقع اسم خریدار به عنوان مخترع ثبت خواهد شد.

اما در حالتی مخترع می تواند تنها حقوق مادی اختراع را به خریدار بفروشد و حقوق معنوی آن را محفوظ بدارد. در این حالت حقوق معنوی اختراع به مخترع تعلق خواهد داشت. البته قبل از ثبت، مخترع می تواند اسم خریدار را مشترکا به عنوان مخترع نیز ذکر کند. بنابراین روش های مختلفی برای فروش ثبت اختراع وجود دارند.

خرید و فروش اختراع در چه مکان هایی صورت می گیرد؟

خرید و فروش اختراع در چه مکان هایی صورت می گیرد؟به صورت کلی نمی توان مکان یا مرکز خاصی را برای خرید و فروش طرح برای ثبت اختراع در نظر گرفت. چرا که مخترعان در مکان های مختلفی اقدام به فروش طرح های خود برای ثبت می کنند. پلتفرم های آنلاین، نمایشگاه ها و رویدادها، انجمن های تخصصی، مشاوران حقوقی کسب و کار و … جزء این مراکز هستند. بیشتر مخترعان و نوآوران در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

مخترعان در پلتفرم های آنلاین و شبکه های اجتماعی طرح هایی خلاقانه جهت ثبت اختراع ارائه می دهند. همچنین در نمایشگاه های علمی و رویدادهای علمی و تجاری می توان نمونه هایی از فروش اختراع مشاهده کرد. انجمن تخصصی و مشاوران کسب و کار همیشه گزینه هایی جهت فروش اختراع سراغ دارد. بنابراین اگر قصد خرید اختراع را دارید می توانید در این مکان ها به دنبال مورد مناسب خود باشید.

تفاوت فروش اختراع ثبت شده و ثبت نشده

فروش طرح برای ثبت اختراع معمولا بدنی معنی است که فرد مخترع قبل از ثبت اختراع خود، آن را به فرد دیگری به فروش می رساند. درنتیجه فرد دیگر به عنوان مخترع اصلی می تواند از حقوق مادی و معنوی ثبت اختراع بهره مند شود.اما گاهی پیش می آید که فروش اختراع بعد از ثبت آن صورت می گیرد.

در این حالت اختراع از قبل به نام مخترع ثبت شده و حقوق معنوی آن به وی تعلق دارند. بنابراین تنها حقوق مادی اختراع هستند که به فروش می رسند. در این حالت مخترع و صاحب اختراع با هم فرق می کنند. مخترع کسی است که اختراع را ایجاد کرده و به نام آن ثبت شده است. اما صاحب اختراع فرد خریدار است که از حقوق مادی و مزایای آن بهره می برد. حال این خریدار می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

چه عواملی بر قیمت فروش طرح برای ثبت اختراع موثرند؟

قیمت فروش طرح برای ثبت اختراع بسیار مهم است. چرا که باید قیمت به گونه ای باشد که هم فروشنده و هم خریدار از آن راضی باشند. بنابراین قیمت با توافق فروشنده و خریدار تعین می شود. اما علاوه بر این توافق، عوامل مهمی در تعیین قیمت اختراع نقش دارند. میزان ارزش و نوآوری اختراع، میزان مفید بودن و کاربردی بودن اختراع، بازار و تقاضا و حوزه کاربرد جزء این عوامل مهم هستند.

هر چه اختراع خلاقانه تر و مبتکرانه تر باشد مسلما قیمت آن بالاتر خواهد بود. اختراع هایی که مفید و کاربردی هستند، دارای قیمت بیشتری هستند. چرا که درصد موفقیت و جذب سرمایه این اختراعات بسیار بالا است. هر چه بازار تقاضا برای اختراع مدنظر بیشتر باشد خرید آن گران تر خواهد بود. اختراع هایی که به حوزه های پزشکی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل، صنعت و … تعلق دارند دارای قیمت خرید بیشتری هستند. به صورت کلی این میزان خلاقانه بودن و کاربردی بودن اختراع است که قیمت آن را تعیین می کند.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت اختراع در ایران چگونه است؟

تضمین شده ترین روش جهت خرید و فروش اختراع

تضمین شده ترین روش جهت خرید و فروش اختراعبه صورت کلی تضمین شده ترین روش جهت خرید و فروش طرح برای ثبت اختراع، خرید اختراع های ثبت شده است. در اختراع های ثبت شده این حقوق مادی اختراع است که به فروش می رسد نه حقوق معنوی آن. اما با این وجود خردی این اختراع ها تضمین شده تر هستند. چرا که هیچ نگرانی بابت عدم ثبت اختراع یا بروز مشکلاتی در ثبت آن وجود ندارد. بنابراین خریداران می توانند بابت ایمن بودن این معامله خیالشان راحت باشد.

فروش انواع طرح برای ثبت اختراع با مجموعه ثبت خوارزمی

اگر قصد خرید و فروش طرح برای ثبت اختراع را دارید می توانید  با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می توانند صفر تا صد نحوه خرید و فروش و باید و نبایدهای اختراع را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین می توانید با خیال راحت خرید و فروش خود را انجام دهید. مشاوران حقوق یمی توانند در بستن قرارداد و نحوه پرداخت هزینه های مربوط به خرید و فروش اختراع به شما کمک کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به نحوه فروش طرح برای ثبت اختراع و باید و نبایدهای آن پرداختیم. همچنین نکات مربوط به خرید و فروش اختراع را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان