شرح وظایف هیئت مدیره

احتمالا بارها برای شما نیز سوال شده که وظایف هیئت مدیره در شرکت کدامند؟ چرا وجود هیئت مدیره به عنوان یکی از ارکان های اصلی شرکت تا این اندازه مهم است؟ مسلما هر یک از رکن های شرکت به جهت انجام اهداف خاصی تشکیل خواهند شد. به همین دلیل عدم وجود در این ارکان می تواند فعالیت و بقای شرکت را به خطر بیندازد.

تشکیل هیئت مدیره و تعیین اعضا برای آن یکی از مهم ترین کارهایی است که در تاسیس شرکت باید صورت گیرد. اما وظایف هیئت مدیره کدامند؟ این هیئت چه کارهایی باید انجام دهد؟ در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به شرح تمامی وظایف مهم هیئت مدیره شرکت می پردازیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

هیئت مدیره چیست؟

هیئت مدیره چیست؟هیئت مدیره مغز متفکر و مرکز تصمیم گیری و سازماندهی شرکت است و مانند مغز برای انسان عمل می کند. در واقع تمامی تصمیم گیری های مهم جهت عملکرد شرکت و فعالیت آن توسط اعضای هیئت مدیره گرفته خواهد شد. احساس مسئولیت این اعضا و ایفای نقش آن ها به خوبی می تواند شرکت را در جهت پیشبرد اهداف و سودآوری آن یاری دهد.

این هیئت متشکل از مدیران و متخصصین کاربلد، حرفه ای و باتجربه در زمینه مدیریت شرکت در جهت انجام موضوع فعالیت آن هستند. هر چه اعضای هیئت مدیره یک شرکت اصلح تر باشند، برای توسعه، پیشرفت و سودآوری شرکت مفیدتر خواهند بود. اما برعکس، هیئت مدیره نالایق موجب پسرفت شرکت عدم پیشرفت و توسعه آن می شود.

چرا وجود هیئت مدیره برای شرکت مهم است؟

وظایف مهم هیئت مدیره باعث شده است تا وجود آن برای شرکت مهم و ضروری باشد. مگر می شود انسان بدون مغز به زندگی خود ادامه داده و فعالیت داشته باشد؟ نبود هیئت مدیره نیز برای شرکت دقیقا همین حالت را دارد.

وجود هیئت مدیره برای هدایت عملکرد و مدیریت بر اعضای دیگر شرکت لازم است. تمامی تصمیم گیری های تجاری و راهبری مهم شرکت توسط اعضای این هیئت گرفته می شوند. بدون این هیئت شرکت نمی تواند به کار خود ادامه داده و در زمینه انجام موضوع فعالیت های اساسنامه موفق عمل کند. هیئت مدیره به صورت مستقیم در موفقیت یا شکست سازمان نقش دارد. به عبارتی، هیئت مدیره قوی موجب موفقیت سازمان و هیئت مدیره ضعیف باعث شکست آن خواهد شد.

وظایف هیئت مدیره در شرکت

چرا وجود هیئت مدیره برای شرکت مهم است؟وظایف هیئت مدیره در شرکت بسیار گسترده، وسیع و مهم بوده و دارای اختیارات گوناگونی است. به همین دلیل نقش آن را در تجارت نمی توان نادیده گرفت. مهم ترین وظایف هیئت مدیره شرکت در تجارت به شرح زیر هستند.

  • حفظ منافع سهامداران و دارایی آن ها از اولویت های مهم هیئت مدیره است. همچنین این هیئت باید اطلاعات کاملی از وضعیت مالی و عملکردی شرکت به سهامداران ارائه دهد.
  • هیئت مدیره باید سیاست هایی تعیین کند که در آن ها ریسک های مالی و امنیتی را شناخته و آن ها را مدیریت کند. در واقع تمامی این ریسک ها و خطرات باید به صورت مرتب بررسی شوند.
  • هیئت مدیره باید با ذینفعان و شرکت ها و افراد دیگری که برای شرکت مفید و سودآور هستند، ارتباط سازنده برقرار کند.

در ادامه برخی از مهم ترین وظایف هیئت مدیره را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

انجام تصمیم گیری های استراتژیک مهم ترین وظایف هیئت مدیره

یکی از مهم ترین وظایف هیئت مدیره، انجام تصمیمی گیری های استارتژیک برای عملکرد شرکت و مدیریت آن است. هیئت مدیره باید استراتژی خاصی برای نحوه مدیریت خود در نظر گرفته و تمامی اعضای آن با هم هماهنگ باشند. انجام جهت گیری ها و اهداف بلندمدت شرکت با بررسی و تصویب پروژه های کلان و برنامه های مختلف صورت می گیرد.

این تصمیم ها می توانند در مورد افزایش سرمایه، ورود به بازارهای جدید و توسعه موضوع فعالیت شرکت باشند. تمامی تصمیمات صورت گرفته باید بر اساس تحلیل داده ها، نمودارها و انجام تحقیقات گسترده توسط کارشناسان صورت گیرد. بنابراین تمامی این تصمیم گیری ها در آینده شرکت تاثیر خواهند داشت.

تعیین سیاست ها و رویه های کلی شخص حقوقی

وظایف هیئت مدیره در شرکتوظایف هیئت مدیره تنها محدود به مدیریت عملکرد و فعالیت شرکت نمی شود. بلکه این هیئت باید کلیه سیاست های داخلی و خارجی شرکت را تعیین نماید. همان طور که دولت ها قوانین داخلی کشور و روابط با کشورهای خارجی را تعیین می کنند هیئت مدیره نیز همان نقش را دارد.

هیئت مدیره باید تمامی قوانین داخلی و استراتژی های خارجی در روابط با سایر شرکت ها را تعین کند. این قوانین شامل سیاست های مالی، انسانی، ایمنی، تکنولوژیکی و … می شود. هیئت مدیره با توجه به تغییرات محیطی، نیازهای جدید شرکت، تغییرات دنیای تجارت و … این تصمیمات را می گیرد.

حفاظت از دارایی ها و اموال شرکت

یکی از مهم ترین وظایف هیئت مدیره در شرکت، حفاظت از دارایی ها و اموال شرکت و جلوگیری از خسارت و ضرر و زیان مالی است. شرکت برای شروع فعالیت به سرمایه اولیه نیاز خواهد داشت. این سرمایه توسط سهامداران و اعضای اصلی شرکت تامین می شود.

هیئت مدیره با اخذ تصمیم ها و داشتن رویکردهای مشخصی از این سرمایه استفاده کرده و آن را چندین برابر می کند. بنابراین هیئت مدیره نه تنها باید از سرمایه شرکت محافظت کند، بلکه باید از آن برای شرکت کسب سود نماید. در غیر این صورت شرکت نمی تواند فعالیت موفقیت آمیزی داشته باشد.

فعالیت در گروه ها و کمیته های شرکت

بخش اعظم کار هیئت مدیره در گروه ها، انجمن ها و کمیته های تخصصی انجام می شود. بنابراین یکی از وظایف هیئت مدیره شرکت در این کمیته ها و فعالیت در آن ها می باشد. کمیته های مدیریتی، جذب سرمایه، حسابداری، مشاوره، مالی، اجرایی و … جزء این کمیته ها هستند. این کمیته ها می توانند دائمی یا موقت باشند.

مثلا هیئت مدیره ممکن است در شرایط خاصی تصمیم به تشکیل گروه تخصصی خاصی بگیرد. بعد از رفع شرایط، این کمیته نیز لغو خواهد شد. بنابراین تشکیل و هدایت کمیته های شرکت وظیفه اعضای هیئت مدیره است.

بیشتر بخوانید: حداقل سهام اعضای هیئت مدیره

انتخاب مدیرعامل، حمایت از آن و ارزیابی عملکرد او

یکی از اصلی ترین وظایف هیئت مدیره، انتخاب و عزل مدیرعامل، حمایت از آن و بررسی عملکرد او است. هیئت مدیره نامزد مناسب برای مدیرعامل بودن شرکت را بررسی کرده و آن را انتخاب می کند. اعضای هیئت مدیره وظیفه دارند مدیرعامل را به صورت کامل برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت شرکت یاری دهند.

بنابراین هیئت مدیره به نوعی زیردست مدیرعامل و تحت کنترل او کار خواهند کرد. همچنین این هیئت باید سالانه عملکرد اجرایی مدیرعامل را بررسی کرده و نتایج آن را ارائه دهد. اعضای هیئت مدیره در صورت نیاز می توانند مدیرعامل را عزل کرده و فرد دیگری را به جای آن منصوب کنند.

نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی از وظایف هیئت مدیره

هیئت مدیرهمدیران اجرایی در شرکت ها وظیفه عملیاتی کردن استراتژی ها و سیاست های کلی شرکت را بر عهده دارند. اما چه کسی باید به کار این مدیران نظارت کند؟ مسلما نظارت بر کار مدیران اجرایی جزء وظایف هیئت مدیره می باشد. اعضای هیئت مدیره باید به صورت دوره ای عملکرد مدیران اجرایی را سنجیده و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهند.

کمک به استخدام اعضای جدید برای هیئت مدیره

از دیگر وظایف هیئت مدیره این است که اعضای جدیدی برای پیوستن به این هیئت جذب کرده و نامزد کنند. ممکن است اعضای هیئت مدیره تصمیم بگیرند که از متخصصان و کارشناسان دیگری برای حضور در هیئت مدیره دعوت به عمل آورند. در واقع مهارت، تخصص و تجربه این افراد می تواند در جهت بهبود کار هیئت مدیره موثر باشد. بنابراین استخدام اعضای مفید و جدید بر عملکرد کلی شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی وظایف هیئت مدیره شرکت را به صورت کامل شرکت دادیم. بدون هیئت مدیره شرکت نمی تواند عملکرد موفقی در انجام موضوع فعالیت های خود داشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت در ارتباط باشید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان