اجاره کارت بازرگانی | نحوه اجاره و وضعیت قانونی آن

اجاره کارت بازرگانی

یکی از مهم ترین مسائلی که در حوزه بازرگانی همواره در مورد آن بحث می شود، اجاره کارت بازرگانی است. حرف های زیادی در مورد اجاره این کارت وجود دارند. برخی آن را غیرقانونی دانسته و از این کار اجتناب می کنند. اما برخی دیگر معتقدند که در  شرایطی می توان کارت بازرگانی را اجاره کرده و از مزایای آن استفاده کرد. اما حق با کدام است؟ آیا اجاره کارت بازرگانی قانونی می باشد؟

چرا باید کارت بازرگانی را اجاره کنیم؟ این کار جرم انگاری شده است؟ در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی کامل اجاره کارت بازرگانی و باید و نبایدهای آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اجاره کارت بازرگانی چیست؟

اجاره کارت بازرگانی چیست؟اجاره کارت بازرگانی به شرایطی گفته می شود که در آن یک فرد، از کارت بازرگانی فرد دیگری برای انجام امور بازرگانی استفاده می کند. فرد اجاره کننده کارت در ازای استفاده از کارت اجاره دهنده به وی مبلغی را پرداخت خواهد کرد. درنتیجه تمامی امور بازرگانی و تجاری صورت گرفته با کارت بازرگانی فوق، به نام صاحب واقعی کارت ثبت خواهد شد.

بنابراین سازمان امور مالیاتی کل کشور نیز صاحب اصلی کارت را به عنوان مودی شناخته و آن را جهت پرداخت مالیات موظف می داند. با اجاره کارت بازرگانی، دیگر فرد اجاره کننده موظف به صدور کارت بازرگانی خود و استفاده از آن نخواهد بود.

چرا کارت بازرگانی را اجاره می کنند؟

دلایل زیادی وجود دارند که فرد جهت اجاره کارت بازرگانی اقدام می کند. اولین دلیل آن ممکن است کمبود زمان یا نبود شرایط برای صدور کارت باشد. تاجران نیاز دارند تا در مدت زمان کمی و در موعد مشخصی به واردات و صادرات محصول یا کالایی خاص بپردازند.

صدور کارت بازرگانی ممکن است موجب تاخیر در این خصوص شود. درنتیجه ترجیح می دهند در مدت زمان کمی از کارت فرد دیگری بهره ببرند. همچنین ممکن است فرد مدنظر اصلا شرایط اخذ کارت را نداشته باشد.

دومین دلیل مهم اجار کارت بازرگانی، فرار مالیاتی و در رفتن از زیر تعهدات مالی است که موجب غیرقانونی شدن آن می شود. وظیفه پرداخت مالیات معاملات صورت گرفته با کارت بازرگانی، بر عهده صاحب واقعی کارت بازرگانی است. فرد اجاره کننده به جای آن که مبلغ مالیات را بپردازد، مبلغی را به عنوان اجاره به صاحب کارت پرداخت می کند. درنتیجه از تعهدات مالیاتی به صورت کامل خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: واردات کالا بدون کارت بازرگانی چگونه است؟

چه کسانی می توانند کارت بازرگانی اجاره دهند؟

اجاره کارت بازرگانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت صورت گرفته و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. همه افرادی که کارت بازرگانی دارند، می توانند آن را به فرد دیگری اجاره داده تا وی نیز از امکانات کارت بازرگانی بهره مند شود. شرکت ها و موسسه های بازرگانی و شرکت های گمرکی معمولا کارت بازرگانی خود را تحت شرایط ویژه ای اجاره می دهند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می توانند از کارت اجاره ای برای صادرات و واردات استفاده کنند. قانونی بودن کارت و داشتن اعتبار کافی در این مورد بسیار مهم است.

میزان درآمد اجاره کارت بازرگانی چقدر است؟

میزان درآمد اجاره کارت بازرگانی چقدر است؟ شاید فکر کنید اجاره کارت بازرگانی می تواند درآمد بالایی داشته باشد. اما این در همه موارد صدق نمی کند. در سالهای اخیر که شرایط اخذ کارت بازرگانی آسان تر شده است، همه افراد ترجیح می دهند کارت خود را داشته باشند. درنتیجه درآمد اجاره دهندگان کاهش یافته است. از طرفی اجاره دهنده موظف به پرداخت مالیات امور بازرگانی صورت گرفته با کارت می باشد. در نتیجه بخشی از درآمد و سود حاصل از امور تجاری توسط سازمان امور مالیاتی اخذ می شود.

درآمد موسسه ها و شرکت های بازرگانی و ترخیص کالا از اجاره کارت بازرگانی بیشتر از افراد شخصی است. چرا که کارت بازرگانی این اشخاص اعتبار بالایی داشته و بسیاری از امور واردات و صادرات نیز توسط این شرکت ها تسهیل می شوند.

آیا اجاره کارت بازرگانی قانونی است؟

خیر. طبق ماده 33 مکرر قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوب سال 1401، اجاره کارت بازرگانی واگذاری آن جرم است. دلیل اصلی غیرقانونی اعلام شدن این کار، فرار مالیاتی و در رفتن از تعهدات مالیاتی توسط اجاره کنندگان می باشد. اجاره کارت بازرگانی باعث می شود که صاحب اصلی کارت به جای استفاده کننده کارت به عنوان مودی شناخته شود.

هر چند سازمان امور مالیاتی نیز صاحب اصلی کارت را مودی می داند. چرا که در وزارت صنعت، معدن و تجارت، امور تجاری به نام صاحب اصلی کارت ثبت شده اند. البته با وجود غیر قانونی بودن این کار، با امروزه شاهد استفاده مکرر از کارت بازرگانی اجاره ای توسط تاجران هستیم. بنابراین غیر قانونی بودن آن مانع استفاده از آن نشده است.

جرم انگاری اجاره کردن کارت بازرگانی

جرایم مختلفی برای اجاره کارت بازرگانی در نظر گرفته شده اند. برخی از مهم ترین این جرایم به شرح زیر هستند:

  • جزای نقدی به میزان نصف ارزش کالا
  • ضبط کامل کالا
  • ابطال کارت بازرگانی
  • حبس بیشتر از شش ماه تا دو سال
  • شلاق از 30 تا 99 ضربه
  • محرومیت از حقوق اجتماعی از 6 ماه تا 5 سال
  • پرداخت تضامنی خسارات وارده به دولت

البته چگونگی اعمال هر یک از این مجازات ها با هم فرق دارد و در شرایطی ممکن است فرد تنها به جزای نقدی محکوم شود. بنابراین همه این مجازات ها در آن واحد اعمال نخواهند شد.

پرداخت مالیات در اجاره کارت بازرگانی

پرداخت مالیات در اجاره کارت بازرگانی کاملا برعهده صاحب واقعی کارت است و فرد اجاره کننده از نظر قانونی مودی محسوب نمی شود. صاحب کارت موظف است هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم کند.

بسیاری از اجاره دهندگان کارت، میزان مالیات تقریبی و هزینه گمرک را در هنگام دریافت قیمت اجاره ای، از فرد اجاره کننده اخذ می کنند. سپس خودشان مالیات را به سازمان امور مالیاتی می پردازند. بنابراین در این روش پرداخت کننده اصلی مالیات به صورت غیرمستقیم، فرد اجاره کننده کارت خواهد بود. اما در بسیاری از مواقع صاحب کارت مجبور است مالیات اختصاص یافته به خود را پرداخت نماید.

نحوه اجاره کارت بازرگانی چگونه است؟

برای اجاره کارت بازرگانی حتما باید قراردادی جهت اجاره کارت بین صاحب اصلی کارت و فرد اجاره کننده صورت گیرد. در این قرارداد مدت زمان اجاره کارت بازرگانی، امتیازات آن و قیمت اجاره کارت بازرگانی باید به صورت دقیق ذکر شود. دقت کنید بهتر است همچین قراردادی در دفترخانه رسمی و در حضور شاهدان صورت گیرد. این گونه هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی توانند نسبت به انجام تعهدات خود تخطی ورزند.

بیشتر بخوانید: واردات کالا با کارت بازرگانی چگونه است؟

قیمت اجاره کارت بازرگانی چقدر است؟

قیمت اجاره کارت بازرگانی چقدر است؟قیمت اجاره کارت بازرگانی هم به صورت اسمی و هم به صورت درصدی تعین می شود. در روش اسمی صاحب کارت، کارت بازرگانی خود را در مدت زمان معینی با دریافت قیمت خاصی به متقاضی اجاره می دهد. بنابراین این قیمت در هر شرایطی ثابت است و تغییری نمی کند. اما در روش درصدی، صاحب کارت درصد خاصی از سود معامله را به عنوان دستمزد دریافت می کند. بنابراین قیمت معینی مشخص نخواهد شد. بلکه این قیمت به صورت درصدی تعین می شود.

مثلا ممکن است در قرارداد تعین شود که فرد صاحب کارت بازرگانی، 10 درصد از سود معامله را به عنوان اجاره بها کسب نماید. مسلما هر چه سود معامله بیشتر باشد، قیمت اجاره کارت بازرگانی هم بالاتر می شود. تعیین قیمت نهایی به توافق میان صاحب کارت و متقاضی اجاره کارت بستگی دارد.

جمع بندی

اجاره کارت بازرگانی غیرقانونی بوده و جرائم مختلفی برای آن در نظر گرفته شده اند. بنابراین حدالامکان از کارت بازرگانی خود استفاده کنید. به جای اجاره کارت بازرگانی، می توانید کارت بازرگانی خود را در مدت زمان بسیار کوتاه و با شرایط آسان دریافت کنید. موسسه ثبت خوارزمی می تواند کارت بازرگانی را با کمترین دردسر در مدت زمان کوتاهی برای شما اخذ کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، با مشاوران حقوقی تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید

مشاوره رایگان