حداقل سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری

سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری

چکیده مقاله

شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دنبال کسب سود حاصل از نوسانات ارزش سهام در بازار می‌باشند. این نوع شرکت‌ها، در پی به دست آوردن سود از نوسانات قیمت سهام در بازار هستند و قاعدتا باید فقط در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری کنند.
سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری

تعریف شرکت سرمایه گذاری

شرکت‌های سرمایه‌گذاری بدنبال کسب سود حاصل از نوسانات ارزش سهام در بازار می‌باشند. این نوع شرکت‌ها، در پی به دست آوردن سود از نوسانات قیمت سهام در بازار هستند و قاعدتا باید فقط در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری کنند. زمانی که سود مورد نظرشان حاصل شد، سهام آن شرکت را فروخته و سهام شرکت‌های دیگری را خریداری می‌کنند. همچنین اگر با کاهش ارزش برخی از سهام خود روبرو شوند، آن را به فروش می‌رسانند. در ادامه به حداقل سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

این را هم بخوانید: ثبت شرکت سرمایه گذاری

بر اساس قانون شرکت های سرمایه گذاری در امریکا مصوب ۱۹۴۰، شرکت سرمایه گذاری یکی از انواع شرکت های سرمایه گذاری مدیریتی است با عنوان شرکت یا صندوق با سرمایه بسته (در مقابل صندوق با سرمایه متغیر) که حرفه اصلی و در واقع موضوع اصلی فعالیت در اساسنامه آن، سرمایه گذاری، سرمایه گذاری مجدد، تملک، نگهداری و یا معامله اوراق بهادار در چارچوب قوانین و  مقررات است. بر مبنای بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار شرکت سرمایه گذاری از مصادیق نهادهای مالی می باشد که از نظر حقوقی  به دو شکل سهامی خاص و عام تشکیل می شود.

 

حداقل سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری

مطابق مصوبه مورخ ۱۵/۲/۸۶ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت های سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه گذاری خاص پنج میلیارد ریال و در شرکت های سهامی عام پنجاه میلیارد ریال است.

۱.  حداقل سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شد.

۲.  حداقل سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری و پرداخت شده شرکت های سبدگردان، مشاوره سرمایه گذاری و پردازش اطلاعات مالی به ترتیب مبالغ ۴ ، ۳.۵ و ۲.۵ میلیارد تومان تعیین شد.

۳. سرمایه پرداخت شده و نیز جمع حقوق صاحبان سهام شرکت های متقاضی تبدیل به شرکت های سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری و پردازش اطلاعات مالی نباید به ترتیب از مبالغ ۴، ۳.۵ و ۲.۵ میلیارد تومان کمتر باشد.

۴. در مورد آن دسته از متقاضیانی که علاوه بر فعالیت اصلی اقدام به اخذ مجوز فعالیت دیگری می‌کنند حداقل سرمایه اضافی برای مجوزهای فعالیت سبدگردانی، مشاور سرمایه گذاری و پردازش اطلاعات مالی به ترتیب مبالغ ۴، ۳.۵ و ۲.۵ میلیارد تومان و برای اخذ مجوزهای فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش برای هر کدام یک میلیارد تومان تعیین شد.

۵. آن دسته از نهادهای مالی که در حال حاضر موافقت اصولی تاسیس و مجوز فعالیت تامین سرمایه، سبدگردانی، مشاور سرمایه گذاری، پردازش اطلاعات مالی، مشاور عرضه یا مشاور پذیرش اخذ کرده‌اند و سرمایه آنها کمتر از حداقل های مذکور در بندهای فوق است، مکلفند ظرف مدت ۲ سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه، سرمایه را به مبالغ تعیین شده افزایش دهند.

۶. مفاد ماده های مربوطه در دستورالعمل های تاسیس و فعالیت سبدگردان، تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری تاسیس و فعالیت پردازش اطلاعات مالی به شرح زیر اصلاح شد.

 

دستورالعمل تأسیس و فعالیت سبدگردان به شرح زیر اصلاح شد:

سرمایه‌ای که در نظر است هنگام تأسیس شرکت سبدگردان پرداخت شود، معادل یا بیش از چهل میلیارد ریال باشد؛

جمع حقوق صاحبان سرمایه‌ شرکت، معادل یا بیش از چهل میلیارد ریال باشد یا به تشخیص سازمان، با تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که در فعالیت سبدگردانی قابل استفاده‌اند، جمع حقوق صاحبان سهام شرکت به بیش از چهل میلیارد ریال بالغ شود.

درصورتی‌که متقاضی در نظر دارد صرفاً به فعالیت سبدگردانی مبادرت کند، سرمایه‌ ثبت و پرداخت شده‌ متقاضی معادل یا بیش از چهل میلیارد ریال باشد یا به تشخیص سازمان، تجدید ارزیابی دارایی‌های قابل استفاده در فعالیت سبدگردان، منجر به افزایش حقوق صاحبان سهام به مبلغی بیش از چهل میلیارد ریال گردد؛

درصورتی‌که متقاضی به فعالیت یا فعالیت‌های دیگری بپردازد، آن‌گاه سرمایه‌ متقاضی حداقل باید برابر مجموع سرمایه‌ مورد نظر برای فعالیت یا فعالیت‌های مذکور به‌علاوۀ چهل میلیارد ریال باشد یا به تشخیص سازمان، تجدید ارزیابی دارایی‌های قابل استفاده در فعالیت سبدگردانی، منجر به افزایش حقوق صاحبان سهام به مبلغی بیش از چهل میلیارد ریال به علاوه‌ حداقل سرمایه مورد نظر برای فعالیت یا فعالیت‌های مذکور گردد.

 

سرمایه ثبت شرکت سرمایه‌گذاری : مراحل دریافت مجوز ثبت شرکت سرمایه گذاری

مرحله اول: دریافت موافقت اصولی با تأسیس

ابتدا فرم “تقاضای صدور مجوز تأسیس شرکت سرمایه گذاری” و “پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت‌مدیره نهاد مالی”، توسط اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل پیشنهادی  تکمیل شده و برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می کند. در صورت احراز شرایط لازم، سازمان موافقت اصولی خود را با تأسیس شرکت ابلاغ می‌نماید.

مرحله دوم: اعطای مجوز تأسیس

پس از  موافقت اصولی سازمان و تکمیل مدارک اعلام شده توسط سازمان، سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تاسیس شرکت را صادر خواهد کرد.

مرحله سوم: اعطای مجوز فعالیت پس از دریافت مجوز تأسیس

پس از اتمام مرحله دوم و اعلام موافقت با تأسیس شرکت، متقاضی باید شرکت را به ثبت رسانده و مستندات را به سازمان ارائه دهد.پس از ثبت نهاد مالی نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، شرکت مدارک لازم را جهت ثبت نزد سازمان ارائه می‌نماید و در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت، مجوز فعالیت برای شرکت صادر می‌گردد.

 

مستندات قانونی صدور مجوزتأسیس و فعالیت شرکت سرمایه گذاری

  • قانون بازار اوراق بهادار (مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی)؛
  • اساسنامه نمونه شرکت‌های سرمایه گذاری
  • دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی(مصوب ۶/۹/۸۶ هیأت‌ مدیره سازمان بورس)
  • مصوبه مربوط به حداقل سرمایه شرکت های سرمایه گذاری و مادر

توجه

شما میتوانید از طریق فرم روبه رو درخواست خود را ارسال کنید تا مشاورین ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
نکته : تمامی مشاوره ها به صورت رایگان انجام میشود.
با پر کردن فرم زیر، پاسخ خود مبنی بر " مدت زمان انجام"، "هزینه" و "مدارک لازم" را بروی تلفن همراه خود دریافت نمایید.

مقالات پایین ،پیشنهاد خوانندگان این مقاله برای مطالعه است.

مشاوره ثبت شرکت اصفهان

مشاوره ثبت شرکت اصفهان برای متقاضیانی کاربرد دارد که قصد ثبت کردن شرکت در اصفهان را دارند. شهر اصفهان یکی از بهترین کلانشهر‌های ایران جهت ثبت شرکت‌های تجاری و خدماتی است. به همین دلیل بیشتر افرادی که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند، ترجیح می‌دهند شرکت خود را در اصفهان ثبت کنند. اما ثبت […]

هزینه آگهی روزنامه رسمی چقدر است؟

احتمالاً بار‌ها در مراحل مربوط به ثبت شرکت و نحوه تأسیس آن در مورد آگهی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی شنیده‌اید. البته این نکته را باید یادآور شویم که این آگهی تنها مربوط به ثبت کردن شرکت نیست. بلکه تغییرات بعد از ثبت را نیز می‌توان از طریق روزنامه رسمی آگهی کرد. بسیاری از افراد فکر […]

مزایای جواز کسب صنایع دستی

جواز کسب صنایع دستی یکی از مهم‌ترین مجوز‌هایی است که متولی اصلی آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. طبق قانون هر کسب و کاری در هر قالبی جهت انجام فعالیت و کسب درآمد باید جواز کسب یا پروانه کسب داشته باشد. بدون این مجوز، فعالیت کسب و کار‌ها غیرقانونی بوده و افراد […]

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان