ثبت شرکت سهامی خاص چقدر هزینه دارد؟

هزینه ثبت شرکت سهامی

چکیده مقاله

شرکت به اجتماع دو یا چند نفر شریک، سهامدار و یا موسسس گفته می شود که برای رسیدن به اهدافی کوتاه مدت یا بلند مدت (معمولا تجاری) دور هم جمع شده و بر اساس نوع ثبت شرکتشان، اعضا و یا سهامداران، سود به دست آمده را طبق یک اساس نامه مدون بین خود تقسیم می کنند.
هزینه ثبت شرکت سهامی

هر گاه دو یا چند نفر برای تولید کالا، ارائه خدمات و … با هم همکاری می­‌کنند، باید برای قاونی کردن فعالیت­شان برای ثبت شرکت اقدام کنند. شاید خیلی از افراد آن را جدی نگیرند، اما به هنگام توسعه کسب­‌وکارشان متوجه اهمیت آن خواهند شد. از طرفی با ثبت شرکت، شخصیت حقیقی شما و شرکاء به شخصیت حقوقی تبدیل می‌شود و به کارتان اعتبار قانونی می‌­بخشد. بنابراین ثبت شرکت و مسئولیت حقوقی افراد موجب افزایش اعتماد کارفرمایان و سرمایه‌گذاران خواهد شد. هزینه ثبت شرکت سهامی

این را هم بخوانید : اعضای شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت به چه معنا است؟

شرکت از ریشه شراکت و شریک می‌­آید، یعنی زمانی که شخص یا اشخاصی با یک هدف کلی دور هم جمع می‌­شوند و در قالب یک مجموعه فعالیت­‌های اقتصادی انجام می‌­دهند، نفعی ببرند و پس از کسر هزینه­‌های انجام گرفته، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم کنند.

با این حساب خیلی از فروشگاه­‌ها و کسب­‌وکارها نیز یک شرکت به حساب می‌­آیند؟ بله، همه آنها نیز به نوعی یک شرکت هستند که تنها برای ثبت آن به صورت قانونی اقدام نکرده‌­اند.

ضرورت ثبت شرکت چیست؟

در قسمت قبل اشاره کردیم که بسیاری از کسب­‌وکارهای کوچک در قالب مغازه و … مشغول به فعالیت هستند، اما فعالیت آنها رسمی نخواهد بود. پس آیا افرادی که برای ثبت شرکت اقدام نمی­‌کنند، به مشکل برنمی­‌خورند؟

  1. اولین نکته در ضرورت ثبت شرکت این است که با انجام این کار می­‌توانید در مزایده­‌ها و مناقصات شرکتی شرکت کنید و سود مناسبی را کسب کنید.
  2. دومین نکته اینکه سود به دست آمده در صورتی به درستی بین شرکاء تقسیم می­‌شود که یک مجموعه به طور رسمی ثبت شود، پس به هنگام ثبت شرکت و تنظیم اوراق اداری موقع تقسیم سود به مشکل نمی‌­رسند و می‌­توانند مطابق با اسناد از حق خود دفاع کنند.
  3. علاوه بر آن جلوه حقوقی، قانونی و رسمی به فعالیت شما می­‌بخشد و کلیه فعالیت­‌ها قابل پیگیری خواهد بود. در این صورت بهتر می‌­توانید در جهت گسترش کسب‌­وکارتان، وارد عقد قرارداد با شرکت­‌ها و موسسات بزرگ شوید، زیرا شرکت‌­های رسمی، کمتر اعتماد می­‌کنند و وارد مذاکره با هر شخص حقیقی نمی­‌شوند.
  4. مهم‌­تر از همه اینکه باثبت رسمی کد کارگاهی دریافت می­‌کنید که به کمک آن تمامی پرسنل و کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌­دهید.
  5. با ثبت شرکت، مشتریان اعتماد بیشتری نسبت به برند شما دارند و راحت­‌تر می­‌توانید در دنیای مجازی نیز فعالیت کنید.
  6. در ضمن، با ثبت شرکت این امکان وجود دارد تا به خوبی رشد و پیشرفت کند و در سطح ملی و همچنین سطح بین المللی مشهور شود.
  7. و در پایان این که با ثبت شرکت، شما اجازه ثبت برند خواهید داشت، بنابراین برای انواع محصولات و خدمات امکان ثبت برند اختصاصی دارید.
  8. با ثبت شرکت باید کلیه برنامه های شرکت جنبه رسمی و قانونی پیدا کرده و تمامی قراردادها و اسناد موجود در شرکت نیز رسمیت پیدا کنند. هزینه ثبت شرکت سهامی

بنابراین اگر بر انجام این کار اصرار داریم، به مزایایی که برای صاحبان کسب‌­وکار در بر دارد، برمی‌­گردد.

آشنایی با انواع شرکت

دسته­‌بندی انواع شرکت، به قرار زیر است:

  1. تجاری
  2. مدنی

شرکت تجاری

این نوع شرکت، تحت نظارت قوانین تجارتی تشکیل می­‌شود و هدف از تشکیل آن جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضا می­‌باشد.

علاوه بر آن کلیه فعالیت‌­های شرکت پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می­‌گیرد. شرکت­‌های تجاری نیز به خودی خود به 7 شاخه زیر تقسیم بندی می­‌شوند که شامل:

  1. شرکت سهامی (سهامی خاص و عام)،
  2. شرکت با مسئولیت محدود،
  3. شرکت تضامنی،
  4. شرکت مختلط غیر سهامی،
  5. شرکت مختلط سهامی،
  6. شرکت نسبی،
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف،

در مقالات بعدی با هر کدام از شرکت‌ها به تفصیل آشنا می‌شویم.

شرکت مدنی

شرکت مدنی، شرکتی است که از اجتماع مالکین متعدد در شی واحد به نحو اشاعه تشکیل می­‌شود و از در هم آمیختن سهم الشرکه نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی به وجود می‌­آید.

البته مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال پیدا نمی­‌کند و هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه شخصی خود است و امور به صورت مشارکتی اداره می­‌گردد. هزینه ثبت شرکت سهامی

ثبت شرکت

در  قوانين مرتبط با ثبت شركت تعريفي كلي از كلمه ي شركت را به طور معمول استفاده مي كنند و آن تعريف به شرح زير است:

شرکت به اجتماع دو یا چند نفر شریک، سهامدار و یا موسسس گفته می شود که برای رسیدن به اهدافی کوتاه مدت یا بلند مدت (معمولا تجاری) دور هم جمع شده و بر اساس نوع ثبت شرکتشان، اعضا و یا سهامداران، سود به دست آمده را طبق یک اساس نامه مدون بین خود تقسیم می کنند.

اما موسسه ي حقوقي ثبت خوارزمی تعاريف جزئي شركت را براي شما گرد آوري كرده است از جمله اينكه شركت از ريشه ي عربي لغت شرك گرفته مي شود به معناي شريك گرفتن در چيزي و يا كاري اما با توجه به اينكه بخش قابل توجهي از قوانين تجارت كشور از روي قوانين كشور فرانسه نوشته شده است واژه ي شركت از محتواي كمپاني در زبان فرانسه  به معناي انجمني تشكيل شده براي تجارت گرفته شده است كه البته در ايران نيز شركت به معناي شريك شدن و همدستي در امور معمولا تجاري محسوب مي شود كه اين شركا بسيار قابل اعتماد براي يكديگر باشند زيرا كه شراكت در امور تجاري در مرحله ي نخست به اعتماد نياز دارد، لازم به ذكر است شركت هايي به جهت امور ديگر نيز تاسيس مي شوند كه الزاما تجارت محسوب نمي شود.

در ایران برای رسیدن به اهدافمان می توانیم از ۷ نوع ثبت شرکت استفاده کنیم. لكن با توجه به اينكه ثبت شرکت های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و تصامنی بیشترین تعداد ثبت را به خود اختصاص داده اند، با دانستن اطلاعات این شرکت ها و آگاهي نسبت به جزئيات و مراحل ثبت شركت هاي مختلف  بیشترین راه را برای رسیدن به هدف طی خواهيد کرد.

مراحل ثبت شرکت ها هزینه ثبت شرکت سهامی

براي ثبت شركت پس از آگاهي هاي اوليه بايد مراحلي را طي كرد در مرحله اول بايد مدارك لازم را جمع آوري كرد از جمله مدارك بسيار مهم براي شروع ثبت شركت مدارك هويتي محسوب مي شود.

مدارك هويتي:

  • كپي شناسنامه
  • كپي كارت ملي
  • گواهي عدم سوء پيشينه كه از طريق كد ملي استعلام مي شود.

سپس با مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت ها در سامانه ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت نام كرده  و فرم های مربوطه  را پر کنید.

در ادامه باید نام شرکت را كه بسيار حائز اهميت مي باشد و بخشي را كامل به آن اختصاص خواهيم داد، در فرم نام و شخص حقوقی، به ترتیب اولویت ۵ نام را وارد کنید.

بعد از وارد كردن اسم و انجام اين پروسه به درستي باید مدت و موضوع فعالیت، نشانی و سرمایه شرکت را نيز وارد کنید.

كه البته موضوع فعاليت شركت نيز از مسائل بسيار مهمي است كه بايد شما قبل از اقدام به ثبت شركت زمينه ي كاري خود را مشخص كرده و به اين امر واقف باشيد كه آينده ي تجاري شما كاملا به اينكه چقدر زمينه و موضوع كاري خود را درست انتخاب كرده ايد و با آگاهي، دانش و تخصص پيش مي رويد بستگي دارد.

گام بعدی مشخص کردن سمت هاست كه بايد سمت ها در شركت مشخص شوند كه شامل:

  • مدير عامل
  • رئيس هيئت مديره
  • نائب رئيس هيئت مديره
  • عضو هيئت مديره

مشخص كردن نام شرکا و سهام هر یک از آنها.
همچنین اگر شرکت شعبه ای دارد باید مشخصات آن را هم مشخص کنید.

تمام اين مراحل را مي توانيد با كمك گرفتن از مشاورين مجرب و وكلاي زبده ي ثبت خوارزمی در كم ترين زمان ممكن انجام دهيد و در آخر پس از تایید اطلاعات باید اساسنامه و شرکت نامه را در سایت بارگذاری کنید. اساسنامه و شرکت نامه پیش فرض هایی دارند که باید آنها را پر کنید و سپس تصویر برابر اصل شده آنها را در سایت بارگذاری نمایید.

نكته: در ثبت شركت اساسنامه از مهم ترين اسناد محسوب مي شود، در واقع همان قراردادي است كه يراي تمام مسائل شركت تعيين تكليف مي كند از جمله سهام شرايط سرمايه ها و مقدار تقسيم سود و زيان بين شركا وظايفي كه براي بازرسين مقرر شده و تمامي محدوده ي اختيارات در مجمع عمومي.

بعد از انجام این مراحل باید منتظر باشید تا اداره ثبت شرکت ها از شما مدارکتان را بخواهد، و شما مدارك را طبق ضوابط مربوطه به اداره ي ثبت شركت ارائه دهيد. هزینه ثبت شرکت سهامی

بعد از تایید مدارک شماره ثبتی به شما داده می شود و باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی كه مورد تاييد وزارت دادگستري و اداره ي ثبت شركت ها چاپ کنید، در این آگهی باید اطلاعاتی در مورد نام شرکت و نوع فعالیت و مدت و … آن را ذکر کنید. برای ثبت شرکت در تهران و ایران ابتدا باید هدف و موضوع فعالیت خود را مشخص کنید تا ببینید چه شرکتی مناسب کسب و کار شما می باشد.

توجه

شما میتوانید از طریق فرم روبه رو درخواست خود را ارسال کنید تا مشاورین ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.
نکته : تمامی مشاوره ها به صورت رایگان انجام میشود.
با پر کردن فرم زیر، پاسخ خود مبنی بر " مدت زمان انجام"، "هزینه" و "مدارک لازم" را بروی تلفن همراه خود دریافت نمایید.

مقالات پایین ،پیشنهاد خوانندگان این مقاله برای مطالعه است.

مشاوره ثبت شرکت اصفهان

مشاوره ثبت شرکت اصفهان برای متقاضیانی کاربرد دارد که قصد ثبت کردن شرکت در اصفهان را دارند. شهر اصفهان یکی از بهترین کلانشهر‌های ایران جهت ثبت شرکت‌های تجاری و خدماتی است. به همین دلیل بیشتر افرادی که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند، ترجیح می‌دهند شرکت خود را در اصفهان ثبت کنند. اما ثبت […]

هزینه آگهی روزنامه رسمی چقدر است؟

احتمالاً بار‌ها در مراحل مربوط به ثبت شرکت و نحوه تأسیس آن در مورد آگهی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی شنیده‌اید. البته این نکته را باید یادآور شویم که این آگهی تنها مربوط به ثبت کردن شرکت نیست. بلکه تغییرات بعد از ثبت را نیز می‌توان از طریق روزنامه رسمی آگهی کرد. بسیاری از افراد فکر […]

مزایای جواز کسب صنایع دستی

جواز کسب صنایع دستی یکی از مهم‌ترین مجوز‌هایی است که متولی اصلی آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. طبق قانون هر کسب و کاری در هر قالبی جهت انجام فعالیت و کسب درآمد باید جواز کسب یا پروانه کسب داشته باشد. بدون این مجوز، فعالیت کسب و کار‌ها غیرقانونی بوده و افراد […]

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان